درمان افسردگی به چه روش هایی ممکن است؟

درمان افسردگی

در مجموعه جایروس، دارو و روان درمانی برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی موثر است. پزشک یا روانپزشک شما داروهایی را تجویز می کند که تا حدی به بهبود علائم افسردگی کمک می کنند. با این حال بسیاری از مبتلایان به افسردگی با مراجعه به روانشناس یا روان درمانگر نیز بهبود پیدا می کنند.

اگر مبتلا به افسردگی شدید هستید، ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشید. در ادامه به بررسی دقیق تر روش های درمان افسردگی می پردازیم.

 

در این ویدئو با روش هایی برای درمان افسردگی آشنا خواهید شد!

داروها

داروهای ضدافسردگی زیادی موجود هستند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم. در مورد عوارض مربوط به هر یک از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

  • مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI). پزشکان اغلب درمان افسردگی را با تجویز داروهای SSRI شروع می کنند. این داروها سالم تر هستند و به طور کل باعث بروز عوارض جانبی کمتری می شوند. برخی از SSRI ها عبارتند از فلوکستین (Prozac)، پاروکستین، سرترالین، سیتالوپرام و اسکیتالوپرام.
  • مهار کننده های باز جذب سروتونین نوراپی نفرین (SNRI). نمونه هایی از این داروها عبارتند از دولوکستین، ونلافاکسین، desvenlafaxine و levomilnacipran.
  • مهار کننده های بازجذب نوراپی نفرین دوپامین (NDRIs). بوپروپیون در این دسته قرار می گیرد. این یکی از معدود ضدافسردگی هایی است که با عوارض جنسی مرتبط نیست.
  • ضدافسردگی های آتیپیک. این داروها در گروه ضدافسردگی های دیگر قرار نمی گیرند. ترازودون و میرتازاپین آرام بخش هستند و معمولا عصر به بعد مصرف می شوند. داروهای جدیدتر عبارتند از وورتیوکستین و ویلازودون. تصور می شود ویلازودون دارای عوارض جانبی جنسی کمتری است.
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای. این ضدافسردگی – مانند ایمی پرامین، نورتریپتیلین، آمی تریپتیلین، دوکسپین، تریمیپرامین، دزپیرامین و پروتریپتیلین – بسیار موثر هستند، اما منجر به بروز عوارض بیشتر و شدیدتر خواهند شد. سه حلقه ای ها به طور کل تجویز نمی شوند، مگر اینکه ابتدا SSRI تاثیری بر روی فرد نداشته باشد.
  • مهار کننده های مونوامین اکسیداز (MAOI). مثال هایی از این داروها عبارتند از ترانیل سیپرومین، فنلزین و ایزوکربوکساید. این داروها معمولا زمانی تجویز می شوند که دیگر داروها موثر نباشند چرا که ممکن است باعث عوارض خطرناکی شوند. استفاده از MAOI ها نیازمند محدود کردن رژیم غذایی است، زیرا ممکن است تداخلات خطرناک و حتی کشنده با برخی غذاها و داروها داشته باشد – از جمله برخی پنیرها، ترشی و مشروب. داروهایی که ممکن است با MAOI ها تداخل پیدا کند عبارتند از قرص های ضدبارداری، ضداحتقان ها و برخی مکمل های گیاهی.
  • دیگر داروها. برای ارتقاء اثربخشی داروهای ضدافسردگی از داروهای دیگری نیز استفاده می شود. پزشک ممکن است دو داروی ضدافسردگی را ترکیب کند یا داروهای دیگری مانند تثبیت کننده های خلق و خو و داروهای ضدروان پریشی را برای فرد بیمار تجویز کند. ضداضطراب ها و داروهای محرک نیز برای استفاده کوتاه مدت تجویز می شوند.

انتخاب داروی مناسب

اگر دارویی بر روی یک فرد مبتلا به افسردگی تاثیر خوبی داشته باشد، گزینه ای است که می تواند به درمان بیماری کمک کند. گاهی نیز لازم است فرد بیمار چند دارو را امتحان کند یا ترکیبی از داروهای مختلف را مصرف کند تا داروی مناسب برای خود را پیدا کند. برای انتخاب داروی مناسب لازم است فرد صبور باشد.

ویژگی های ارثی و خانوادگی نیز نقش مهمی بر روی چگونگی درمان افسردگی دارند. در برخی موارد آزمایش های ژنتیک اثربخشی دارو را مشخص می کند.

خطرات توقف ناگهانی مصرف دارو

مصرف داروی ضدافسردگی را بدون مشورت پزشک متوقف نکنید. ضدافسردگی ها اعتیاد آور نیستند، اما گاهی وابستگی جسمی به دارو (که با اعتیاد متفاوت است) رخ می دهد.

توقف ناگهانی درمان یا نادیده گرفتن وعده های دارویی باعث بروز علائم مختلف و تشدید افسردگی می شود. برای توقف مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید و این نوع داروها را به تدریج متوقف کنید.

ضدافسردگی ها و بارداری

اگر باردار هستید یا در حال شیردهی به نوزاد خود هستید، برخی داروهای ضدافسردگی ممکن است برای نوزاد متولد نشده یا نوزاد در حال شیر خوردن خطراتی داشته باشند. بنابراین اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

روان درمانی

روان درمانی در جایروس یک عبارت کلی درمان افسردگی از طریق صحبت کردن در مورد شرایط و مشکلات مربوطه با یک مشاور و روان درمان گر است. روش های مختلف روان درمانی برای برای افسردگی به کار گرفته می شوند، از جمله درمان شناختی رفتاری یا درمان میان فردی. روان درمان گر می تواند روش های دیگری را برای درمان افسردگی به شما پیشنهاد کند. روان درمان در موارد زیر به شما کمک می کند:

  • سازگاری با یک بحران یا یکه افسردگی را بدتر می کنند.
  • به دست آوردن احساس رضایت و کنترل در زندگی و سعی در کم کردن علائم افسردگی، مانند ناامیدی و خشم
  • داشتن اهداف واقع بینانه در زندگی
  • افزایش توانایی تحمل و قبول ناراحتی ها با استفاده از رفتارهای سالم تر

درمان افسردگی در بیمارستان و از طریق بستری شدن

در بخی افراد افسردگی آنقدر شدید است که لازم است فرد در بیمارستان بستری شود. به ویژه اگر فرد نمی تواند به خوبی از خود مراقبت کند یا در معرض آسیب رساندن به خود است لازم است هر چه زودتر بستری شود. روان درمانی در بیمارستان به فرد کمک می کند تا آرامش خود را به دست آورده و تا بهبود خلق و خو در بیمارستان بماند.

دیگر گزینه های درمانی

برای برخی افراد روش های درمانی دیگری نیز در جایروس پیشنهاد می شود:

  • الکتروشوک (ECT). در ECT جریان الکتریکی از طریق مغز عبور می کند. تصور می شود این فرایند بر روی عملکرد و اثر انتقال دهنده عصبی تاثیر می گذارد و معمولا باعث تسکین سریع علائم افسردگی، حتی در موارد شدید، می شود. برخی عوارض جانبی مربوط به این روش، از جمله سردرد، قابل تحمل هستند. برخی دیگر نیز دچار کم شدن حافظه می شوند که با دارو بهتر نمی شود. روش ECT معمولا برای افرادی استفاده می شود که با دارو بهبود پیدا نمکی کنند، به دلایلی نمی توانند از ضدافسردگی ها استفاده کنند یا در معرض خطر اقدام به خودکشی هستند.
  • تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS). این روش برای افرادی مناسب است که به داروهای ضدافسردگی واکنش مثبتی نشان نداده اند. در زمان انجام روش درمانی TMS روی یک صندلی خمیده می نشینید، هوشیار هستید و یک حسگر روی سر شما قرار می گیرد. این حسگر پالس های مغناطیسی کوتاهی را برای تحریک سلول های عصبی به مغز می فرستد. این سلول های عصبی در تنظیم خلق و خو و بروز افسردگی نقش دارند. این روش معمولا در پنج جلسه در هفته و طی 6 هفته انجام می شود.

درمان افسردگی نیاز به صبر و حوصله بیمار و اطرافیان دارد. در شرایط ابتلا به افسردگی فرد باید دوره درمان و مصرف داروهای تجویز شده را کامل کند.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «درمان افسردگی به چه روش هایی ممکن است؟»

  1. با سلام دوست من مدتی است معده درد شدید داره در امریکا همه نوع آزمایس و اسکن انجام داده ، در نهایت به متخصق اعصاب مراجعه کرده گاباپنتین ۱۰۰ روزی دوتا همراه با لاموتریجین ۲۵ مصرف میکنه ولی همچنان درد شدید داره
    با تشکر میخواستم پزشک محترم را بدانم
    سپاسگزار خواهم شد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      علل متعدد جسمی یا روحی می تواند موجب بروز این حالت گردد. جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی وی می باشد. متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توان پاسخ دقیقی ارائه کرد. به طور کلی توصیه می شود ابتدا ارزیابی دقیق رجسمی صورت گیرد. در صورت عدم مشکل جسمی، مراجعه به روانپزشک توصیه می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *