تا چه اندازه با اختلالات ساختگی آشنا هستید؟

اختلالات ساختگی 2

اختلالات ساختگی شرایطی است که در آن فرد به دلخواه و به طور آگاهانه تظاهر می کند که دچار مشکل فیزیکی است. در حالیکه واقعا بیمار نیست. این اختلال گاهی به این شکل است که فرد سعی می کند شخص دیگری را، شخصی را که تحت مراقبت خود دارد، بیمار نشان دهد، این نوع اختلال ساختگی نیابتی نامیده می شود. این افراد عمدا و به طرق مختلف تظاهر به یک بیماری می کنند یا در آن مبالغه می کنند. افراد مبتلا به اختلال ساختگی در مورد علائم خود دروغ می گویند یا برخی علائم ساختگی از خود نشان می دهند، یا حتی ممکن است به خود آسیب برسانند تا علائم را به طور طبیعی تر نشان دهند یا نتیجه آزمایش را تغییر دهند (به عنوان مثال ارائه نمونه ادرار آلوده) تا اینکه نشان دهند خودشان یا فردی که از او مراقبت می کنند، بیمار است.

افراد مبتلا به اختلالات ساختگی به خاطر نیازهای درونی خود تمایل دارند به عنوان بیمار و زخمی تلقی شوند، به همین دلیل اینگونه رفتار می کنند و هدف سو استفاده ندارند. این افراد از شرایط روحی دیگری، به ویژه اختلالات شخصیت، رنج می برند. مبتلایان به اختلالات شخصیت الگوهای فکری و عملی متفاوتی از آنچه در جامعه رایج است، دارند. این افراد به طور کل مهارت های ضعیفی برای مقابله با مشکلات و شکل گیری روابط سالم دارند.

اختلالات ساختگی مشابه گروه دیگری از اختلالات روانی، به نام اختلالات شبه جسمی، هستند که در این اختلال نیز فرد به علائمی تظاهر می کند که واقعیت ندارند. تفاوت اصلی بین این دو گروه اختلال این است که در اختلالات شبه جسمی، فرد عمدا به این علائم تظاهر نمی کند.

انواع اختلالات ساختگی

  • اختلال ساختگی با علائم روانی: در توضیح این نوع اختلال باید گفت افراد مبتلا به این مشکل رفتاری را تقلید می کنند که علائم مربوط به یک بیماری روانی، مانند اسکیزوفرنی، است. این افراد ظاهرا گیج به نظر می رسند، عبارت های بی معنی بیان می کنند و تظاهر به توهم می کنند و چیزهایی را می بینند یا می شنوند که واقعا وجود ندارند، به عنوان مثال صداهایی را در اطراف خود می شنوند. افرادی که مبتلا به سندروم گانسر هستند، رفتارهای عجیب کوتاه مدت نشان می دهند و مانند مبتلایان به بیماران روانی جدی به نظر می رسند.
  • اختلال ساختگی با علائم جسمی: افراد مبتلا به این اختلال ادعا می کنند که دچار مشکلات جسمی هستند، از جمله درد در قفسه سینه، مشکلات معده یا تب. این اختلال گاهی سندروم مونشهاوزن (Munchausen syndrome) نامیده می شود که از نام یک افسر آلمانی در قرن 18 که به این مشکل مبتلا بود، گرفته شده است.
  • اختلال ساختگی با علائم جسمی و روحی: افراد مبتلا به این اختلال هر دو علائم را از خود نشان می دهند.
  • اختلال ساختگی مشخص نشده: در این نوع اختلال فرد برخی علائم را در فرد دیگری که از او مراقبت می کند، ایجاد میک ند. به عنوان مثال برخی مادران (حتی گاهی پدرها) به کودکان خود آسیب می رسانند تا وی را بیمار جلوه دهند و به این طریق توجه دیگران را جلب کنند.

علائم اختلالات ساختگی

اختلالات ساختگی 1

برخی علائم هشدار دهنده مربوط به اختلالات ساختگی عبارتند از:

  • سابقه پزشکی نمایشی اما ناسازگار
  • علائم نامشخص که قابل کنترل نیستند و با شروع دوره درمان تغییر می کنند یا شدیدتر می شوند.
  • شروع مجدد آنها در زمان بهبود قابل پیش بینی می باشد.
  • اطلاعات گسترده ای که فرد بیمار در مورد بیمارستان ها و اصطلاحات پزشکی دارد.
  • وجود جای زخم ها و جراحی های مختلف روی بدن
  • ظاهر شدن علائم بیشتر پس از اینکه جواب آزمایش منفی است.
  • به وجود آمدن برخی علائم که تنها در حضور دیگران ظاهر می شود.
  • تمایل یا اشتیاق به انجام آزمایشات پزشکی و عمل های جراحی و دیگر پروسه ها
  • سابقه جستجوی روش های درمانی در بیمارستان ها و مطب های پزشکی و یا حتی دیگر شهرها
  • بی میلی فرد بیمار نسبت به اینکه پزشک متخصص با دوستان یا خانواده وی ملاقات کند.
نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *