حقایقی در مورد سرطان ریه

Models. X Ray Of Lungs With Pulomanry Metastases, Lung Cancer. (Photo By BSIP/UIG Via Getty Images)

بسیاری از مردم معتقدند اگر مدت زیادی است که سیگار می کشند، دیگر خیلی دیر شده و ترک سیگار فایده ای ندارد. اما در حقیقت هر زمانی که سیگار را ترک کنید، به نفع شماست، گردش خون شما بهبود پیدا کرده و ریه هایتان بهتر کار خواهند کرد. خطر بروز سرطان ریه نیز به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد. 10 سال پس از اینکه سیگار را ترک کنید، احتمال بروز بیماری نصف زمانی خواهد شد که سیگار می کشید.

بسیاری از افراد گاهی سیگار می کشند و تصور می کنند خطر آن کمتر از خطر سیگار کشیدن منظم است. اما سیگار به هر شکل و اندازه ای خطرناک است. برخی محققان معتقدند سیگارهای منتول خطرناک تر هستند و ترک آنها نیز دشوارتر خواهد بود. ویژگی خنک کنندگی این سیگارها باعث می شوند فرد آن را با قدرت بیشتری استنشاق کند.

مصرف ماری جوانا نیز ممکن است باعث بروز سرطان ریه شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که افرادی که هم سیگار می کشند و هم ماری جوانا مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه می باشند.

بسیاری از افراد سیگاری برای محافظت از خود و مبارزه با اثرات مضر سیگار مکمل آنتی اکسیدان مصرف می کنند. اما وقتی محققان این محصولات را مورد بررسی قرار دادند، به طور غیر منتظره ای متوجه شدند که سیگاری هایی که از مکمل های آنتی اکسیدان و بتاکاروتن استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه می باشند. ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است آنتی اکسیدان موجود در میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید.

برخی دیگر تصور می کنند مصرف پیپ بی خطر است. اما بهتر است بدانید پیپ نیز مانند سیگار خطر بروز سرطان هایی مانند سرطان دهان، گلو، مری و ریه را افزایش می دهد. کشیدن سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی را نیز افزایش می دهد.

با این حال سیگار کشیدن تنها عامل بروز سرطان ریه نیست، بلکه بزرگ ترین عامل آن می باشد. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز سرطان ریه می شوند. دومین عامل آن گاز رادیو اکتیو بی بو به نام رادون می باشد. این گاز از سنگ و خاک حاصل می شود و می تواند به خانه ها نفوذ کند. می توانید خانه و دفتر کار خود را مورد بررسی قرار داده و از وجود این گاز در این قسمت ها اطمینان حاصل کنید.

گفته می شود پودر تالک نیز یکی دیگر از عوامل بروز سرطان ریه است، اما تحقیقات انجام شده ارتباطی بین سرطان ریه و تنفس پودر تالک پیدا نکرد. افرادی که با دیگر مواد شیمیایی از جمله آزبست و کلرید وینیل کار می کنند، به مراتب بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

این باور غلط وجود دارد که در زمان ابتلا به سرطان ریه ترک سیگار هیچ فایده ای ندارد. اما اگر در این شرایط سیگار ترک شود، روند درمان بهتر خواهد بود و عوارض جانبی نیز کمتر هستند. به علاوه در صورت نیاز به جراحی اگر سیگار نکشید سریعتر بهبود پیدا خواهید کرد. اگر برای سرطان حنجره نیاز به پرتو درمانی باشد، در ص.رت سیگار نکشیدن، آسیب کمتری خواهید دید. در برخی موارد نیز ترک سیگار احتمال بروز سرطان دوم را کاهش می دهد.

افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند. ورزش کردن و تحرک داشتن به عملکرد بهتر ریه ها کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیگر مشکلات پزشکی پیشگیری می کند.

یکی دیگر از عوامل بروز سرطان ریه هوای آلوده می باشد. تنباکو و دخانیات بزرگترین تهدید برای ریه محسوب می شود، اما هوای آلوده نیز یکی دیگر از عوامل می باشد. افرادی که در مناطقی با هوای آلوده زندگی می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه می باشند، نسبت به افرادی که در آب و هوای تمیز هستند.

منبع:

http://www.webmd.com/lung-cancer/ss/slideshow-lung-cancer-risks

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *