چگونه میتوانیم به یک معتاد عشق بورزیم؟

معتاد

چگونه میتوانیم به یک معتاد عشق بورزیم در حالیکه این فرد یکی از اعضای خانواده ما و یا دوستان ماست ؟برای بسیاری از افراد این یک سوال است که ایا میتوان به یک معتاد عشق ورزید ؟ایا این حمایت باعث میشود تا فرد از اعتیاد خود دست بردارد و یا خیر ؟

شاید با خود فکر کنید که فرد معتاد همیشه مورد حمایت قرار  میگیرد ولی کسی به اطرافیان وی کمکی نمیکند و این در حالیست که شاید اطرافیان یک معتاد به نسبت خود او به کمک بیشتری احتیاج داشته باشند .شما شاید مدتها انها را حمایت میکردید و نیاز های خود را نادیده میگرفتید تا فرد معتاد خود را از این بلا برهاند .

شما همیشه به کودکان خود پول میدادید و امیدوار بودید که انها بتوانند با مشکلات خود کنار بیایند .شما همیشه برای شریک زندگیتان تلاش زیادی کردید و سعی نمودید که در روز های بد او را همراهی و حمایت نمایید و حتی مادر خود را هم مورد پشتیبانی قرار دادید .

ولی حالا که یکی از عزیزانتان در دام اعتیاد گرفتار شده است ,به نظر میرسد که همه چیز عوض شده است و شما تحمل این وضعیت را ندارید .

در این شرایط تمام مسئولیت های شما تغییر میکنند و شما نمیتوانید از انها بپرسید که کی و کجا میروند و نمیتوانید انها را در خانه تنها بگذارید و یا به انها پول بدهید و در واقع مشاوران از شما میخواهند که تمام فعالیت های قبلی خود را متوقف نمایید که البته به عقیده خودتان این فعالیت های نمادی از عشق و حفاظت بودند .ولی ایا به راستی این ممکن است ؟شاید ممکن باشد ولی به قیمت ان که شب ها نخوابید و دائما در نگرانی و اضطراب به سر ببرید و یا حتی بیمار شوید .

شما نا امیدانه به دنبال راه حلی میگردید که دریابید چگونه میتوانید به انها تفهیم نمایید که مواد اعتیا د اور زندگی انها را تخریب میسازند و یابد ترک شوند ؟

شما خود را مقصر میدانید زیرا انها دلیل اولین مصرف خود را مشکلات موجود در خانه میدانند و یا حتی انها را گردن شما می اندازند و اگر شما از وضعیت موجود شکایت نمایید اوضاع خیلی بدتر هم خواهد شد .در نتیجه نباید حرفی بزنید و با هر تغییر کوچکی امیدوار میشوید و با خود فکر میکنید که فرد معتاد متوجه وضعیت خود شده است .

ما به شما پیشنهاد میکنیم که به جای تلاش برای تغییر انها ,تلاش نمایید تا واقیت اعتیاد را درک نمایید و با این موضوع کنار بیایید تا کم تر عذاب بکشید .

این موضوع شخصی نیست 

زمانی که فردی به ماده ای اعتیاد پیدا میکند نمیتواند دیگر از بقیه اعضای خانواده مراقبت نماید و یا به انها عشق بورزد زیرا در وضعیتی عادی زندگی نمیکند .شاید انها نیز بسیار تلاش کرده اند تا در کنار اعتیادشان به دیگر اعضای خانواده هم توجه نمایند .ولی ایا ممکن است که شما یک پدر خوب باشید و در عین حال به اعیتاد خود هم برسید ؟افراد معتاد به دلیل وضعیت بوجود امده احساس گناه میکنند و در نتیجه این وضعیت باز هم مصرف میکنند تا این حس را کم رنگ نمایند .

بیشتر معتادین زمانیکه میخواهند اعتیاد خود را کنار بگذارند ,در این باره قاطع هستند

خود را به خاطر گفته ها و یا ناگفته های خود مقصر ندانید 

انها موادی را مصرف میکنند و به ان معتاد میشوند ولی این موضوع تقصیر شما نیست ,تقصیر اراده خود فرد است که وی را بدین سمت هل میدهد و سپس به او اجازه نمیدهد که اعتیادش را کنار بگذارد .

انها از دلایلی مختلفی برای توجیه عمل خود استفاده میکنند و در صورتی که بخواهند مصرفشان را ادامه دهند این کار را انجام میدهند و هیچ چیزی هم نمیتواند جلوی انها را بگیرد .

ولی در چنین شرایطی شما با خود فکر میکنید که اقدامات شما نادرست بوده اند و یا باید به گونه ای دیگر صحبت میکردید .

شاید شما از خود بپرسید چگونه میتوانم ببینم که یکی از عزیزانم اعتیاد دارد و تا سر حد مرگ پیش میرود و هیچ کاری انجام ندهم ؟مگر ممکن است ؟

سهدیدگاه در خصوص رفتار با فرد معتاد در خانواده وجود دارد که به انها میپردازیم :

دیدگاه اول :میتوان وضعیت فرد معتاد در خانواده را بهبود داد .

در این دیدکاه شما مسئول شرایط فرد معتاد میباشید و باید با سخنان و رفتار خود وی را به حالت عادی بازگردانید .

این دیدگاه برای دیگر افراد خانواده بسیار مطلوب میباشد زیرا مطابق با حس مسئولیت انها و کنترل شرایط سخت است ولی متاسفانه این امید واهی کوتاه مدت است و با ادامه ی اعتیاد از بین میرود .

دیدگاه دوم :عشق بی مانند 

فرد معتاد تنها کسی است که میتواند اعتیاد خود را کنار بگذارد .در این دیدگاه شما در بخش اول بسیار متناسب رفتار میکنید ولی در بخش دوم باور میکنید که مسئولیت وضعیت فرد با خود اوست .

دیدگاه سوم :حس دلسوزی نسبت به خود 

در این دیدگاه شما مجازید که مطابق میل خود رفتار نمایید که البته این رفتار فقط به خود شما کمک میکند و نه معتاد

رفتار معتاد به تاثیرات مواد مصرفی بستگی دارد ولی رفتار شما باید بر اثر درک کامل و هوشیاری باشد .در صورتی که شما ارزش های خود را فراموش کنید و به گونه ای نامتناسب رفتار نمایید انگاه از خود متنفر شده و نمیتوانید کمکی به فرد معتاد نمایید .

در صورتی که از فرد معتاد ناراحت هستید این موضوع را به او گوشزد نمایید ولی سعی نکنید که از او انتقام بگیرید و یا رفتارش را عوض کنید چون بی فایده است .

اگر نیاز دارید که با فرد معتاد تماس بگیرید و یا از او خبردارشوید این کار را انجام دهید ولی در عین حال اعتراف کنید که برای تسکین استرس خود و اینکه میخواهید اسوده بخوابید این کار را انجام داده اید .

به رور زمان یاد خواهید گرفت که چگونه با یک معتاد ارتباط برقرار نمایید ولی هرچه به خودتان بیشتر اهمیت دهید فضای بیشتری برای مراقبت از عزیزانتان خو اهید داشت .

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان الومینا     


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *