آیا فقط مصرف مواد مخدر و الکل اعتیاد محسوب می شود؟

رفتارهای اعتیادی 5

اکثر مردم زمانی که لغت اعتیاد را می شنوند، به یاد وابستگی به برخی مواد مانند الکل و مواد مخدر می افتند. به دلایل قانع کننده ای، طبق خدمات روان درمانی امریکا (SAMHSA) یک برآورد نشان داد که23.1 میلیون امریکایی در سنین 12 سال یا بیشتر دچار مشکل مواد مخدر یا الکل هستند.

اما فقط این مواد نیستند که مورد سو مصرف قرار می گیرند. در حقیقت کافیست لغت رفتار را جایگزین ماده کنیم، در این حالت تعریف اعتیاد به تمام انواع وابستگی ها اطلاق می شود که البته برخی از آنها بسیار عجیب می باشند. این اعتیاد می تواند سکس، اینترنت، پریدن با طناب از ارتفاع، که میل به ارتفاع در فرد آنقدر قوی می شود که فرد کنترل خود را از دست داده و به دنبال چنین فعالیتی با تمام عواقب منفی آن خواهد بود.

در ادامه به 8 عادت اشاره می کنیم که افراد را گرفتار می کنند.

اعتیاد به قمار

رفتارهای اعتیادی 3

بین تمام رفتارهای اعتیادی، اعتیاد بع قمار بسیار شبیه به اعتیاد به مواد مخدر و الکل می باشد. در حقیقت انجمن روانپزشکی امریکا (APA) اختلال قمار را مجددا از اختلال کنترل تکانه به نوعی اختلال اعتیاد آوره طبقه بندی کرده است. مطالعات نشان می دهند که اعتیاد به قمار همان قسمت هایی از مغز را درگیر می کند که مواد مخدر روی آن ها تاثیر می گذارند – درمان اختلال قمار نیز مشابه درمان مواد مخدر و الکل می باشد.

اعتیاد به سکس

Concept illustration showing an addict's brain thinking only about the object of addiction

به طور طبیعی این رفتار به عنوان نوعی اعتیاد طبقه بندی نشده است و درمان هایی نیز برای آن وجود دارد، APA نیز افزودن رفتار سکس گرایی را به رفتارهای اعتیادی در نظر گرفت. به علاوه نشانه های اعتیاد به سکس شامل از دست دادن کنترل و توجه نکردن به عواقب و خطرات آن می باشد – که بسیار مشابه اعتیادهای سنتی کی باشند. یک معتاد به سکس چه کاری انجام می دهد؟ مانند معتاد به مواد مخدر، الکل و حتی قمار، درمان برای اعتیاد به سکس نیز به نظر می رسد طی یک برنامه 12 مرحله ای بهتر پاسخ دهد، مانند معتادان جنسی گمنام.

اعتیاد به اینترنت

رفتارهای اعتیادی 2

ما در یک دنیای سیمی زندگی می کنیم – اما آیا ممکن است بیش از حد در آن غرق شویم؟ روانشناسان در حقیقت اعتیاد به اینترنت را یک اعتیاد حقیقی در نظر نمی گیرند، اما برای برخی مردم واقعا یک مشکل جدی است. اعتیاد به اینترنت نیز شامل از دست دادن کنترل در مقابل اینترنت در خانه یا محل کار می باشد. طی یک بررسی مشخص شد که حتی استفاده اجباری از شبکه جهانی وب تا 11 ساعت از روز یک فرد معتاد به اینترنت را اشغال می کند. مطالعات دیگر نشان می دهند که استفاده اجباری از اینترنت 6 تا 14 درصد از کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار می دهد.

اعتیاد به خرید

خرید کردن، رفتار دیگری است که به عنوان یک تحریک کننده و اختلال در کنترل رفتار محسوب می شود. خرید کنید تا احساس ناراحتی نکنید – اما احساس گناه پس از آن چه؟ آیا کمدی پر از لباس دارید که حتی هنوز برچسب های آنها را جدا نکرده اید؟ تحقیقات نشان می دهند که خرید خانم ها را بیشتر از آقایان تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به بروز مشکلات بزرگ مالی و شخصی می شود. چگونه می توان به این افراد کمک کرد؟ درمان برای اعتیاد به خرید شامل مشاوره و رفتار درمانی می شود.

اعتیاد به بازیهای کامپیوتری

تحقیقات نشان می دهند که اعتیاد به بازیهای کامپیوتری بیشتر در بین مرداها و پسران رایج است – همچنین تحقیقات دیگری نشان داد که 1 نفر از هر 10 نفر بین سنین 8 تا 18 سال، که بازیهای کامپیوتری انجام می دهند، در مقابل این بازیها غیر قابل کنترل هستند و این بازیها برایشان بیشتر جنبه واقعیت پیدا می کند تا تخیلی. اعتیاد به بازیهای کامپیوتری از طریق مشاوره و تعدیل رفتار درمان می شود.

اعتیاد به جراحی پلاستیک

برای بهبود ظاهر خود، برخی افراد چندین بار تن به جراحی می دهند. در حقیقت افرادی که نسبت به ظاهر خود دچار وسواس هستند، ممکن است از پزشکی به پزشک دیگر  مراجعه کنند و دائما در جستجوی متخصص پوست باشند. واقعیت این است که این افراد دچار اختلال بدشکلی بدن (BDD) شده اند و نه اعتیاد به جراحی پلاسیک. افراد مبتلا به BDD، که حدود 1 تا 2 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، با شکل ظاهری خود مشکل دارند و همیشه تصور می کنند که زشت و بداندام هستند.

اعتیاد به غذا

اعتیاد به غذا

مدت های زیادی محققان بر سر این موضوع که آیا چاقی و پرخوری می تواند اعتیاد به غذا محسوب شود، با یکدیگر بحث داشتند. در حقیقت اختلال پرخوری یک مشکل واقعی است که حدود 3 درصد از بزرگسالان در امریکا به این مشکل دچار هستند. علائم آن شامل خوردن برای کنترل احساسات، بیش از خوردن در زمان تنهایی و احساس گناه کردن پس از خوردن می باشد. گرچه مواد غذایی می توانند مانند یک دارو برای افراد مبتلا به اختلالات غذایی محسوب شود، اما حرف آخر کارشناسان این است که این نوع رفتار اعتیاد حقیقی نیست، اما ممکن است بیشتر به نوعی افسردگی ارتباط داشته باشد تا اعتیاد.

اعتیاد به رفتارهای پرخطر

جویندگان هیجان نیز رفتارهای مشابهی به معتادان به مواد مخدر از خود نشان می دهند. آنها با عجله از چتر یا صخره می پرند، اما پس از مدتی به دنبال رفتارهای خطرناک تر هستند که سطح بالاتری از هیجان را تجربه کنند. تحقیقات نشان داده اند که اینگونه رفتار و هیجان همان مواد شیمیایی را در مغز تولید می کند که در افراد مبتلا به مواد مخدر تولید می شود.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا مشاورانی حضور دارند که می توانند در زمینه اعتیادهای رفتاری به شما کمک کنند. در صورتی که مشکل یا سوالی در زمینه رفتارهای اعتیادی دارید، بهتر است به متخصصین این کلینیک مراجعه کنید. برای برقراری تماس می توانید با شماره های روی صفحه وب سایت تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *