بیش فعالی در بزرگسالان

بیش فعالی بزرگسالان

بیش فعالی یا ADHD بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی محدود به کودکان نمی شود – 30 تا 70 درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی، این اختلال را در بزرگسالی نیز همراه خود خواهند داشت. به علاوه به علاوه هرگز به عنوان کودک بیش فعال تشخیص داده نشدند، در دوران بزرگسالی ممکن است علائم آشکارتری از خود نشان دهند که منجر به بروز مشکل در کار یا روابط آنها می شود. برخی بزرگسالان نیز تشخیص نمی دهند که به بیش فعالی مبتلا هستند و در نتیجه دلیل عدم توانایی آنها برای رسیدن به اهدافشان مبهم باقی خواهد ماند. علائم بیش فعالی در بزرگسالان عبارتند از:

وقت نشناسی

علائم ADHD در بزرگسالان متفاوت از علائم آن در کودکان می باشد. بزرگسالان معمولا به محل کار یا رویدادهای مهم دیر می رسند. این افراد تشخیص می دهند که تاخیر آنها منجر به تضعیف اهدافشان می شود، اما به نظر می رسد که واقعا نمی توانند راس زمان مشخص شده در محل مورد نظر حاضر باشند.

رانندگی پرخطر

یکی از مهم ترین علائم ADHD مشکل در تمرکز ذهن بر روی فعالیت مورد نظر است. این ویژگی برای نوجوانان و بزرگسالان به ویژه در زمان رانندگی مشکل ساز می شود. بررسی ها نشان داده اند که افراد مبتلا به ADHD معمولا با سرعت بالا رانندگی می کنند و بیشتر تصادف می کنند.

حواس پرتی

بزرگسالان مبتلا به ADHD معمولا در اولویت بندی مسائل و شروع و اتمام کارها دچار مشکل می شوند. این افراد معمولا بی نظم و بیقرار هستند و به راحتی دچار حواس پرتی می شوند. برخی افراد مبتلا به ADHD در تمرکز برای خواندن دچار مشکل می شوند. این ناتوانی در تمرکز و دنبال کردن فعالیت ها بر روی شغل، روابط و امیال ین افراد تاثیر می گذارد.

از کوره در رفتن

بزرگسالان مبتلا به ADHD در کنترل خود دچار مشکل هستند و این امر منجر به بروز مشکلاتی می شود، از جمله:

  • مشکل در کنترل عصبانیت
  • رفتارهای تحریک آمیز
  • بروز افکار بی ادبانه و توهین آمیز

تمرکز بیش از حد

برخی بزرگسالان مبتلا به ADHD به شدت می توانند بر روی مسائل مورد علاقه خود تمرکز کنند. اما در تمرکز و توجه به مسائل و کارهای خسته کننده مشکل دارند. به هرحال بسیاری از اموری که در طول روز انجام می شوند و برای موفقیت لازم هستند، خسته کننده می باشند.افراد مبتلا به ADHD از انجام کارهای خسته کننده اجتناب کرده و بیشتر به کارهای هیجان انگیز می پردازند.

به نظر می رسد که امروزه همه به ADHD مبتلا هستند چرا که به پیام های متنی، ایمیل ها و تماس ها پاسخ می دهیم و در محیط کار نیز به سرعت کارهایی را انجام می دهیم. مدیریت تمرکر برای انجام تمام این امور و تمرکز بر روی مسائل خیلی مهم باعث حواس پرتی می شود. در افراد مبتلا به ADHD این حواس پرتی ها در انجام و تکمیل وظایف حیاتی در خانه و محل کار تداخل پیدا می کند.

بیش فعالی یا اختلالی دیگر

اگر شما اغلب بیقرار هستید و در تمرکز کردن دچار مشکل می شوید، لزوما به ADHD مبتلا نیستید. این علائم در برخی شرایط دیگر نیز رایج است. تمرکز ضعیف یکی از علائم افسردگی نیز می باشد. بیقراری و اضطراب می تواند در نتیجه پرکاری تیروئید یا اختلال اضطراب رخ دهد. پزشک شرایط شما را بررسی خواهد کرد و تعیین خواهد کرد که آیا این شرایط مربوط به بیش فعالیست یا در نتیجه یک اختلال دیگر رخ داده است.

چه عاملی باعث بروز ADHD می شود؟

در افراد مبتلا به ADHD مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند، در بخش هایی از مغز که کنترل کننده توجه هستند، فعالیت کمتری دارند. محققان علت دقیق بروز عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز را نمی دانند، اما تصور می کنند که ژنتیک نیز در بروز این مشکل نقش مهمی دارد، زیرا ADHD معمولا در بین افراد یک خانواده بروز می کند. برخی بررسی ها نیز حاکی از این هستند که قرار گرفتن در معرض سیگار و الکل قبل از تولد منجر به بروز ADHD می شود.

یک تنوع ژنتیکی که باعث بروز ADHD می شود در بین افراد عشایر شایع تر است. محققان فکر می کنند که ویژگی هایی مانند رفتار تکانشی، ماجراجویی و غیر قابل پیش بینی بودن به مردم عشایر کمک می کند تا به دنبال غذا و دیگر منابع حیاتی باشند. بنابراین گاهی ویژگی های مربوط به اختلال ADHD دارای مزیت هایی نیز می باشد.

تشخیص ADHD در بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان به هیچ عنوان تشخیص نمی دهند که دچار ADHD هستند، تا زمانی که به دلیل بروز مشکل دیگری مانند اضطراب یا افسردگی دچار مشکل شده و به پزشک مراجعه می کنند. صحبت در مورد برخی عادت های بد، بروز مشکلاتی در محل کار یا مشکلات زناشویی معمولا نشان می دهند که فرد مبتلا به ADHD است. برای تایید این تشخیص علائم اختلال در دوران کودکی نیز باید مشاهده شده باشند، حتی اگر هرگز تشخیص داده نشده باشد. صحبت با والدین یا اقوام در مورد ویژگی های کودکی می تواند وجود مشکلاتی مانند تمرکز ضعیف و بیش فعالی را برملا سازد.

آزمایش های مربوط به ADHD

در طول ارزیابی و معاینه ADHD، برخی متخصصان از آزمایشات عصبی استفاده می کنند. این آزمایش ها عبارتند از آزمایش هایی بر مبنای کامپیوتر که میزان توجه و مهارت های حل مشکل را اندازه گیری می کنند. انجام آزمایش عصبی با تشخیص همراه نیست، اما چگونگی تاثیر ADHD را بر زندگی روزانه فرد بر ملا می کند. به علاوه وجود شرایط دیگری مانند ناتوانی در یادگیری را نیز برملا می کند.

پیامدهای بیش فعالی در بزرگسالان

بیش فعالی بزرگسالان0

مقابله با علائم ADHD در بزرگسالان ممکن است ناامید کننده باشد. بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD مبتلا به افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواس اجباری نیز هستند. به علاوه این افراد بیشتر در معرض کشیدن سیگار و سوء مصرف مواد مخدر می باشند. با درمان ADHD می توان از میزان این مشکلات نیز کاست.

داروهای ADHD

رایج ترین داروهای مربوط به ADHD محرک ها هستند. کمی عجیب به نظر می رسد که افراد بیقرار و بیش فعال از طریق محرک ها درمان می شوند. این داروها به بهبود تمرکز کمک کرده و با تنظیم مدارهای ریز مغز از حواس پرتی جلوگیری می کند. اگر محرک ها به اندازه کافی موثر نباشند، پزشک داروی ضد افسردگی یا مهار کننده انتخابی باز جذب نوراپی نفرین، نظیر اتوموکستین، تجویز خواهد کرد. این داروها می توانند به کنترل رفتارهای تکانشی کمک کنند.

در مورد داروهای بیش فعالی در بزرگسالان مطاعات کمتری انجام شده است، اما به هرحال تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مصرف محرک ها توسط بزرگسالان باعث کاهش علائم بیش فعالی می شود و برخی افراد فکر می کنند می توانند تا حدود 30 دقیقه بهتر تمرکز کنند.

مشاوره برای ADHD

اکثر بزرگسالان مبتلا به ADHD با مصرف دارو تا حدی بهبود پیدا می کنند، اما همچنان دچار برخی عادت های بد و کمبود اعتماد به نفس هستند. مشاوره برای ADHD به برقراری نظم، تعیین مسیرهای موثر، بهبود روابط و بهبود مهارت های اجتماعی کمک می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند درمان رفتار شناختی نیز در مدیریت مشکلات روزانه که به ADHD مرتبط هستند، موثر می باشد.

تاثیر ADHD بر روی شغل فرد

حفظ یک شغل برای فرد مبتلا به ADHD کار سختی است. این افراد اغلب در انجام فعالیت ها، دنبال کردن مسیرها، برقراری نظم و تکمیل کار خود در مهلت مقرر شده دچار مشکل هستند. به علاوه این افراد مستعد تاخیر و بی دقتی هستند. در تحقیقات انجام شده تنها نیمی از افراد مبتلا به ADHD در کارهای تمام وقت استخدام شدند، این در حالیست که افراد بدون هیچ اختلالی تا 72 درصد در کارهای تمام وقت استخدام می شوند.

تحقیقات زیادی در مورد مشاغل مربوط به افراد ADHD انجام نشده است. اما یکی از متخصصان، راسل بارکلی، در این باره می گوید این افراد معمولا در فروش، بازیگری، ارتش، عکاسی، مربیگری و بسیاری از مشاغل تجاری موفق تر هستند. فرد مبتلا به ADHD تقریبا در هر حرفه ای که مورد علاقه اش باشد عملکرد خوبی خواهد داشت.

افراد مبتلا به ADHD از طریق مشاوره و آموزش می توانند عملکرد شغلی خود را بهبود بخشند. مشاور از طریق یادداشت برداری، تعیین برنامه روزانه و لیست اولویت بندی کارها به فرد کمک می کند. یک محیط کاری آرام نیز موثر خواهد بود.

ازدواج افراد مبتلا به ADHD

این اختلال ازدواج و دیگر روابط فرد بیمار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط فرد به خاطر سپردن برخی مراسم ها و تعهدات را برای فرد دشوار می سازد، از جمله تولد، سالگرد ازدواج، انجام برخی وظایف و پرداخت صورت حساب در زمان تعیین شده. بزرگسالان مبتلا به ADHD به راحتی عصبانی می شوند و رفتارهای خطرناکی از خود نشان می دهند. این رفتارها باعث طلاق و جدایی های بیشتری بین این افراد می شود.

آموزش در خانه به فرد مبتلا به ADHD

درست مانند آموزش و مشاوره در محیط کار برای عملکرد بهتر، فرد مبتلا می تواند از آموزش های خانگی نیز بهره مند شود. آموزش در خانه و برای عملکردهای روزانه به فرد کمک می کند تا مهارت های خود را در موقعیت های واقعی به اجرا درآورد.

رژیم غذایی مناسب برای

برخی متخصصان معتقدند غذاهایی که سوخت مناسب برای مغز فراهم می کنند، علائم ADHD را کاهش می دهند. غذاهای دارای پروتئین بالا مانند مغزها و آجیل، گوشت، لوبیا و تخم مرغ به بهبود تمرکز کمک می کنند. مصرف کربوهیدرات های ساده مانند غلات سبوس دار یا برنج قهوه ای می تواند از نوسانات خلقی جلوگیری کرده و سطح انرژی را ثابت کند.

آیا مصرف قند باعث بدتر شدن ADHD می شود؟

این دیدگاه که قند باعث بیش فعالی می شود، بسیار رایج است اما شواهدی در این باره وجود ندارد. تحقیقات انجام شده بر روی کودکان نشان می دهد که جایگزین کردن قند با یک ماده دیگر به کاهش علائم ADHD کمکی نکرده است.

بزرگسالان مبتلا به این اختلال می توانند تا حد زیادی آن را مدیریت کنند. درمان های طولانی مدت می تواند مشکلات مربوط به خانه و محل کار را کاهش دهد و رابطه این افراد را با خانواده بهبود بخشد.

منبع:

http://www.webmd.com/add-adhd/ss/slideshow-adhd-in-adults?ecd=wnl_add_081516&ctr=wnl-add-081516_nsl-ld-stry_1&mb=f0crAvSFnMwQkzFgOShaz%40HnVev1imbCGB%2fpBEfdzfI%3d

نگارنده: سمیه محمدی

انجام روش غیردارویی نوروفیدبک برای افزایش عملکرد ذهنی در کلیه شعب تهران و شهرستان ها

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

15 دیدگاه دربارهٔ «بیش فعالی در بزرگسالان»

  1. سلام.
    لطفا با تجربه‌ترین روانپزشک که متخصص ADHD بزرگسالان باشه به من معرفی کنید.
    کسی که فقط شنونده نباشه
    برای اولین بار در طول زندگیم میخوام توسط یک روانپزشک ویزیت بشم اما اگه تجربه کافی نداشته باشه هیچ تاثیری نداره
    ۳۰ سال سن دارم و از مشکل خودم آگاهم
    ۲۰ روزه متوجه شدم که ۲۰ سال از عمرم تباه شده چون فقط ۲۰ روز پیش اختلال ADHD رو شناختم.
    فهمیدم که این اختلال رو از پدرم به ارث بردم چون دیروز برای خرید گوجه و خیار رفتن بازار ،اما با کنترل تلویزیون خرید و برگشت خونه.
    دارم عقلمو از دست میدم دیگه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند. این اختلال با کمک دارو درمانی و برخی تکنیک های رفتاری، قابل کنترل و درمان می باشد.

  2. سلام
    ایا ممکنه فرد بیش فعال با وادار کردن خود به تمرکز دچار حالت تهوع و یا احساس فشار در سر شود؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و ارزیابی فرد می باشد. بدون بررسی فرد نمی توان نظر قطعی در این خصوص ارائه کرد. جهت بررسی این موضوع می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. سلام.دوستانی که بیش فعال هستن به سایت ویرگول بیاین و هشتگadhdرو سرچ کنید و مطالب من رو بخونیدوبیاید اونجا همو پیدا کنیم شاید یه گروه زدیم.

  4. سلام
    من ۳۰ ساله هستم، ۳ سال که برای تحصیل به ایتالیا آمده ام،
    در این مدت مشکلات روانی زیادی داشته‌ام، مثل hocd,ocd و …
    در تمام این مدت مشکل در تمرکز داشتم و نمیتونم درس بخونم….خلاصه الان تقریبا مطمئنم که ADHD دارم!!
    با توجه به اینکه درآمدی ندارم به نظر شما برای آزمایشات و درمان بیام ایران یا در همین ایتالیا پیگیری کنم؟
    ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در مورد اینکه بررسی و درمان اختلال کجا صورت گیرد بستگی به خودتان دارد. در هر دو صورت پزشک معالج بررسی و جلسات روانکاوی لازم را انجام می دهد.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  5. سلام من در كودكي فعاليت زيادي داشتم و در مدرسه تمركز نداشتم و نمرات خوبي نمي گرفتم هميشه معلمان وخانواده از من شكايت داشتن هيچ وقت نتونستم دوست صميمي براي خودم پيدا كنم دانشگاهم نتونستم تموم كنم فكراي زيادي دارم ولي هيچ كدوم جامعه عمل نپوشوندم هميشه خستم و حوصله هيچ كاري را ندارم الان يك كارخانه تزيق پلاستيك دارم ولي نه فاكتورها را مينويسم ونه دفترم مرتبه و با مردم نميتونم خوب ارتباط برقرار كنم هر وقت زلزله مياد تا سه ماه از اضطراب خوابم نميبره.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      با سلام
      برای تست اولیه و تشخیص صحیح ابتدا نیاز است با روانشناس خانم عبداللهی نوبت ویزیت تهیه فرمائید تا روند تشخیص و درمان به طور کامل برای شما شرح داده شود .

  6. معصومهسادات میبدی

    سلام.من عملادچاراختلال تمرکزوشایدبیش فعالیم.چطوربایدباروانشناسان سایت مشورت کنم؟

  7. سلام.
    من دانشجوی مستر ام بی ای هستم و در المان زندگی میکنم. برای تست بیش فعالی و عدم تمرکز و همینطور افسردگی و استرس نیاز به کمک دارم. و اینجا نتونستم دکتر فارسی زبان پیدا کنم. میخاستم بپرسم ایا امکانش هست که من با متخصص بیش فعالی در برزگسالان در مرکز شما اسکایپی ویزیت بشم. و مطمین بشم که ایا واقعا بی ش فعالی و اخلال تمرکز دارم!؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز، در حال حاضر امکان ویزیت از طریق اسکایپ وجود ندارد اما می توانید از طریق آدرس زیر (در تلگرام) درباره علائم و اختلال بیش فعالی سوالتان را با تیم پزشکان جایروس کلینیک مطرح نمایید. هم چنین می توانید از پادکست ها و ویدئو های ارائه شده در این برنامه استفاده نمایید.
      askq_bot@

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *