تاثیر اضطراب بر دوبینی چشم

تاثیر اضطراب و استرس شدید بر بینایی
تاثیر اضطراب و استرس شدید بر بینایی

اضطراب و استرس بیمار گونه باعث بروز علائم غیر عادی و بیماری هایی می شود که گویی غیر مرتبط با اضطراب هستند. برخی از این نشانه های بیماری، چشم را تحت تاثیر خود قرار می دهد و زمانی ک چنین شرایطی بوجود می آید زندگی فرد غیر قابل تحمل و عذاب آور می شود. دو بینی چشم یکی از مشکلات شایع ناشی از فشارهای روحی و روانی و اضطراب است و در واقع یک مشکل تا حدودی بسیار پیچیده است. همه افراد مبتلا به بیماری اضطراب و استرس بیمارگونه دچار دوبینی چشم نمی شوند، بلکه برخی از انواع  مشکلات دید را تجربه می کنند و متاسفانه، تاز مانی که فرد در جهت کاهش تنش های عصبی و اضطراب خود اقدامی صورت ندهد؛ این مشکلات و بیماری ها از او جدا نخواهند شد.

دوبینی چشم= اضطراب و استرس
دوبینی چشم= اضطراب و استرس

دوبینی چشم= اضطراب و استرس

قطعا دوبینی چشم تنها علامت بیماری اضطراب و استرس بیمارگونه نخواهد بود، و البته علت کافی برای تشخیص بیماری اختلال اضطراب نیست. در وهله اول به پزشک مراجعه کنید و نسبت به شدت اضطراب و بیماری خود آگاهی پیدا کنید.

علل بروز دوبینی چشم ناشی از اضطراب و استرس

بسیاری از مشکلات بینایی ناشی از فعال شدن سیستم مقابله یا گریز از اضطراب است که در انواع بیماری های اختلال اضطراب یافت می شود. زمانی که شما تحت فشارهای روحی و روانی شدید قرار می گیرید، بدن شما از ماده آدرنالین اشباع می شود. در واقع، این حالت همانند واکنشی است که بدن در یک موقعیت خطرناک از خود نشان می دهد. در این موقعیت،  مردمک چشم به طور ناگهانی و غیر ارادی بسیار گشاد می شود و نور بیشتری به چشم می خورد و دفعات پلک زدن نیز بیشتر میشود. البته این حالت لزوما موجب دوبینی چشم نمی شود، اما می تواند موجب بروز مشکلات بینای در فرد شود که دو بینی چشم یکی از آنهاست. با این وجود باید توجه داشت که صرفا استرس و تنش های عصبی موجب بروز دوبینی چشم نمی شود، بلکه عوارض جانبی مختلف دیگری دارد که بدانها اشاره خواهیم کرد. برای مثال:

میگرن موجب تار شدن دید و دوبینی چشم می شود
میگرن موجب تار شدن دید و دوبینی چشم می شود
  • میگرن: از شایع ترین اثرات استرس بر بدن می توان به بروز سردردهای مزمن اشاره کرد. به طور کلی، اضطراب و استرس بیمارگونه به طور مستقیم موجب بروز میگرن نمی شود، بلکه آن را تحریک می کند. افرادی که پیوسته دچار اضطراب و استرس می شوند، از سردردهای شدید رنج می برند و گاهی اوقات هم دچار دوبینی چشم می شوند. بنابراین یکی از علائم اولیه میگرن می تواند بروز مشکل  بینایی و یا دوبینی چشم باشد.
زمانی که مضطرب هستید سعی کنید آرام تر تنفس کنید.
زمانی که مضطرب هستید سعی کنید آرام تر تنفس کنید.
  • ژرف دمي ( دمزني تند و ژرف كه ميتواند موجب سرگيجه بشود): یکی دیگر از عوارض استرس و اضطراب، ژرف تنددمي نیز هست که می تواند موجب دوبینی چشم شود. ژرف  تنددمي زمانی اتفاق می افتد که فرد به تندی نفس می کشد و همزمان ضربان قلب نیز بالا می رود. همین عامل سبب می شود که خون به درستی به مغز نرسد، در نتیجه، عروق خونی منقبش می شود و می تواند منجر به  مشکل بینایی یا به عبارتی دو بینی چشم شود.

اضطراب ناشی از بروز مشکل بینایی

لازم به ذکر است که دوبینی چشم با بسیاری از بیماری های سیستم عصبی مرتبط است و اگرچه اضطراب و استرس شدید عامل پیدایش آن است، اما منطقی تر به نظر می رسد که در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید. متاسفانه، دوبینی چشم یکی از علل شایعی است که مردم از ترس دچار شدن به بیماری مرتبط با مغز به پزشک مراجعه می کنند. این بیماری های شامل:

  • تومور مغزی
  • تصلب (اسکلروز) یا سختیدگی قسمت های مختلف بدن
  • بیماری لایم

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

20 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر اضطراب بر دوبینی چشم»

  1. سلام، من ۱۶ سالمه و حدودا یک سالی من سردرد های مداوم داشتم و گاهی چشمام درد میگرفت
    اما خب جدی نگرفتم و چند وقت پیش دچار دوبینی شدم، من هم چشمام تکی درست میدید و وقتی هر دو چشم باهم باز میکنم دوبینی داشتم اون هم اولاش همیشگی نبود چند روزی بود که گاهی در شرایطی دوبینی میگرفتم ولی بعد مدتی تا حدود ی هفته دوبینی ام بیشذر و بیشتر شد . اول به چشم پزشک مراجعه کردم ، گفتن که چشمام کاملا سالمن و مشکلی نیست و باید به دکتر مغز و اعصاب برم؛
    دکترم بعد معاینه تشخیص دادن که عصب های بینایی‌ام التهاب کردن و سریع برام ام آر آی نوشتن و یک سری آمپول که در پنج روز هروز آمپول هارو زدم و بعد آمپول ها دوبینی ام کاملا خوب شد
    ام آر آی هم دادم و جوابش رو نشون دکترم دادم و گفتن هیچ گونه مشکلی نداری و نگران بودن که ام اس باشه
    ولی نبود و گفتن از استرس و اضطراب
    و نمیدونم چطوری این مشکل رو حل کنم
    یکم که از حالت طبیعیم در میان بدنم یخ میکنه و سردردهای بد و چشم درد میگیرم
    دوبینی ام بخاطر امپول فعلا خوب شده!
    اما… خیلی اذیت میشم ، مدرسه برام عذاب آوره
    چه درمانی داره؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام هانیه عزیز
      چنانچه ارزیابی کامل جسمی صورت گرفته است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد توصیه می شود به روانپزشک مراجعه نمایید. گاهی عوامل روحی در ایجاد این شرایط نقش دارند.
      قطعا راهکارهای متعدد و موثری در کنترل و بهبود این شرایط وجود دارد. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سا سلام و وقت به خیر.دختر ۸ ساله ام نزدیک به سه هفته هست که دچار مشکل چشمی شده است به این صورت که بی دلیل بیان میکند که هاله دود مانند جلوی چشمانش را میگیرد و انگار در شب بیشتر اتفاق می افتاد دوتا پزشک متخصص چشم مراجعه کردم مشکلی نبوده ممنون میشم راهنمایی کنید که نیاز هست به مغز و اعصاب مراجعه داشته باشند؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم پاسخ دقیقی در این خصوص ارائه دهیم.
      چنانچه در معاینات چشم مشکلی وجود ندارد توصیه می شود دخترتان توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شود.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  3. سلام خسته نباشید من مدت یکسالی هست که دچارضعف عضلات هستم وباتوجه به سفارش پزشک برای درمان دارم باشگاه میرم الان مدت 3ماهی هست دچار تاری دید شدم به چشم پزشک مراجعه کردم گفت مشکلی نداری به نورولوژی هم مراجعه کردم آزمایشهای مختلف برام نوشت ازجمله ازمایش بیماری میاسنتی که اون هم خوشبختانه مشکلی نداشت به این نتیجه رسیدند که تاری دیدم علت عصبی داره
    حالا دوتا سوال دارم خدممتون سوال اول :آیا ضعف عضلات که گردن و شانه هارو هم درگیر کرده میتونه باعث تاری دید بشه؟ سوال دوم اینکه ایا مشکل عصبی که تشخیص دادند مشکل تاری دید خواهد شد؟ وطول درمانش چقدره؟ چیکار باید بکنم چون حقیقتا زمین گیرم کرده وروحیه کارهم ندارم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت پاسخ دقیق در این خصوص، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم پاسخی ارائه دهیم.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      چنانچه عوامل عصبی مانند میگرن، اضطراب و استرس و… موجب بروز این حالت گردیده بهتر است راهکارهایی مانند ورزش، کنترل استرس و … را به کار گیرید. دوره درمان بستگی به عامل ایجاد و شدت اختلال دارد.

