اختلالات جنسی در خانم ها چگونه درمان می شوند؟

اختلالات جنسی

مشکل یا اختلال عملکرد جنسی مشکلی است که در طول هر مرحله از چرخه جنسی بروز می کند و مانع رسیدن زوجین به رضایت جنسی می شود. چرخه جنسی دارای چهار مرحله است: هیجان، تداوم، ارگاسم و رهایی.

محققان معتقدند که مشکلات جنسی بسیار رایج هستند (خانم ها 43 درصد و آقایان 31 درصد)، اما با این حال بسیاری از افراد از صحبت کردن در مورد این مشکلات اجتناب می کنند. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات جنسی قابل درمان هستند، بنابراین مشکلات و نگرانی های خود را با همسر و یا پزشک مطرح کنید.

با مشاهده ویدئوی زیر اهمیت یک رابطه جنسی سالم مشخص می شود:

چه عواملی باعث بروز مشکلات جنسی می شوند؟

اختلالات جنسی ممکن است در نتیجه مشکلات جسمی یا روحی بروز کنند.

  • عوامل جسمی. بسیاری از شرایط جسمی و پزشکی منجر به بروز مشکل در عملکرد جنسی می شوند. این شرایط عبارتند از دیابت، بیماری قلبی، بیماری های عصبی، ناهماهنگی هورمونی، یائسگی و برخی شرایط مزمن مانند بیماری های کلیوی، نارسایی کبد و اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر. عوارض جانبی برخی داروها، از جمله داروهای افسردگی، بر روی میل و عملکرد جنسی تاثیر می گذارند.
  • عوامل روحی و روانی. اضطراب، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات مربوط به رابطه و ازدواج، افسردگی، احساس گناه یا تاثیر تجربه های ناگوار جنسی در گذشته عوامل روحی هستند که بر روی عملکرد جنسی تاثیر می گذارند.

چه کسانی تحت تاثیر اختلالات جنسی قرار می گیرند؟

زنان و مردان هر دو تحت تاثیر این مشکلات هستند. به علاوه این اختلالات در بین بزرگسالان در هر سنی ممکن است رخ دهد. به هرحال این مشکلات در بین بزرگسالان در سنین بالاتر رایج تر است که ناشی از بالا رفتن سن و بروز مشکلات جسمی است.

مشکلات و اختلالات جنسی چگونه زنان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

رایج ترین مشکلات جنسی در بین خانم ها عبارتند از:

  • میل جنسی مهار شده. در این شرایط زن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد. عوامل زیادی باعث عدم تمایل جنسی در زن می شوند، از جمله: تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی و روش های درمانی (به عنوان مثال سرطان و شیمی درمانی)، افسردگی، بارداری، اضطراب و خستگی زیاد. خستگی از روال جنسی یکنواخت و نبودن تنوع نیز منجر به کاهش میل جنسی می شود. به علاوه برخی مسائل در زندگی، مانند کار و مراقبت از کودکان، بر روی تمایلات زن تاثیر می گذارند.
  • ناتوانی در تحریک شدن. لغزندگی کم واژن یکی از عواملی است که باعث کاهش میزان تحریک زنان می شود. به علاوه اضطراب یا محرک های ناکافی نیز عوامل دیگری هستند. محققان نیز در حال تحقیق در مورد چگونگی تاثیر مشکلات جریان خون بر واژن و کلیتوریس هستند. مشکلات جریان خون نیز بر روی میزان تحریک فرد تاثیر می گذارند.
  • عدم توانایی در ارگاسم. در این شرایط اوج لذت جنسی یا ارگاسم در زن وجود ندارد. این مشکل بر اثر ممانعت زن، بی تجربگی، نداشتن دانش کافی و عوامل روانی مانند احساس گناه، اضطراب یا تجربه جنسی ناخوشایند، بروز می کند. عوامل دیگری که باعث بروز عدم توانایی در ارگاسم می شوند عبارتند از تحریک ناکافی، برخی داروها و بیماری های مزمن.
  • رابطه جنسی دردناک. مشکلات مختلف باعث بروز درد در زمان برقراری رابطه جنسی می شوند، از جمله اندومتریوز، یک توده لگنی، کیست تخمدان، التهاب واژن، لغزندگی کم واژن، وجود بافت اسکار ناشی از جراحی یا یک بیماری مقاربتی. شرایطی تحت عنوان واژینیسموس یک اسپاسم غیرارادی و دردناک از ماهیچه هایی است که ورودی واژن را احاطه کرده اند. این مشکل در زنانی بروز می کند که از دردناک بودن دخول وحشت دارند. به علاوه فوبیای جنسی یا تجربه دردناک و ناگوار جنسی نیز باعث بروز واژینیسموس می شوند.

اختلالات جنسی در خانم ها چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اختلالات جنسی پزشک با معاینه کامل فرد کار خود را آغاز می کند و علائم را مورد ارزیابی قرار می دهد. به علاوه به منظور بررسی سلامت اندام های تناسلی و پاپ اسمیر و کشف تغییرات در سلول های دهانه رحم (به منظور تشخیص سرطان یا یک وضعیت پیش از سرطان) یک معاینه لگنی انجام خواهد شد. با انجام این معاینات پزشک می تواند دیگر عوامل احتمای را رد کند.

ارزیابی دیدگاه فرد نسبت به رابطه جنسی و همچنین بررسی دیگر عوامل دخیل ( مانند ترس، اضطراب، تجربه های ناخوشایند، روابط ناموفق و یا مشکلات زناشویی)  به پزشک در تشخیص علت بروز اختلال جنسی و انتخاب روش درمانی مناسب کمک خواهد کرد.

اختلالات جنسی چگونه درمان می شوند؟

بهترین روش درمانی برای مشکلات جنسی در خانم ها شامل همکاری بین بیمار، پزشک و درمانگر آموزش دیده است. اکثر مشکلات جنسی با درمان علت زمینه ای بروز آنها یا برطرف کردن مشکلات روحی درمان می شوند. دیگر روش های درمانی بر روی موارد زیر تمرکز می کنند:

  • ارائه آموزش. آموزش در مورد آناتومی بدن انسان، عملکرد جنسی و تغییرات طبیعی که با افزایش سن رخ می دهند، به علاوه بررسی رفتارهای جنسی و پاسخ های درست به بیمار کمک می کند به اضطراب خود غلبه کرده و عملکرد جنسی خود را بهبود بخشد.
  • بهبود میزان تحریک. در این روش از ابزار تحریک کننده، مانند فیلم و کتاب، و تغییر در روند جنسی استفاده می شود.
  • ارائه تکنیک های محرک. فانتزی های محرک و غیر محرک، تمرینات جنسی، موسیقی، ویدئو و تلویزیون برای افزایش ریلکسیشن و کاهش اضطراب استفاده می شوند.
  • تشویق رفتارهای غیرمقاربتی. رفتارهای غیرمقاربتی، مانند ماساژ دادن، برای بالا بردن راحتی فرد و بهبود رابطه استفاده می شود.
  • کم کردن درد. استفاده از موقعیت هایی که به زن اجازه می دهد عمق و میزان دخول را کنترل کند، به کاهش درد کمک می کند. افزایش لغزندگی واژن به کاهش درد کمک می کند و همچنین حمام کردن قبل از برقراری رابطه جنسی باعث افزایش ریلکسیشن می شود.

آیا اختلال عملکرد جنسی در زنان قابل درمان است؟

موفقیت در درمان اختلال عملکرد جنسی در زنان بستگی به علت بروز مشکل دارد. اختلالات خفیف که مربوط به اضطراب و ترس هستند، از طریق مشاوره، آموزش و بهبود روابط بین زوجین با موفقیت درمان می شوند.

هورمون ها چه تاثیراتی بر عملکرد جنسی خانم ها دارند؟

هورمون ها نقش مهمی در تنظیم عملکرد جنسی خانم ها دارند. با کاهش هورمون استروژن، که با افزایش سن و بروز یائسگی بروز می کند، بسیاری از خانم ها اختلالات جنسی و مشکل در عملکرد جنسی را تجربه می کنند. افزایش سن و کاهش میزان استروژن در بدن باعث کم شدن لغزندگی واژن و کاهش حساسیت آن می شود. محققان معتقدند کم شدن هورمون مردانه یعنی تستوسترون نیز باعث کم شدن تحریک جنسی، حساسیت واژن و بروز مشکل در ارگاسم می شود. محققان هنوز در حال بررسی مزیت های هورمون ها و دیگر داروها برای درمان مشکلات جنسی در زنان هستند.

تاثیر هیسترکتومی بر عملکرد جنسی در زنان

بسیاری از خانم ها پس از هیسترکتومی (جراحی و برداشتن رحم) تغییراتی را در عملکرد جنسی خود تجربه می کنند. این تغییرات عبارتند از کم شدن میل جنسی و کاهش لغزندگی و حساسیت واژن. این مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی هستند که با برداشتن رحم رخ می دهند. به علاوه عروق خونی و عصبی که در عملکرد جنسی نقش مهمی دارند، ممکن است در زمان جراحی آسیب ببینند.

یائسگی چه تاثیری بر روی عملکرد جنسی خانم ها می گذارد؟

کم شدن استروژن که پس از یائسگی بروز می کند، منجر به تغییر عملکرد جنسی در زنان می شود. تغییرات روحی که با یائسگی همراه هستند، بر روی میزان میل جنسی زن تاثیر می گذارند. روش درمانی جایگزینی هورمون (HRT) و یا لغزنده کردن واژن به بهبود برخی شرایط کمک می کنند، به عنوان مثال باعث لغزنده تر شدن واژن و بالا رفتن حساسیت این بخش می شوند.

قابل ذکر است که برخی خانم ها پس از یائسگی نوعی افزایش رضایت جنسی را بیان کرده اند. این امر احتمالا به دلیل کاهش نگرانی از باردار شدن در هنگام برقراری رابطه جنسی است. به علاوه پس از یائسگی معمولا خانم ها کمتر نگران مراقبت از فرزندان خود هستند، بنابراین رابطه جنسی را با لذت بیشتری برقرار می کنند.

اکثر خانم ها هر از گاهی دچار مشکلات جنسی می شوند. به هرحال تداوم یافتن مشکل باعث ناراحتی زن و مرد شده و بر روی روابط آنها تاثیرات منفی می گذارد. توصیه می شود در صورت بروز هر گونه مشکل جنسی سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

[button color=”blue” size=”small” link=” http://www.webmd.com/women/guide/sexual-dysfunction-women#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

جهت گرفتن نوبت و برقراری ارتباط با مشاورین و متخصصین سکستراپیست ما در شعب تهران و کرج اینجا را کلیک کنید. 

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «اختلالات جنسی در خانم ها چگونه درمان می شوند؟»

  1. باسلام وعرض ادب و تشکر از مطالب خوب و قابل استفاده من در سن 57 سالگی و خانومم در سن 54 هستیم و خیلی همدیگر دوست داریم ولی متاسفانه مشکل جنسی زندگی راخراب کرده است خانم دیابت خفیف داردو یائسه شده است برخلاف من خانم اصلان میل رابطه جنسی ندارد لطفامرا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جهت بررسی های لازم برای جناب دکتر قاسمی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *