کمبود خواب چه اثراتی بر زندگی ما دارد؟!

اهمیت خواب

عملکرد سالم مغز و سلامت هیجانی

خواب کمک می کند تا مغز شما به درستی کار کند. وقتی شما خواب هستید، مغزتان برای روز بعد آماده می شود و مسیرهای جدیدی را برای کمک به شما در یادگیری و ذخیره ی اطلاعات تشکیل می دهد.

مطالعات نشان داده که یک خواب خوب شبانه یادگیری شما را بهبود می دهد. خواب در یادگیری ریاضیات، نواختن آلات موسیقی، رانندگی کردن به شما کمک می کند، و قدرت یادگیری و مهارت های حل مسئله را در شما افزایش می دهد. خواب همچنین کمک می کند تا بهتر تمرکز کنید، تصمیم گیری درستی داشته و خلاق باشید.

مطالعات همچنین نشان داده اند که خواب کمبود فعالیت در برخی از بخش های مغز را تغییر می دهد. کمبود خواب، ممکن است در تصمیم گیری، حل مسئله، کنترل احساسات و رفتارتان، و کنار آمدن با تغییرات مشکل ایجاد کند. کمبود خواب با افسردگی، خودکشی و رفتارهای پرخطر نیز مرتبط است.

کودکان و نوجوانانی که کمبود خواب دارند ممکن است در ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند. آن ها ممکن است عصبی و پرخاشگر، دچار نوسانات خلقی، احساس غم یا افسردگی، و فقدان انگیزه شوند. همچنین ممکن است در زمینه ی توجه و تمرکز دچار مشکل شده، نمره های پایین تری دریافت و دچار استرس و اضطراب گردند.

سلامت جسمی

خواب نقش مهمی در سلامت جسمی ما ایفا می کند. برای مثال، خواب در بهبود و ترمیم قلب و عروق خونی نقش دارد. کمبود خواب با افزایش خطر بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، دیابت، و سکته ی مغزی در ارتباط است.

کمبود خواب همچنین خطر چاقی را افزایش می دهد. برای مثال، یک مطالعه بر روی نوجوانان نشان داد که با هر یک ساعت خواب از دست رفته، احتمال چاقی افزایش می باید. کمبود خواب خطر چاقی در گروه های سنی دیگر را نیز افزایش می دهد.

خواب به حفظ تعادل هورمون هایی که باعث می شوند ما احساس گرسنگی یا سیری کنیم کمک می کند. بنابراین وقتی به اندازه ی کافی نمی خوابید، سطح هورمون گرسنگی شما افزایش و سطح هورمون سیری تان کاهش می باید و این امر باعث می شود احساس گرسنگی در شما بیشتر و احساس سیری کمتر شود.

خواب همچنین چگونگی واکنش شما بر انسولین (هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند) تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود خواب باعث می شود سطح قند خون از حد طبیعی بالاتر رفته و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت افزایش یابد.

خواب رشد سالم را نیز پشتیبانی می کند. خواب عمیق در ترشح هورمونی که باعث رشد طبیعی در کودکان و نوجوانان می شود موثر است. این هورمون همچنین باعث افزایش توده های عضلانی و کمک به ترمیم سلول ها و بافت ها در کودکان، نوجوانان، و بزرگسالان می شود. خواب در بلوغ و باروری نیز نقش دارد.

سیستم ایمنی بدن برای سالم ماندن به خواب وابسته است. این سیستم، از بدن ما در مقابل مواد خارجی و مضر دفاع می کند. کمبود خواب می تواند مسیر پاسخ های سیتم ایمنی را تغییر دهد. برای مثال، اگر دچار کمبود خواب شوید، ممکن است در مبارزه با عفونت های رایج مشکل پیدا کنید.

عملکرد و ایمنی روزانه

داشتن کیفیت خواب کافی در زمان مناسب کمک می کند تا در طول روز عملکر خوبی داشته باشیم. افرادی که کمبود خواب دارند در کار، مدرسه یا دانشگاه کمتر کارآمد هستند. آن ها زمان بیشتری برای اتمام کارهایشان نیاز دارند، کندتر پاسخ می دهند، و خطاهای بیشتری دارند.

پس از چند شب بی خوابی_حتی از دست دادن شبی 1 یا 2 ساعت از خواب_ عملکرد شما کاهش می یابد.

بی خوابی همچنین ممکن است باعث خواب ها یا چرت های کوتاه مدت در طول روز و در زمانی که مشغول انجام کاری هستید، شود. این چرت ها قابل کنترل نیستند و شما از آن ها آگاهی ندارید. برای مثال، تا به حال شده در حال رفتن به سفر باشید و بخشی از مسیر را به خاطر نیاورید؟! در این حالت احتمالا شما این چرت ها را تجربه کرده اید.

حتی اگر در حال رانندگی نباشید هم این چرت ها می توانند بر عملکرد شما تاثیر بگذارند. به عنوان مثال زمانی که در حال گوش دادن به یک سخنرانی هستید و بخشی از اطلاعات را از دست می دهید یا احساس می کنید بخشی از آن را خوب درک نکردید، در این حالت نیز ممکن است بدون آگاهی در بخشی از سخنرانی خوابیده باشید.

برخی افراد از خطرات کمبود خواب آگاهی ندارند. در واقع، ممکن است آن ها حتی ندانند که دچار کمبود خواب هستند. و تصور کنند حتی با کاهش میزان و کیفیت خواب نیز هنوز می توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

برای مثال، رانندگان خواب آلود ممکن است احساس کنند که قادر به رانندگی هستند. اما مطالعات نشان می دهند که کمبود خواب به اندازه ی نوشیدن الکل و یا حتی بیشتر از آن بر توانایی رانندگی تاثیر می گذارد. طبق برآوردها، خواب آلودگی رانندگان هر ساله منجر به حدود 100000 تصادف رانندگی و حدود 1500 کشته می گردد.

رانندگان تنها کسانی نیستند که تحت تاثیر کمبود خواب قرار دارند. کمبود خواب می تواند در تمام افراد، از جمله کارمندان خدمات درمانی، خلبانان، دانش آموزان و دانشجویان، حقوق دان ها، مکانیک ها، و کارگران خط مونتاژ تاثیر بگذارد.

در نتیجه، کمبود خواب نه تنها در سطح شخصی بلکه در مقیاسی وسیع تر نیز می تواند خطرناک و مضر باشد. برای مثال، کمبود خواب نقش مهمی در اشتباهات انسانی مرتبط با حوادث غم انگیز، از قبیل افت های ناگهانی راکتور هسته ای، سوانح هوایی و غیره دارد.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/why” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر

کلینیک فوق تخصصی اختلالات خواب جایروس با مدیریت دکتر مصطفی امیری(متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)