آیا با غر زدن مشکلات حل می شود؟

 

دکتر مصطفی امیری، متخصص مغز و اعصاب، در رابطه با غر زدن و تاثیرات سوء آن بر روی زندگی و روابط ما با شما صحبت می کنند، توصیه می کنیم به صحبت های ایشان گوش دهید و با دیگران نیز به اشتراک بگذارید:

 

 

 

اصطلاح همسر غرغرو یکی از رایج ترین کلیشه های منفی است که در مورد خانم های متاهل وجود دارد. قربانی این رفتار، شوهر اوست که سعی می کند از نق زدن های او فرار کند. تاکنون در مورد غر زدنهای مرد چیزی مطرح نشده است.

 

غر زدن

واقعیت این است که غر زدن در بین خانم ها رایج تر است، اما علت آن چیست؟

علت غرزدن خانم ها این است که حس مسئولیت خانم ها برای مدیریت خانه و زندگی خانوادگی بیشتر است. به علاوه خانم ها نسبت به اولین نشانه های بروز مشکل در یک رابطه حساس تر هستند. زمانی که خانم ها تقاضای چیزی را دارند و پاسخی دریافت نمی کنند، سریعتر از مردان مشکل را تشخیص می دهند. مشکل اینجاست که خانم ها با تقاضای مداوم آن تنها مسائل را بدتر می کنند. مردان هم در این غر زدن ها مسئول هستند، زیرا مردان همیشه پاسخ واضحی بیان نمی کنند.

اساس غرزدن چیست؟

غرزدن شکل یادآوری های کلامی، درخواست ها و تقاضاها را به خود می گیرد. شما می توانید خواسته خود را به شکل های مختلف بیان کنید، اما زمانی که آن را به شکل های مختلف و به طور مکرر بیان می کنید، شکل غر زدن را به خود می گیرد.

افرادی که غر می زنند، در واقع متوجه این رفتار خود نیستند؛ آنها تصور می کنند غر زدن یا بیان مداوم مشکل موثر است و به این ترتیب می توانند به آنچه می خواهند برسند، اما در واقع در اشتباه هستند.

به هرحال هیچکس نمی خواهد غر بزند، اما وجود برخی شرایط یا تفاوت در احساسات و عواطف باعث می شود فرد شروع به غر زدن کند. اما آیا غر زدن موثر است؟ خیر، به هیچ عنوان! غر زدن تنها باعث اتلاف انرژی می شود و انگیزه اطرافیان را نیز در رابطه با شما کاهش می دهد. در ادامه به دلایل مربوط می پردازیم:

  • غرزدن باعث بروز خشم و عصبانیت می شود. غرزدن باعث ایجاد واکنش منفی یا بروز عصبانیت در فرد مقابل می شود و در نتیجه مشکلی که به خاطر آن در حال غر زدن هستید، دیرتر از معمول حل خواهد شد.
  • غر زدن ناخوشایند ست، بنابراین باعث طرد شدن شما می شود. هیچ کس تمایلی به شنیدن غر زدن ها و مشکلات شما ندارد، آن هم به شکل مداوم، در نتیجه اطرافیان سعی می کنند صحبت ها و غر زدن های شما را نشنوند. هر چه بیشتر غر بزنید، کمتر شنیده خواهید شد.
  • غرزدن نوعی تقویت منفی محسوب می شود. ممکن است گاهی طرف مقابل تنها برای ساکت کردن شما و نشنیدن غرهای تان کاری برایتان انجام دهد، اما مطمئن باشید، بار دومی وجود نخواهد داشت.
  • غرزدن باعث می شود حس کنید تحت کنترل هستید و هیچکس این حس را دوست ندارد.
  • صحبت کردن ارزان است و هزینه ای ندارد و غرزدن هم متشکل از لغات است. اطرافیان خیلی زود متوجه ویژگی غرزدن شما می شوند و برای رهایی از آن به تایید بیهوده حرفهایتان می پردازند. آنها می دانند که شما غر می زنید و پس از چند دقیقه که تایید شوید، ساکت خواهید شد، بدون اینکه مشکلی حل شود.
  • غرزدن بر روی کودکان تاثیر بیشتری می گذارد. این رفتار شما برای کودکان به شکل یک مدل در می آید که مطمئنا دوست ندارید فرزندتان این رفتار را داشته باشد. پس از مدتی غر زدن متوجه خواهید شد فرزندتان هم به همان شکل با شما ارتباط برقرار می کند.
  • در زمان غرزدن بر روی آنچه انجام نمی دهید یا انجام نمی شود، تمرکز کرده اید؛ در حقیقت غرزدن نوعی تمرکز منفی محسوب می شود. غرزدن بیان تمام مشکلات شخص است و بیان نقطه ضعف هاست. بنابراین غر زدن به شکلی باعث نزول شخصیتی شما و بر ملا شدن نقاط ضعفتان می شود.

بنابراین به جای غر زدن قوانین را به طور واضح بیان کنید و منتظر نتایج باشید. با این کار می توانید اطرافیان خود را نیز بهتر کنترل کنید. یادتان باشد غر زدن مشکلی را حل نکرده و فقط باعث اتلاف انرژی شما و اطرافیانتان می شود.

[button color=”gray” size=”medium” link=”https://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201310/why-do-we-say-women-nag-men-request” target=”blank” ]منبع 1[/button]   [button color=”green” size=”medium” link=”https://www.empoweringparents.com/blog/7-reasons-why-nagging-doesnt-work/” target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده و محقق: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *