مراحل تنظیم هیجان در قالب یک مثال

مثالی از تلاش برای کنترل تنظیم هیجانی

بردن یک کودک خردسال به دندان پزشکی

تنظیم هیجان

 

هدفمون این است که کودک جیغ نزند، داد نزد و بشینه تا کارشو انجام بدن و درواقع می خواهیم هیجان را پایین بیاریم.

کودک از رفتن به مطب دندانپزشکی می ترسد:

 اولین گام این است که او را به مطب دندانپزشکی کودکان میبریم. این مرحله Situation selection  است. درواقع در موقعیت دستکاری در موقعیت انجام دادیم.

در مطب با دیدن صندلی دچار ترس می شود:

صندلی خود را جابه جا می کنید تا کودکتان وسایل دندانپزشکی را نبیند، این مرحله Situation modification است. تنظیم و تغییر محیط را انجام می دهیم تا باز هم لحظاتی کودک را آرام نگه داریم.

با شروع معاینه و دیدن وسایل مجددا می ترسد:

از او می خواهید تصویر کارتونی روی دیوار را نگاه کند.توجه را از عامل مشکل ساز به یک موضوع جالب برمی گردانیم. این مرحله Distraction  است

مدتی آرام می شود تا مجددا مضطرب می شود:

 از او می خواهیم که خوب فکر کند و به ما بگوید برای تولدش چه چیزی را می خواهد که برایش بگیریم. این مرحله Concentration  است.

مدتی آرام است و پس از چند لحظه با دیدن مته دندانپزشکی به وحشت می افتد:

به او می گوییم خوب این مته رو نگاه کن، به نظرت می خواهد چیکار کند. می گه این مته است می خواهد دندون منو دربیاره. ما می گوییم نههه، این یک سفینه فضایی است و اینم موتورشه. خوب بهش نگاه کن، شبیه همون سفینه تو همون فیلمی هست که دیشب با هم دیدیم. این مرحله Reappraisal  است. یعنی درواقع اون محرکی که برای شما هیجان مشکل ساز ایجاد می کند را شما به چیز دیگری تعبیر کنید که هیجان مشکل ساز ایجاد نکنه.

همه این مراحل را می رویم ولی باز هم بعد از چند دقیقه تحمل کودک به گریه می افتد:

به او می گوییم بزرگ شده و بزرگترها که گریه نمی کنند. این مرحله Response suppression نام دارد و به معنی مهار پاسخ است. مثل مواقعی که ما عصبانی هستیم و می خواهیم داد بزنیم و تهاجم فیزیکی به طرف مقابل داشته باشیم و اطرافیان به ما می گویند: بشین خودتو کنترل کن.

در مرحله آخر، کودک دیگر نمی تواند خودش را کنترل کند و می خواهد لگد بزند و فرار کند:

در این مرحله ما او را روی صندلی نگهش می داریم. این مرحله هم Response Suppression است ولی بیرونی است و درواقع از طرف دیگران است.

 

تنظیم و کنترل هیجان

 

 

تنظیم هیجانی کلیه این فعالیت است. ولی بیشتر اوقات ما فقط از یکی یا چنتا از این مکانیزم ها استفاده می کنیم که در تنظیم هیجان موفق نیستیم. این مکانیسم ها گاهی توسط بیرون کنترل می شوند و همیشه قرار نیست درونی باشند.

برخی از مهارها قبل از هیجان می آیند و بعضی از آنها بعد از شکل گیری هیجان (در مثال بالا دوتای آخر بعد از شکل گیری هیجان هستند.

[divider]

 

فاطمه امیری  فاطمه امیری –  روانشناس بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *