نمک زیاد برایمان مضر است، مراقب باشید!

نمک

چه کسانی بیش از دیگران در معرض خطر مصرف نمک هستند؟

  • افراد بالای 50 سال
  • افرادی که دارای فشار خون بالا هستند (خفیف یا شدید)
  • افراد مبتلا به دیابت

پس از مصرف بیش از حد نمک چه اتفاقی در بدن می افتد؟

در اکثر مردم، پس از وارد شدن نمک زیاد به جریان خون کلیه ها دچار مشکل می شوند. زمانی که سدیم در خون تجمع پیدا می کند، بدن آب بیشتری در خود نگه می دارد تا سدیم را رقیق کند. این امر باعث افزایش میزان مایع اطراف سلول ها و همچنین افزایش حجم خون در جریان خون می شود. افزایش حجم خون به معنای بالا رفتن حجم کاری قلب و فشار بیشتر به عروق خونی است. به مرور زمان کار و فشار زیاد باعث سفت شدن عروق خونی شده و فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را در پی خواهد داشت. به علاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهند نمک زیاد بدون افزایش فشار خون، به قلب، آئورت و کلیه ها آسیب می رساند و برای استخوان ها نیز مضر است.

فشار خون بالا یکی از علل اصلی بیماری های قلبی و عروقی است که عامل دو سوم تمام سکته های مغزی و نیمی از بیماری های قلبی است. در کشور چین فشار خون بالا یکی از مهم ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر است. فشار خون بالا باعث یک میلیون مرگ و میر در سال می شود.

اهمیت پتاسیم

سدیم و پتاسیم دارای اثراتی معکوس بر روی قلب هستند: مصرف نمک زیاد فشار خون را افزایش می دهد که می تواند منجر به بروز بیماری قلبی شود. در حالیکه مصرف پتاسیم باعث شل شدن عروق خونی،  دفع سدیم و کاهش فشار خون می شود.

بدن ما روزانه به پتاسیم بیشتر از سدیم نیاز دارد، اما رژیم غذایی اکثر ما عکس این واقعیت است. بررسی های اخیر بیش از پیش شواهدی را نشان می دهند که نمک زیاد تاثیرات منفی بر روز سلامت جسمی دارد. این بررسی ها نشان دادند که:

  • افرادی که سدیم زیاد و پتاسیم کمی مصرف می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا هر عامل دیگری هستند.
  • افراد می توانند رژیم غذایی خود را تغییر دهند تا میزان این خطرات را نیز کاهش دهند. توصیه می شود سبزیجات و میوه تازه بیشتر مصرف کنید که به طور طبیعی حاوی سدیم کم و پتاسیم بالا هستند. نان، پنیر و گوشت فرآوری شده کمتر بخورید، زیرا این غذاها حاوی سدیم زیادی هستند.

در این بررسی، افرادی که سدیم زیادی مصرف می کنند، بیش از دیگران در معرض مرگ ناشی از پیامدهای آن هستند. در عوض افرادی که پتاسیم بیشتری مصرف می کنند، به اندازه 20 درصد کمتر از دیگران در معرض مرگ ناشی از فشار خون و حمله قلبی هستند. اما آنچه بسیار مهم است ارتباط بین سدیم و پتاسیم در رژیم غذایی است: افرادی که سدیم را بیشتر از پتاسیم در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر حملات قلبی هستند.

مصرف نمک زیاد، علاوه بر بالا رفتن فشار خون، باعث بروز بیماری ها و مشکلات دیگری نیز می شود، از جمله: سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان شکم، پوکی استخوان، چاقی، سنگ کلیه و بیماری های کلیوی، زوال عقل، آسم، تجمع آب، بیماری منیر و دیابت.

منابع استفاده شده: [button color=”white” size=”medium” link=” http://www.actiononsalt.org.uk/less/Health/” target=”blank” ]شماره 1[/button]   [button color=”white” size=”medium” link=” https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/sodium-health-risks-and-disease/” target=”blank” ]شماره 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *