اهمیت مشاوره در درمان اعتیاد

درمان اعتیاد 3

ترک اعتیاد در حقیقت یک دستاورد بزرگ است. اما به هرحال برای بسیاری افراد سم زدایی مواد مخدر آغاز یک نبرد بزرگ است که وسوسه آغاز مصرف و بازگشت اعتیاد وجود دارد. مشاوره بخش مهمی از درمان اعتیاد می باشد. درمان از طریق رفتار شناسی، مشاوره خانواده و دیگر روش های درمانی می توانند به بهبود اعتیاد کمک کنند. روان درمانی نیز می تواند شرایط بهداشت روانی را تامین می کند.

چرا مشاوره در درمان اعتیاد مهم است؟

اعتیاد به مواد مخدر بیش از یک وابستگی جسمی ساده می باشد. حتی پس از سم زدایی که وابستگی جسمی معتاد درمان می شود، فرد همچنان در معرض خطر است. عوامل روانی و محرک های قدرتمدن اجتماعی که باعث بازگشت مجدد اعتیاد می شوند، عبارتند از:

  • استرس، به ویژه استرس های ناگهانی در زندگی
  • برخی نشانه های محیطی، مانند ملاقات کردن یک همسایگی
  • شبکه های اجتماعی و سپری کردن زمان با دوستانی که هنوز اعتیاد دارند

این فاکتورها می توانند میل مقاومت ناپذیر به مصرف مواد مخدر در فرد ایجاد کنند. مشاوره اعتیاد به فرد معتاد کمک می کند تا از این امیال فرار کرده و یاد بگیرد بدون مصرف مواد مخدر، با مشکلات زندگی روبه رو شود.

شخص درمانی در مقابل گروه درمانی

درمان اعتیاد 4

در مشاوره برای درمان اعتیاد، گروه درمانی به شخص درمانی ترجیح داده می شود. در گروه درمانی فرد توسط افرادی مانند خود به چالش کشیده می شود یا حمایت می شود. برنامه های 12 مرحله ای برای معتادان گم نام شناخته ترین نوع گروه درمانی هستند.

شخص درمانی در مورد تشخیص های دوگانه می تواند مفید می باشد: وجود همزمان افسردگی، اختلال دو قطبی یا دیگر شرایط روحی که علاوه بر درمان اعتیاد، به درمان های دقیق نیاز دارند.

درمان های سرپائی در مقابل درمان های طولانی

درمان های طولانی مدت به شخص معتاد اجازه می دهد تا مدتی از محیطی که مواد استفاده می کرده، جدا شود. شخص تا چند هفته یا چند ماه به یک کلینیک تخصصی خواهد رفت. در حالیکه درمان های کوتاه مدت بسیار موثر هستند، بحث این است که درمان های طولانی مدت چه تاثیری خواهند داشت. معمولا درمان های طولانی مدت هزینه بالایی را به بیمار تحمیل می کنند.

درمان رفتار شناسی

روش درمانی رفتار شناسی – یا CBT – به فرد کمک می کند تا روحیات، افکار و موقعیت هایی را که باعث مصرف مواد می شوند، شناسایی کند. درمانگر به فرد کمک می کند تا از این عوامل اجتناب کرده و افکار و احساسات منفی را با نوع سالمتر آن جایگزین کند.

مهارت های یادگرفته شده در درمان رفتار شناسی ممکن است مدت زیادی طول بکشد و از این رو تبدیل به یک روش بالقوه و قدرتمند در درمان سو مصرف مواد مخدر شود. به هرحال تمام مشاوران و درمانگرها در روش رفتار شناسی آموزش دیده اند.

زوج درمانی و خانواده درمانی

درمان اعتیاد 5

اعتیاد به مواد مخدر تنها زندگی فرد مصرف کننده را تحت تاثیر قرار نمی دهد؛ بلکه تمام اعضای خانواده متاثر از این حالت خواهند بود. روش های مشاوره مختلف مانند مشاوره با همسر فرد معتاد یا دیگر اعضای خانواده وی بسیار اهمیت دارند.

مزایای زیادی در زوج درمانی یا خانواده درمانی وجود دارد، از جمله:

  • اعضای خانواده می توانند مانند یک نیروی قدرتمند برای تغییر زندگی فرد معتاد عمل کنند.
  • اعضای خانواده انگیزه فرد را در ادامه دوره درمان افزایش خواهند داد.
  • هر یک از اعضای خانواده می تواند شروع به التیام آسیب وارده به فرد معتاد کند.

تحقیقات نشان داده اند که در خانواده درمانی فرد به ندرت مجددا به اعتیاد روی می آورد و شادی به خانواده بازگشته و حتی عملکرد فرزندان فرد معتاد نیز بهبود می یابد.

درمان نگهدارنده

بسیاری از متخصصان معتقدند که اعتیاد نوعی بیماری مزمن و قابل بازگشت است. درست مثل دیگر بیماری های مزمن، مانند دیابت یا فشار خون بالا، اعتیاد به مواد نیز در برخی موارد طول دوره زندگی طول می کشد. به هرحال متخصصان در این زمینه معتقدند که فرد معتاد باید مشاوره های خود را ادامه دهد، حتی پس از تکمیل دوره درمان.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا متخصصان و مشاورانی برای درمان اعتیاد حضور دارند، برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با شماره های موجود در صفحه وب سایت تماس گرفته و با متخصصان ما مشورت کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *