کیفیت خواب از کمیت آن مهم تر است!

خواب منقطع بیشتر از کمبود خواب بر خلق تاثیر می گذارد

بعید به نظر می رسد که ما بعد از یک خواب بد شبانه، خلق خوبی داشته باشیم. اما طبق تحقیقات جدید، کیفیت خواب بیشتر از کمیت آن می تواند بر خلق افراد تاثیر بگذارد.

طبق مطالعه ای که توسط نشریه ی خواب (sleep) انجام گرفت، افرادی که خواب آن ها 3 بار متوالی قطع می شد نسبت به کسانی که از نظر زمانی خواب کمتری داشتند، به طور قابل توجهی بیشتر بد شدن خلق خود را گزارش می دادند.

طبق تحقیقات بنیاد ملی خواب، خواب شبانه در بزرگسالان با رده ی سنی 64-18 باید هر شب بین 7 تا 9 ساعت باشد، در حالی که برای سنین 65 سال و بالاتر حدودا بین 7 تا 8 ساعت خواب شبانه کافی است. به گفته ی این بنیاد، خواب کافی می تواند به تقویت سیستم ایمنی، بهره وری و خلق و خو کمک کند.

اما مطالعات جدید نشان می دهند که؛ کیفیت خواب به اندازه ی طول مدت خواب اهمیت دارد.

خواب منقطع تا 31درصد خلق مثبت را کاهش می دهد

محققان در مطالعه ای که بر روی 62 مرد و زن سالم انجام گرفت، اثر خواب منقطع و بی کیفیت را بر خلق و خو بررسی کردند.

این افراد به صورت تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند و 3 شب متوالی در یک مجموعه ی تحقیقات بالینی خوابیدند، افراد یک گروه هر شب بدون وقفه خوابیدند، افراد گروه دیگر خوابشان به تاخیر افتاد (کاهش طول مدت خواب)، و گروه سوم عمدا در حین خواب 8 بار بیدار می شدند (خواب منقطع).

مراحل خواب هر یک از افراد در تمام گروه ها به وسیله ی پلی سومنوگرافی، که امواج مغزی، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب و حرکات چشم و پا را در حین خواب ثبت می کند، تحت نظر قرار گرفت.

در پایان هر شب، از شرکت کنندگان خواسته می شد تا گزارش کنند چقدر احساسات مثبت یا منفی، از قبیل خشم یا شادی را تجربه می کنند.

در حالی که تفاوت زیادی در خلق افراد گروه های مختلف بعد از شب اول وجود نداشت، اما بعد از دومین شب، گروهی که خواب منقطع داشتند 31 درصد کاهش خلق مثبت را تجربه کردند و این در حالی بود که افرادی که دچار محرومیت خواب شدند و طول مدت خوابشان کاهش پیدا کرد 12 درصد کاهش خلق مثبت را گزارش دادند. این کاهش پس از شب سوم نیز ادامه یافت.

به گفته ی محققانی که این مطالعه را انجام دادند، بین افرادی که در گروه کمبود خواب و افرادی که در گروه خواب منقطع شرکت داشتند، در هر 3 شب هیچ تفاوت معناداری از نظر خلق منفی وجود نداشت، اما نتایج نشان داد که خواب منقطع تاثیر بیشتری بر کاهش خلق مثبت دارد.

خواب با امواج آهسته (خواب عمیق) ضعیف، ممکن است ارتباط بین بی خوابی و افسردگی را روشن کند

براساس نتایج پلی سومنوگرافی پس از 3 شب، محققان متوجه شدند افرادی که خواب منقطع را تجربه کردند نسبت به افرادی که مدت زمان خوابشان کمتر بود، دوره های کوتاه تری از خواب با امواج آهسته یا خواب عمیق داشتند. خواب با امواج آهسته یا خواب عمیق برای ترمیم و حفظ بدن اهمیت دارد.

محققان همچنین دریافتند؛ در گروهی که خواب منقطع داشتند از دست دادن خواب با امواج آهسته با کاهش خلق مثبت ارتباط معناداری داشت، و اینکه خواب منقطع بر جنبه های خاصی از خلق مثبت، شامل احساس دوستی و همدردی تاثیر می گذاشت.

این تیم اعتقاد دارند که نتایج مطالعه ی آن ها می تواند به روشن ساختن اینکه چرا افراد مبتلا به بی خوابی مزمن، افسردگی را تجربه می کنند کمک کند؛ این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که این افراد به اندازه ی کافی خواب با امواج آهسته یا خواب عمیق ندارند.

نکاتی در مورد بی خوابی

  • بی خوابی زمانی است که شخص در به خواب رفتن یا در خواب ماندن (بارها از خواب بیدار می شود) مشکل دارد.
  • بی خوابی تنها زمانی اختلال تلقی می شود که باعث پریشانی یا اضطراب قابل توجهی گردد، یا در عملکرد روزانه ی فرد تاثیر بگذارد.
  • طبق برآرودها حدود 1 درصد از کودکان و 7 درصد از بزرگسالان در آمریکا بی خوابی دارند.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.medicalnewstoday.com/articles/301879.php” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

 

محقق و مترجم: ندا مهفر

 

کلینیک فوق تخصصی اختلالات خواب جایروس با مدیریت دکتر مصطفی امیری(متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)