سندروم های روانپزشکی نادر و غیر معمول!

سندروم های روانپزشکی نادر و غیر معمول!

سندروم های روانپزشکی نادر

هنگام ارزیابی بیماران مبتلا به اختلالات روانی، اغلب پزشکان بر روی یک سری تشخیص های متداول و رایج برای تشخیص افتراقی و طرح درمان قرار می گیرند. با این حال، تعدادی از سندروم های نادر روانپزشکی وجود دارد که پزشکان با آن مواجه می شوند.
بعضی از سندروم ها صرفا یک نوع خاص از روانپزشکی عمومی هستند و معمولا با تمرکز بر درمان اختلالات زیر پایه ای درمان می شوند.

سندروم کاپگراس: 

سندروم کاپگراس

این سندروم را فردی فرانسوی به نام ژان ماری کاپگراس که روانپزشک بود کشف کرد. این پزشک توهمات دو گانه را توصیف کرده است. توهم بیمار، در این سندروم به گونه ای است که وی تصور می کند همسر، دوست و یا یکی از اعضای نزدیک خانواده اش با فردی دیگر که از نظر ظاهر و رفتار به آن ها شبیه است جایگزین شده است.

سندروم کاپگراس، اغلب در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی اتفاق می افتد. اگر چه این سندروم کاپگراس در بیماران مبتلا به زوال عقل، صرع و آسیب های مغزی هم گزارش شده است. مدیریت و درمان این بیماری شبیه مدیریت و درمان اختلالات اساسی روانپزشکی است و عموما به دارو درمانی نیاز دارند. هر چند در بیماران مبتلا به زوال عقل، درمان های پیشرفته شناختی و استراتژی های غیر فیزیولوژیکی که باعث کاهش فرسایش می شوند باید استفاده شود.

سندروم فرگولی:

سندروم فرگولی

سندروم فرگولی یا فریگولی، به این علت نام گذاری شده است که بازیگر ایتالیایی لئوپولد فرگولی باعث آن بوده است. وی توانایی منحصر به فردی در ایجاد تغییرات سریع در ظاهر خود در صحنه داشته است و معمولا بر عکس سندروم کاپگراس است و نوعی توهم اشتباه در شناسایی محسوب می شود. فرد در این بیماری تصور می کند که همه ی افراد با چهره های مختلف، در واقع یک نفر هستند که می توانند چهره های مختلف به خود گیرد.
سندروم فرگولی هم مانند سندروم کاپگراس اغلب در بیماران اسکیزوفرنی اتفاق می افتد.

سندروم کوتارد:

سندروم کوتارد

اولین بار، جولز کوتاردیک نورولوژیست فرانسوی این سندروم را توصیف کرد، فرد مبتلا تصور می کند مرده است و دیگر حیات ندارد، خونریزی دارد و یا اندام های داخلی وی از بین رفته اند، این بیماری اغلب در بیماران مبتلا به افسردگی روانی یا اسکیزوفرنی مشاهده می شود و با تمرکز بر درمان اختلالات زیر پایه ای درمان می شوند.

پارامنزی تکراری (حافظه موازی): 

پارامنزی تکراری

برای اولین بار توسط نورولوژیست به نام آرنولد پیک در سال 1903، برای توصیف یک بیماری در فرد مبتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار گرفت. در پارامنزیا، (تحریف حافظه) فرد یادآوری می کند اما عموما این کار را به صورت اشتباه انجام می دهد. یعنی آنچه که فرد بیان می کند را قبلا انجام داده و در حافظه اش است اما زمان یا مکان آن درست نیست. اما در جعل حافظه، فرد کاملا افسانه سازی می کند یعنی اطلاعاتی که یادآوری می کند کاملا اشتباه است. در این پارامنزیای تکراری فرد تصور می کند مکان و یا فضایی دو برابر شده (تکثیر شده) و هم زمان در یک یا چند فضا قرار گرفته است و یا به مکان دیگری تغییر مکان داده است.
این اختلال مثل سندروم کاپگراس است با این تفاوت که به جای شخص، فضا و مکان مطرح است.

سندروم دست بیگانه:

سندروم دست بیگانه

سندروم دست بیگانه، نوعی دیگر از اختلالات عصبی است که در آن فرد مبتلا تصور می کند دستش برای خودش نیست و دستش غیر ارادی عمل می کند.
فرد معتقد است که دست، در حالی که هنوز به عنوان بخشی از بدن آن ها است به طور مستقل رفتار می کند و خواسته ی خود را دارد. سندروم دست بیگانه، عموما به علت سکته ی مغزی یا آسیب های مغزی دیگر به ویژه در ناحیه ی corpos callosum یا لوپ های پیشانی یا پارتیال ایجاد می شود.

سندروم آلیس در سرزمین عجایب: 

سندروم آلیس در سرزمین عجایب

جان تاد، روانپزشک انگلیسی این سندروم را نام گذاری کرد. (AIWS) این بیماری یک بیماری عصبی است که در آن، احساس تصویر بدن، فضا و زمان … تحریف شده است. در این بیماری فرد تصور می کند قسمت هایی از بدنش کوچکتر یا بزرگتر شده اند. چیزهای ثابت ممکن است در دید فرد، متحرک به نظر برسند. سندروم آلیس در سرزمین عجایب، تغییراتی در قسمت هایی از مغز ایجاد می کند که با اطلاعات حسی سروکار دارد. این تغییرات روی ادراک شما از بدن و جهان پیرامون اثر می گذارد. این بیماری گاهی با میگرن، تومورهای مغزی و یا حتی در اثر استفاده از داروهای روانگردان ایجاد می شوند و هم چنین گاهی می تواند به عنوان نشانه ی اولیه ویروس اپسیتن یا سایر عفونت ها باشد.  استراحت بهترین درمان است. اگر همراه با میگرن باشد درمان مانند همان درمانی است که در میگرن استفاده می شود. داروهای ضد انعقاد، ضد افسردگی، مسدود کننده های بتا، کانال کلسیم و…. هم استفاده می شود.

محقق و مترجم: میلاد اسد بیگی

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)