فوایدتحریک الکتریکی مغز TDCS در افسردگی

فواید تحریک الکتریکی مغز TDCS در افسردگی

 

استفاده از تکنیک های جدید تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی و احتمالا سایر اختلالات روانپزشکی یک زمینه جدید و به سرعت در حال رشد است. در میان این تکنیک ها تحریک مستقیم و متناوب مغز ( TDSC ) به علت سهولت استفاده، ایمنی و اثرات نوروبیولوژیکی آن  به عنوان یکی از رویکردهای امیدوار کننده درمان افسردگی ظهور پیدا کرده است.

TDCS شامل استفاده از جریان الکتریکی ضعیفی به میزان 1 الی 2  میلی آمپر است که از طریق الکترود هایی که بر روی سر قرار داده میشوند به مغز میرسد. میزان این تحریک بسیار ضعیف است اما سبب اصلاح قدرت سیناپسی در نورون ها می شود. وقتی تحریک برای چند دقیقه انجام می شود همان طور که در مطالعات فیزیولوژیکی نشان داده شده است تغییرات پایداری در تحریک پذیری  عصبی ایجاد می شود. همان طور که در آزمایشات بالینی دیده می شود، با تکرار جلسات تحریک می توان به اثرات درمانی قابل توجهی دست پیدا کرد.

TDCS در افسردگی

یکی از پرطرفدارترین برنامه های درمانی TDCS در درمان افسردگی می باشد. مطالعه ای اخیرا نشان داد که TDCS اثرات درمانی قابل توجهی در درمان افسردگی دارد. همچنین در جریان این مطالعات مشاهده شد که TDCS ممکن است علاوه بر بهبود خلق فواید درمانی بیشتری نیز داشته باشد. چندین نفر از افرادی که تحت درمان با TDCS قرار گرفتند گزارش کردند که در توجه و تمرکز آنها در طی هفته هایی که تحریک را دریافت می کردند بهبود حاصل شده است. همچنین یکی از افراد تحت درمان که از درد عصبی رنج می برد اعلام کرد که TDCS به اندازه بی حسی نخاعی، درد عصبی او را تسکین می دهد. مراجع کننده دیگری بهبود در مشکلی مزمن در خوانایی را بیان کرد. همچنین بهبود در لکنت با شروع جلسات TDCS در یکی از افراد تحت درمان مشاهده شد. علاوه بر این، تست هایی که بلافاصله قبل و بعد از جلسه TDCS برای ارزیابی ایمنی آن انجام شد نشان داد که TDCS به طور قابل توجهی سرعت عملکرد روانی حرکتی را افزایش می دهد.

این مشاهدات با نتایج تحقیقاتی که بهبود عملکرد شناختی و تسکین درد با TDCS  را نشان داده اند سازگار و همسو است. تحریک قشر پیشانی چپ برای درمان افسردگی با افزایش توانایی های شناختی مانند حافظه کاری، روانی کلامی و برنامه ریزی همراه است. مطالعات دیگر بهبود موثری در زبان و خواندن پس از درمان با TDCS را نشان داده اند. به غیر از این مطالعات که در یک جلسه TDCS انجام می شود، چندین مطالعه دیگر نشان داده است که تکرار جلسات تحریک ممکن است یادگیری حرکتی و عملکرد شناختی را افزایش دهد. استفاده از TDCS برای درمان سندرم درد یکی دیگر از حوزه های تحقیقاتی است که توجه ها را به خود جلب کرده و با توجه به تحقیقات سیستماتیک اخیر پایگاه اطلاعاتی اندکی را در دسترس قرار داده است. اثرات درمانی TDCS در سندرم درد با تحریک مناطق حرکتی و پیشانی نشان داده شده است.

تحریک الکتریکی مغز میتواند عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشد

محققان اروپایی به این نتیجه رسیده اند که تحریک الکتریکی مغز می تواند استقامت و عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشد.

محققان دانشگاه کنت بر این عقیده اند که نتایج یافته های آنها در مورد اینکه تحریک الکتریکی مغز می تواند محدودیت های فیزیکی عملکرد ورزشکاران را تغییر دهد می تواند به فهم بیشتر نقش مغز در ورزش های استقامتی کمک کند.

به دنبال این هدف در مطالعه ای نشان داده شد که تحریک الکتریکی مغز با استفاده از فرستادن یک جریان متناوب و ضعیف از طریق جمجمه فعالیت مناطقی که در ارتباط با انقباض ماهیچه ها هستند را افزایش می هد و به دنبال آن سختی تمرینات استقامتی کمتر احساس میشود. به همین منظور میتوان از TDCS برای افزایش عمکرد استقامتی ورزشکاران استفاده نمود. البته برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتر و گسترده تری لازم است.

TDCS کشفی مجدد از یک تکنولوژی قدیمی است و هم اکنون بسیاری از مطالعات در حال بررسی پتانسیل های درمانی این روش در اختلالات گوناگون هستند. معمولا اثرات درمانی یک روش درمانی با عوارض جانبی آن درمان مقایسه و بررسی می شود. درمانی که اثرات مفید بیشتری دارد مورد قبول و پذیرش می باشد. ممکن است در آینده الگو های تحریک به گونه ای طراحی شوند که بیشتر از یک گروه از علایم را در یک زمان درمان کنند. برای مثال بهبود شناخت در کنار بهبود خلق در افسردگی.

 

منبع

https://www.medscape.com/viewarticle/769494

https://psychcentral.com/news/2017/10/13/brain-stimulation-may-improve-athletic-performance/127339.html

 

فریبا زمانی

کارشناس ارشد روانشناسی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)