واژینیسموس چیست و چه پیامدهایی دارد؟

واژینیسموس

برای برخی خانم ها عضلات واژن به طور غیرارادی یا به طور مداوم در زمان دخول منقبض می شوند. این شرایط واژینیسموس نامیده می شود. این انقباض مانع برقراری رابطه جنسی شده و یا آن را خیلی دردناک می کند. این حالت در مواقع زیر رخ می دهد:

  • زمانی که شریک جنسی سعی در انجام دخول دارد
  • زمان استفاده از تامپون
  • زمانی که اطراف واژن لمس می شود

در کلینیکی که در ویدئوی زیر معرفی می شود، علاوه بر آموزش روش درمانی نوروفیدبک، درمان واژینیسموس نیز انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با دیگر روانشناسان این مجموعه ویدئوی زیر را مشاهده کرده و به اشتراک بگذارید:

 

واژینیسموس تداخلی با تحریک جنسی ندارد، اما مانع دخول می شود. یک معاینه از لگن معمولا هیچ دلیلی برای انقباض ها پیدا نمی کند. هیچگونه عوامل غیرطبیعی جسمی نیز باعث بروز این شرایط نمی شوند.

اختلال در عملکرد جنسی در خانم ها و آقایان رخ می دهد و معمولا قابل درمان است. این اختلال ها تقصیر فرد نیست و دلیلی برای خجالت کشیدن وجود ندارد، اما به هرحال این شرایط تا حدی نادر است. به علاوه درمان واژینیسموس بسیار مهم است تا به این ترتیب از بدتر شدن شرایط جلوگیری شود.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس به چند دسته تقسیم می شود:

  • واژینیسموس اولیه – زمانی که دخول به واژن به هیچ عنوان حاصل نمی شود.
  • واژینیسموس ثانویه – زمانی که دخول به واژن یک بار انجام شده و پس از آن امکان پذیر نیست. این مسئله ممکن است به دلیل جراحی های زنانه، زایمان یا تاثیر تشعشعات بروز کند.
  • واژینیسموس سراسری – در تمام موقعیت ها و با هر جسم خارجی بروز می کند.
  • واژینیسموس موقعیتی – تنها در موقعیت های خاص بروز می کند، به عنوان مثال در زمان برقراری رابطه جنسی، اما در زمان انجام معاینات و یا استفاده از تامپون مشکلی به وجود نمی آید.

برخی خانم ها پس از یائسگی دچار این اختلال می شوند. زمانی که سطح استروژن کاهش پیدا می کند، کاهش لغزنده های واژن و خاصیت ارتجاعی این بخش در بعضی از خانم ها کم می شود.

مقاربت دردناک

مقاربت دردناک یا به اصطلاح پزشکی دیسپارونی اغلب با واژینیسموس به اشتباه گرفته می شود، اما مقاربت دردناک ممکن است به دلیل وجود کیست، بیماری های التهابی لگن یا آتروفی واژن بروز کند.

علل بروز واژینیسموس

پزشک ها علت دقیق بروز واژینیسموس را نمی دانند. این اختلال اغلب به اضطراب و ترس از برقراری رابطه جنسی ارتباط دارد. اما مشخص نیست کدامیک اول بروز می کند، واژینیسموس یا اضطراب.

همیشه لزوما دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد. این شرایط با سوء استفاده های جنسی یا رویدادهای ناگوار گذشته و عوامل عاطفی در ارتباط است. در برخی موارد هیچ دلیل مستقیمی یافت نمی شود.

برای تشخیص، پزشک معاینات جسمی انجام می دهد و سوالاتی در مورد سوابق پزشکی و جنسی می پرسد. این موارد اطلاعاتی در مورد علل بروز انقباض ها به پزشک می دهد.

نشانه های واژینیسموس

اولین نشانه واژینیسموس معمولا رابطه جنسی دردناک است. درد تنها با دخول اتفاق می افتد. این درد معمولا پس از اتمام رابطه برطرف می شود، اما نه همیشه.

خانم های مبتلا به این اختلال معمولا درد ناشی از واژینیسموس را به شکل احساس پاره شدن گوشت تشبیه می کنند یا حسی شبیه به اینکه مرد در حال ضربه زدن به دیوار است.

بسیاری از خانم های مبتلا به واژینیسموس در زمان استفاده از تامپون یا معاینات واژینال توسط پزشک نیز احساس درد و ناراحتی می کنند.

گزینه های درمان

واژینیسموس یک اختلال قابل درمان است. درمان این بیماری شامل آموزش، مشاوره و تمرین می شود.

سکستراپی و مشاوره

آموزش معمولا شامل یادگیری آناتومی بدن است و آنچه در زمان تحریک جنسی و برقراری رابطه جنسی رخ می دهد، به افراد آموزش داده می شود. به علاوه این آموزش ها شامل اطلاعاتی در رابطه با عضلاتی است که درگیر واژینیسموس می شوند. این آموزش ها به بیمار کمک می کنند تا چگونگی عملکرد اندام بدن و واکنش بدن در مقابل آنها را درک کند.

مشاوره ممکن است به تنهایی یا همراه با شریک جنسی انجام شود. کار کردن با یک مشاور که در زمینه اختلالات جنسی متخصص است، بسیار موثر خواهد بود. تکنیک های ریلکسیشن و هیپنوتیزم نیز موثر هستند.

دیلاتورهای واژن
بیماری واژینیسموس

پزشک یا مشاور ممکن است استفاده از دیلاتورهای واژن را زیر نظارت های حرفه ای توصیه کند. دیلاتور مخروطی شکل در داخل واژن قرار می گیرد و به مرور بزرگتر می شود. این مسئله به کشیدگی عضلات واژن کمک می کند و عضلات این بخش انعطاف پذیر می شوند.

برای افزایش صمیمیت و بهبود ارتباط بهتر است پارتنر دیلاتور واژن را وارد واژن کند. پس از اتمام دوره درمان با مجموعه ای از دیلاتورها، برقراری رابطه جنسی راحت تر خواهد شد.

تمرینات کگل

برای انجام تمرین های کگل، به طور مکرر عضلات کف لگن را سفت و شل کنید، این عضلات  مهبل، مقعد و مثانه را کنترل می کنند. تمرین کردن ورزش های زیر به انقباض و شل شدن عضلات کمک می کند. اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • مثانه خود را خالی کنید.
  • عضلات کف لگن خود را منقبض کرده و تا 10 بشمارید.
  • سپس عضلات را شل کنید و تا 10 بشمارید.
  • این کار را 10 بار و طی سه مرتبه در روز انجام دهید.
  • برای اینکه به طور موفق عضلات کف لگن را تقویت کنید، عضلات شکم، باسن یا ران را در زمان انجام این تمرین ها درگیر نکنید.

در خانم هایی که علت بروز واژینیسموس ترس یا اضطراب است، مشاوره و روان درمانی موثر خواهد بود.

زندگی با واژینیسموس

اختلال جنسی بر روی روابط تاثیر می گذارد. فعالیت جنسی و درمان اختلالات جنسی در حفظ ازدواج و رابطه بسیار ضروریست. به یاد داشته باشید که به دلیل بروز این بیماری نباید خجالت بکشید. پزشک یا مشاور می تواند راه هایی برای مقابله با واژینیسموس ارائه دهد.

درمان توسط سکستراپی موثر خواهد بود. استفاده از لغزنده ها یا موقعیت های خاص برای برقراری رابطه جنسی نیز به برقراری رابطه جنسی بهتر کمک خواهد کرد. اگر شما هم به این اختلال دچار هستید می توانید روش های مختلف را امتحان کنید تا روش مناسب خود و پارتنرتان را پیدا کنید.


تیم تحقیقاتی این نوشتار

 

دکتر سینا قاسمی

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی

 

مریم عبداللهی 

روانشناس ،نوروتراپیست،رفتاردرمانگر بهداشت و رفتار جنسی با سابقه درخشان و موفقیت  در درمان  واژینیسموس

روان درمانگر اختلالات جنسی ( مشکلات میل جنسی، واژینیسموس و مشکلات روابط زناشویی)

بهترین مراکز درمانی و آموزشی نوروفیدبک را در سراسر کشور از ما بخواهید (اینجا کلیک کنید)

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.healthline.com/health/vaginismus#outlook5″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/women/guide/vaginismus-causes-symptoms-treatments” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *