خواب و افسردگی چگونه برهم تاثیر می گذارند؟

خواب و افسردگی

اگر تشخیص افسردگی گرفته اید، ممکن است در “به خواب رفتن” یا “در خواب ماندن” مشکل داشته باشید. دلیل این اتفاق این است که یک ارتباط مشخص بین کمبود خواب و افسردگی وجود دارد. در واقع، یکی از نشانه های رایج افسردگی بی خوابی یا ناتوانی در “به خواب رفتن” یا “درخواب ماندن” است.

البته این موضوع بدین معنی نیست که بی خوابی یا مشکلات دیگر خواب تنها به دلیل افسردگی ایجاد می شوند. در ایالات متحده، بی خوابی رایج ترین اختلال خواب است که تقریبا یک سوم از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان بیشتر از مردان از بی خوابی رنج می برند، و با افزایش سن بی خوابی شایع تر می گردد.

اکثر کارشناسان معتقدند که افراد بزرگسال به 7 الی9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اما طبق برآوردهای بنیاد ملی خواب، حتی بدون افسردگی، میانگین ساعت خواب در آمریکا حدود 9/6 است. هنگامی که افسردگی هم اضافه شود، مشکلات خواب زیادتر می گردند.

چه ارتباطی بین اختلالات خواب وافسردگی وجود دارد؟

یکی از نشانه های افسردگی بالینی ناتوانی در به خواب رفتن و نشانه ی دیگر آن خوابیدن بیش از حد یا “پرخوابی” است.

داشتن یک اختلال خواب به خودی خود باعث ایجاد افسردگی نمی شود، اما کمبود خواب نقش مهمی ایفا می کند. کمبود خواب ناشی از سایر بیماری های پزشکی یا ناشی از مشکلات فردی می تواند افسردگی را تشدید کند. ناتوانی در به خواب رفتن که مدت زیادی طول می کشد نیز یکی از نشانه های مهم است که می تواند در ابتلا به افسردگی نقش داشته باشد.

افسردگی بالینی چیست؟

افسردگی بالینی یک اختلال خلقی است، که می تواند موجب احساس غم، ناامیدی، بی ارزشی، و درماندگی در شما شود. مطمئنا، همه ی ما گاهی اوقات احساس غم یا افسردگی داریم. اما وقتی غم را برای مدت طولانی تجربه می کنید و این احساس با گذشت زمان تشدید، و تبدیل به خلق افسرده و با علائم جسمانی همراه می شود، می تواند مانع زندگی طبیعی در شما گردد.

چرا خواب بسیار اهمیت دارد؟

خواب طبیعی یک حالت ترمیمی است. زمانی که خواب بهم می خورد، این موضوع می تواند منجر به افزایش تنش، گوش به زنگی، و تحریک پذیری شود.

آسیب های جسمانی یا عاطفی و یا مشکلات پزشکی می توانند باعث اختلالات خواب شوند. خواب ناکافی می تواند منجر به خستگی شود. خستگی موجب می گردد تا کمتر ورزش کنید و در نتیجه تناسب اندام و آمادگی جسمانی شما کاهش می یابد. در نهایت، شما خود را در یک چرخه ی معیوب از عدم فعالیت و اختلال خواب می بینید، که منجر به هر دو نوع علائم جسمانی و خلقی می گردد.

اختلالات خواب و افسردگی چگونه درمان می شوند؟

درمان افسردگی بالینی بستگی به این دارد که اختلال خلقی چقدر جدی است. روان درمانی ( گفتگو درمانی یا مشاوره) همراه با دارو درمانی (ضد افسردگی ها) موثر ترین درمان برای افسردگی هستند.

ضد افسردگی ها موجب کاهش علائم غم و ناامیدی می شوند و روان درمانی به بهبود مهارت های مقابله و تغییر باورها و نگرش های منفی که باعث افسردگی می شوند کمک می کند. روان درمانی همچنین با کار کردن روی مهارت های مقابله به راحت تر خوابیدن شما نیز کمک می کند.

آیا نکات دیگری در مورد خواب که می تواند به افسردگی کمک کند وجود دارد؟

در اینجا تعدادی راهکار برای سبک زندگی معرفی می کنیم که در کنار استفاده از ضدافسردگی ها و روان درمانی می تواند به بهبود خواب کمک و بی خوابی را حل کند:

  • مدیتیشن (مراقبه)، گوش دادن به موسیقی ملایم، یا کتاب خواندن قبل از خواب می تواند به وسیله ی تمرکز بر افکار خنثی یا لذت بخش به افزایش آرامش کمک کند.
  • با نوشتن یک لیست از کارهایی که روز بعد باید انجام دهید، ذهن خود را از نگرانی ها خالی کنید. و بعد به خودتان بگویید که فردا در مورد آن ها فکر خواهید کرد.
  • به صورت منظم ورزش کنید، اما نه چند ساعت قبل از خواب. ورزش روزانه، شامل تمرینات کششی، می تواند به بهبود خواب و از بین رفتن اضطرابی که بسیاری از مردم به دلیل مشکلات خواب دارند، کمک کند.
  • قبل از خواب از نگاه کردن به صفحات روشن از قبیل موبایل، لپ تاپ یا تلویزیون بپرهیزید، زیرا نور ساطع شده از مانیتور کامپیوتر یا صفحه ی LCD می تواند سطح هورمون ملاتونین را کاهش دهد. (ملاتونین هورمونی در مغز می باشد که در به خواب رفتن موثر است.)
  • سطح بالای برانگیختگی به وسیله ی افکار، نگرانی ها و یا نشخوارهای ذهنی ممکن است در شروع خواب تاخیر ایجاد کنند. درمان های ریلکسیشن (آرام بخش) از قبیل یوگا و تنفس شکمی عمیق ممکن است در شروع خواب مفید باشند.
  • قبل از خواب از کافئین، الکل، یا نیکوتین استفاده نکنید. عوارض داروهای مصرفی خود و همچنین مواد تشکیل دهنده ی آن ها را بررسی کنید. برخی داروها مانند داروهای سردرد از کافئین تشکیل شده اند که می تواند باعث خواب ناکافی شود.
  • اگر نمی توانید بخوابید در رختخواب خود غلت نزنید، بلکه از رختخواب خارج شوید، به اتاق دیگری بروید و فعالیت های سبکی مثل کتاب خواندن یا گوش دادن به موسیقی ملایم انجام دهید. و زمانی که کاملا خسته و خواب آلود شدید به رختخواب خود برگردید.
  • از اتاق خواب و تخت خود فقط برای خوابیدن و سکس استفاده کنید. در تخت مطالعه نکنید یا برای تماشای تلویزیون روی تخت دراز نکشید.
  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.
  • اتاق خواب خود را در دمای مناسبی نگه دهید.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.webmd.com/depression/guide/depression-sleep-disorder#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر

کلینیک فوق تخصصی اختلالات خواب جایروس با مدیریت دکتر مصطفی امیری(متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)