اضطراب و درد مفاصل

اضطراب و درد مفاصل

درد مفاصل اغلب به سن و ورزش مربوط می شود. بنابراین کمی تعجب آور است که تغییر در سلامت روان  موجب درد مفاصل  شود. درد مفاصل از علائم پیچیده اضطراب است، و بیشتر از آنکه جسمانی باشد، ذهنی و روانی است که غلبه بر آن را سخت می کند.

ارتباط بین اضطراب و درد مفاصل

اولین موردی که باید به آن توجه شود این است که ” آیا شما مضطرب هستید؟” درد مفاصل تنها علامت اضطراب نیست. اما با افزایش اضطراب، درد مفاصل نیز بالا می رود.

اضطراب و درد مفاصل  دارای رابطه ی پیچیده یی هستند و به سادگی نمی توان گفت  “اضطراب باعث درد مفاصل است”. واقعیت این است که اضطراب موجب مشکلاتی است که بر ایجاد و تجربه درد مفاصل تاثیر می گذارند.

علل اضطراب ایجاد کننده درد مفاصل عبارتند از:

  • تغییر در حرکات بدنی – اضطراب، به خصوص وحشت زدگی یا اختلال هراس، می تواند حالت حرکت کردن، راه رفتن، و نشستن شما را تغییر بدهد. متاسفانه، این تغییرات می تواند باعث درد مفاصل شود.
  • التهاب استرس  – یکی از  شایع ترین موارد ایجاد شونده توسط استرس در داخل بدن، التهاب است. این التهاب باعث تورم مفاصل و در نتیجه درد بیشتر در حرکات است.
  •  اختلال عملکرد سیستم ایمنی – اضطراب و استرس باعث ضعف سیستم ایمنی و  در نتیجه احساس درد در مفاصل و پریشانی است.
  • کشیدگی عضله – اضطراب باعث کشیدگی شدید در عضلات است، که منجر به سفتی آنها می شود. سفتی عضلات بر مفاصل فشار آورده باعث فعالیت بیشتر آنها است که در نتیجه آن التهاب و درد رخ می دهد.
  • درد ادراک شده – افراد سالم روزانه در معرض آسیب دیدگی مفصل هستند- هنگام نشستن، راه رفتن، خوابیدن. این اتفاقی شایع است، اما با وجود اضطراب به یک تجربه دردناک تبدیل می شود. اضطراب و استرس، درک از درد را بالا تر برده و آستانه تحمل را کمتر می کند. به این دلیل فرد درد و رنج بیشتری را درک و تحمل می کند.

چگونگی غلبه بر اضطراب و کاهش درد مفاصل

درد مفاصل درد مفاصل است، حال به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، و به طرق سنتی درمان می شود. مراجعه به پزشک بهترین و هوشمندانه ترین راه برای مقابله با درد مفاصل است.

برخی افراد از مسکن استفاده می کنند، ولیکن تا آنجا که می شود باید از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرد. می توانید  مکمل گلوکوزامین و کندرویتین مصرف کنید. این مکمل های طبیعی در افراد مبتلا به آرتریت و دارای درد مفاصل  منظم، با تغذیه مفاصل از درد می کاهند.

انجام حرکات کششی و توجه به حرکات بدن نیز مهم است. اطمینان حاصل کنید که حرکات تحریک کننده مانند  نشستن نادرست، تکان دادن پا یا دست به طور متناوب، و یا  ورزش نکردن را انجام ندهید. انجام حرکات کششی، به عنوان هیدراتاسیون، نیز مهم است.

توجه داشته باشید که با کاهش اضطراب، درد مفاصل نیز کاهش می یابد. 

[divider]

چنانچه چنین تجربه ایی داشته اید، آن را با ما در میان بگذارید و از نحوه غلبه بر اضطرابتان بگویید.

[divider]

نگارنده: شیرین قلی زاده

کلنیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

10 دیدگاه دربارهٔ «اضطراب و درد مفاصل»

  1. سلام
    ۱۱ماهه پیش زایمان کردم حدود سه ماه بدن درد شدید و مفصل درد شدید دارم همراه با حس خجالت زدگی به خاطر شکایت های مکرر از بدن درد اکثر نقاط بدنم به همسرم ،از طرفی حتی اسم کتاب های درسیم و موضوع پایان نامم یادم میره ادای درست لغات در هنگام گفتگو با دوستانم کاملا بهم ریخته کمالت و اسم دوربریام هی یادم میره

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد. در صورت تمایل با کلینیک جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. با سلام
    من دختری تک فرزند هستم و در خانواده ای زندگی می کنم که خیلی بلحاظ استرس و اعصاب به من فشار می آورند و بیشتر مواقع اذیتم می کنند. سالهای سال است دچار اضطراب و افسردگی مزمن هستم. از همان سالهای ابتدا دچار بوی بد دهان شدم. و بعد دچار خشکی مفاصل و گرفتگی عضلات. و سپس بدلیل افسردگی مزمن و کم تحرکی شدید دچار تحلیل غضروف مخصوصا در ناحیه گردن و شانه و بتازگی ارنج شدم. سالهاست روی زمین به دلیل کمر درد می خوابم از موقعی که دچار استرس شدید شدم. و در اوایل پاییز و هر زمان شدیدا عصبی می شوم. درد کمر و مفاصل ام بشدت افزایش می یابد.
    اینها عین حقیقت هستند و الان سی سال سن دارم. خواستم بشما بگویم تنش های خانوادگی چقدر در سلامت روح و روان موثر هستند. و اینکه می گویند بهشت زیرپای مادران است حرف مزحکی یست چون تمام دردهای من از مادرم است.
    ایمیل ام را در قسمت ایمیل میگذارم تا خودتان خواستید واقعیت را از من بشنوید که دروغی نگفتم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای شرایطی که برایتان ایجاد شده بسیار متاسفیم. توصیه می شود در این زمینه حتما با روانپزشک صحبت نمایید.
      قطعا با جلسات روانکاوی و در صورت لزوم دارو درمانی این حالت ها قابل کنترل و بهبود می باشند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

    2. سلام ابجی دقیقا همین چیزایی که گفتیو من دارم اما من دستامم خیلی درد میکنه ساعد دستمم همچنین

    3. علی.معصومی

      مادر زمانی مادر است و پدر زمانی پدر که تکالیف پدری و مادری را بلد باشند وگرنه بواسطه رابطه جنسی و تولید مثل ما صاحب جایگاه و مایگاه و منزلتی نمیشیم

  3. با سلام
    من به علت استرس زیادی که در شغلم داشتم دایم از زانو درد رنج می بردم 25سال سن دارم به هر دکتری مراجعه نمودم میگفت زانوت سالمه اما بعد ها با تعویض شغلم خود به خود دیدم درد زانوم از بین رفت حال ناگفته نماند شغل دومم بیشتر سر پا هستم در حالی که در شغل قبلی بسیار کمتر به زانوهایم فشار می امد ولی عینن من با چشم خودم دیدم و حس کردم با کاهش اضطراب زانو دردم خوب خوب شد

  4. با سلام اینجانب اصطراب و استرس دارم و وقتی اینها بالا میرود درد زانو هم پیدا میکنم اما وقتی حالم بهتر درد زانو م هم بهتر میشه

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای جناب دکتر شیرآلی در شعبه شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *