درمان سنگ کلیه

بهترین درمان سنگ کلیه
درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه متغییر است و بستگی به نوع سنگ و علت آن دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

درمان سنگ های کوچک با علائم کم

در اکثر موارد سنگ کلیه کوچک است و نیازی به درمان های تهاجمی ندارد و سنگ کوچک را می توان به روش های زیر دفع کرد:

  • نوشیدن آب. به میزان 1.9 تا 2.8 لیتر آب در روز بنوشید تا سیستم دفع ادرار سنگ را دفع کند. نوشیدن مایعات و به ویژه آب، باعث رقیق شدن ادرار می شود.
  • کاهش دهنده های درد. دفع یک سنگ کوچک ممکن است باعث بروز درد و ناراحتی شود. برای کاهش درد به وجود آمده پزشک ضد دردهایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن سدیم تجویز خواهد کرد.
  • دارو درمانی. پزشک دارویی تجویز خواهد کرد که به دفع سنگ کلیه کمک می کند. این نوع دارو مسدود کننده آلفا نامیده می شود و عضلات لوله ureter را شل کرده و به دفع سریعتر سنگ کلیه کمک می کند که البته درد آن نیز کمتر خواهد بود.

درمان سنگ کلیه های بزرگ و همراه با علائم

سنگ کلیه هایی که با اقدامات محافظه کارانه قابل درمان نیستند – چه به دلیل بزرگ بودن آنها و یا اینکه باعث خونریزی، آسیب کلیوی یا عفونت های مداوم دستگاه ادرار می شوند – ممکن است نیاز به روش های تهاجمی برای درمان داشته باشند. روش های ممکن برای درمان عبارتند از:

  • استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها. برای برخی سنگ ها – بسته به اندازه و محل قرار گرفتن سنگ – پزشک فرایندی به نام موج ضربه ای اضطراری لیت تریپسی یا ESWL را توصیه خواهد کرد.

ESWL از امواج صوتی برای ایجاد ویبره های قوی استفاده می کند که سنگ کلیه را به قطعات کوچک می شکند و به این ترتیب از طریق ادرار قابل دفع خواهد بود. این فرایند حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و ممکن است باعث بروز درد خفیف شود، بنابراین در هنگام انجام این فرایند فرد به حالت بیهوشی یا بی حسی خواهد بود.

ESWL ممکن است باعث مشاهده خون در ادرار، کبودی پشت و شکم، خونریزی در اطراف کلیه و اندام های مجاور آن شود و همچنین دفع قطعات سنگ نیز باعث بروز درد و ناراحتی خواهند شد.

  • جراحی برای برداشتن سنگ. در فرایندی به نام نفرولیتوتومی پوستی (percutaneous nephrolithotomy) از طریق جراحی سنگ کلیه برداشته می شود. در این روش یک تلسکوپ کوچک و ابزار دیگر از طریق یک برش کوچک وارد کلیه می شوند. این جراحی با بیهوشی کامل انجام می شود و پس از اتمام آن نیز لازم است فرد یک تا دو روز در بیمارستان بماند. در صورتی که ESWL موفق نباشد این جراحی انجام می شود.
  • استفاده از اسکوپ. برای برداشتن سنگ های کوچک تر از کلیه یا لوله ureter، پزشک لوله کوچکی که مجهز به نور ودوربین است، از طریق مجرای مثانه وارد بخش مورد نظر می کند.
  • جراحی غده پاراتیروئید. در برخی موارد پر کاری غدد پاراتیروئید منجر به شکل گیری سنگ های کلسیم فسفات می شوند. غدد پاراتیروئید در چهار گوشه غده تیروئید واقع شده اند. زمانی که این غده ها هورمون پاراتیروئید بیش از اندازه تولید می کنند، سطح کلسیم بدن بسیار بالا رفته و در نتیجه سنگ کلیه تشکیل می شود.

پس از بررسی و معاینات کامل توسط پزشک در مورد نوع درمان تصمیم گیری می شود.

 

بهترین اورولوژیست

دکتر جودی

اورولوژیست، جراح کلیه و مجاری ادراری تناسلی

نگارنده: سمیه محمدی

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/kidney-stones/symptoms-causes/syc-20355755″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)