  4. سلام.خسته نباشید.من خانمی ۳۰ ساله هستم.۶ ساله که دچار نیستاگموس چرخشی در چشم راست شدم.همون سال اول هم ام ار ای مغز دادم چیزی نبود و هم پیش متخصص چشم رفتم که از چشمم عکس گرفته شد و گفتن چیزی نیست.ولی به من قرص preservision دادند ولی تاثیر زیادی نداشت.ولی در مواقعی که سرم شلوغه وحواسم نیست و ورزش میکنم خوبم. به نظر شما این مشکل من مادرزادی بوده ومن متوجه نشدم و یا اکتسابی ؟
    میخوام باردار شم آیا بچه ام ممکنه به خاطره اینکه من این بیماری را ۶ ساله که دارم به من بره و به طور مادر زادی نیستاگموس داشته باشه؟
    ممنونم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نیستاگموس می تواند به دو دسته کلی تقسیم شود:
      _ مادرزادی
      _ اکتسابی
      نیستاگموس مادرزادی در دوران کودکی آغاز می شود و احتمالا از یک والد به ارث برده می شود. کودکان مبتلا به این وضعیت چیزهایی را تار می بینند. نیشنگموس اکتسابی در زندگی بعدا اتفاق می افتد و فرد به صورت مادرزادی به این بیماری مبتلا نبوده است.
      نیستاگموس اغلب در مراحل اولیه کودکی دیده می‌ شود. اما در مواردی در زمان های دیرتری نیز می تواند رخ دهد. در حالتی که در مراحل اولیه کودکی رخ دهد، نقصی در چشم یا مسیر دیداری از چشم تا مغز وجود دارد.
      با اینکه بسیاری از کودکان مبتلا به نیستاگموس با مشکلات دیگر چشمی، مغزی و سلامتی مواجه هستند اما بسیاری از کودکان نیز این طور نیستند. در این موارد، وضعیتی به نام نیستاگموس مادرزادی ناشناخته به وجود می آید. در این موارد، نیستاگموس در اوایل عمر و بدون دلیل شناخته ‌شده مشاهده می ‌شود.
      نیستاگموس را می توان به ارث برد. برای اینکه بدانید که آیا این اتفاق می ‌افتد و احتمال بروز این قضیه چه مقدار است، باید توسط یک نسل شناس بالینی بررسی شوید. آن ‌ها می ‌توانند اطلاعات دقیق تری نسبت به این احتمالات به شما بدهند.

  5. ببخشيد من 18 سالمه و حدود دو سال پيش داروى اعصاب مصرف ميكردم افسردگى داشتم ولى چون اونا اثرى نداشت بعد از شش ماه ناگهانى قطع كردم
    بعد از قطع كردن دچار دو بينى شدم همون دكتر اعصابم تجويز ام آر اى كردن اما چيزى نديدن چشمام هم سالمه و چشم پزشك تاييد كرده
    هر وقت گريه ميكنم و ناراحت ميشم يا استرس دارم دو بينيم خيلى شديد تر ميشه دستامم هميشه سرده
    امسالم يه دكتر ديگه تجويز ام آر اى كردن اما به دليل داشتن ارتودنسى نتونستم برم
    من خيلى نگرانم اگه ميشه لطفا راهنماييم كنين خيلى ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      ذکر نکرده اید که چه داروهایی و با چه دوزی مصرف می کرده اید و آیا تحت نظر پزشک معالج بوده یا خیر.
      در هر صورت نیاز به معاینه و ارزیابی یالینی شما می باشد تا علت این موضوع مشخص گردد و متناسب با علت راهکار مناسب درمانی اتخاذ گردد.
      علل مختلفی مانند:
      _ مشکلات قرنیه چشم
      _ مشکلات عدسی چشم
      _ مشکلات عضلات چشم
      _ مشکلات اعصاب چشم
      _ مشکلات مغزی و …
      موجب بروز این حالت می گردند که برخی علل دو بینی چشم، جزئی هستند ولی برخی دیگر نیاز به درمان فوری دارند.
      پیشنهاد میکنیم در این خصوص با مرکز شماره یک جایرو کلینیک تماس بگیرید تا همکاران برای یکی از متخصصین این حوزه تایم ویزیت هماهنگ نمایند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  6. سلام ..من حدود یک هفته قبل ماری جوانا مصرف کردم و استرس و ترس و فکرهای منفی و تاری چشم دارم و دارو های ضد استرس هم ک مصرف میکنم وزوزی تو گوشم میزنه و همان گنگی سر و منگی و دارم و درک محیط اطرافم را ندارم و انگار دارم خواب میبینم ..‌خواهش میکنم کمکم کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز به بررسی حضوری دارید در این خصوص جناب دکتر شیرآلی در شعبه شریعتی و یا جناب دکتر قاسم زاده در شعبه آزادی میتوانند به شما کمک کنند.

  7. سلام
    دختری ۱۴ ساله دارم یکساله دچاره دوبینی شده البته باره اول دوماه دچاره دوبینی بود البته همیشه نه بعد خوب شد الان از اوله تابستون دوباره دوبینی داره البته همه چیزو از فاصله یه متری دوتا میبینه ام ار ای گرفتم و منتظره جواب هستم دکتر استرابیسم هم وقت گرفتم .من فکر میکنم استفاده بیش از حد از موبایل باعث این دوبینی ولی دکترا میگن نه خیلی نگرانم راهه دیگه ای برا درمان وجود داره

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      مهم ترین کار در ارتباط با مشکل دوبینی چشم، شناخت و درمان علت ایجاد کننده آن است.
      برخی موارد، دوبینی با کنترل و درمان علت آن، بهبود می یابد.
      اگر ضعیف شدن عضلات چشم باعث دوبینی شده باشد و یا اگر عضله چشم در اثر یک آسیب تحت فشار قرار گرفته باشد، عمل جراحی می تواند مفید باشد.
      بیماری میاستنی گراویس که باعث دوبینی چشم می شود، با مصرف داروها قابل درمان است.
      بیماری گریوز نیز اغلب با عمل جراحی یا درمان پزشکی برطرف می شود.
      اگر دوبینی چشم برطرف نشد، درمان های پزشکی می توانند به این افراد کمک کنند تا با این مشکل زندگی کنند.
      دوست عزیز بهتر است نگرانی را از خود دور کنید و دخترتان تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند تا متناسب با علت و شدت آن، راهکار درمانی مناسب اتخاذ گردد.
      با آرزوی سلامتی فرزندتان

  8. سلام من یه کارمند هستم همیشه با گامپیوتر گوشی سرو کار دارم یه چشمم تنبلی داره سال ها هستش از عینک استفاده می کنم مدتی که چشمام فشار زیادی میاره سردرد میگرم سوزش چشم دارم گاهی اوقات می خواستم بدونم چیکار باید بکنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و بررسی شما وجود دارد. توصیه می شود ابتدا بررسی دقیق توسط چشم پزشک صورت گیرد و در صورت عدم مشکل و ارتباط با این حوزه، توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.
      با آرزوی سلامتی شما

  9. بنده هم دقیقا همان مشکل خانوم بالا را دارم با این تفاوت ک وقتی کار میکنم این مشکل بیشتر سراغم میاد…..رفتم پیش متخصص استرابیسم گفت چشات مشکلی نداره و دیگه چیزی نگفت باید چکار کنم و میتونه علامت چ چیزی باشه پاسخ بدید لطفا…..ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در صورت عدم مشکل در ناحیه چشم، توصیه می شود به روانپزشک مراجعه نمایید.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی شما

  10. سلام من دختر ۱۶ ساله ای هستم و مدتی است دچار دوبینی چشم شدم یعنی با یک چشم همه چیو خوب میبینم اما با دو چشم خوب نمیبینم من الان دارم به گوشیم نگاه میکنم گوشیمو یکی میبینم اما روبه رومو مو یعنی کنارمو بعضی چیزا رو دو تا میبینم وقتی بلند میشم همه چیو خوب میبینم اما وقتی میخوابموسرم توی بالشت فرو میره روبه رومو دو تا میبینم و ولی یه خورده که سرمو میارم بالا همه چی بهتر میشه اما وفقتی چشام به سمت بالا وکمی چپ یا راست میبرم چشام دوتا میبینه من پیش دکتر روانشناس میرم و قرص خواب وآسنترا مصرف میکنم خیلی این مو ضوع نگرانم کرده نمیدونم چی کار کنم اما احساس میکنم بعضی موقع ها که حواسم به این موضوع نیست احساس بهتری دارم… واین که میشه راهنماییم کنین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *