تجربه افسردگی در شیرین ترین دوران زندگی،بارداری!

تجربه افسردگی در شیرین ترین دوران یعنی بارداری!

افسردگی در بارداری

دوران بارداری، یکی از شادترین دوران های زندگی یک زن است اما در بسیاری از بانوان این زمان، با سردرگمی، ترس و حتی افسردگی همراه است.

طبق گزارشات کنگره ی زنان_زایمان و مامایی (ACOG) در حدود 14 تا 23 درصد از زنان با یکسری از علائم افسردگی در دوران حاملگی دست و پنجه نرم می کنند. افسردگی یک اختلال خلقی است که از هر 4 زن یک نفر در طول زندگی اش این حس را تجربه می کند. ابتدا زنان حامله به افسردگی، اصلا اتفاق غیر منتظره ای نیست. اما راه های تشخیص آن در دوران حاملگی ساده نمی باشد زیرا بسیاری از مردم بر این باورند که تغییرات هورمونی ایجاد شده است.

افسردگی در دوران بارداری به عنوان یک بیماری می تواند مورد درمان قرار گیرد. افسردگی در دوران بارداری یا افسردگی قبل از زایمان، اختلال خلقی است که درست شبیه افسردگی بالینی است. اختلالات خلقی به آن دسته از بیماری های بیولوژیکی گفته می شود که شامل تغییرات شیمیایی در مغز می شود.

در طول دوره ی 9 ماهگی بارداری، تغییرات هورمونی می تواند مواد شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار دهد که متعاقب آن افسردگی و اضطراب ایجاد خواهد شد.

علائم افسردگی در بارداری کدامند؟

معمولا بانوان که حامله هستند و افسرده اند، علائم زیر را در طی دو هفته و یا بیشتر تجربه می کنند.

_ غم و اندوه پایدار
_ دشواری در تمرکز
_ خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد
_ از دست دادن علاقه نسبت انجام کارهایی که قبلا برایتان لذت بخش بوده اند
_ افکار تجربی مرگ، خودکشی یا نا امیدی
_ اضطراب
_ احساس بی ارزش بودن
_ تغییر در عادات غذا خوردن

چه عواملی باعث رخداد افسردگی در دوران حاملگی می شوند؟

_ مشکلات ارتباطی
_ تاریخچه خانوادگی افسردگی
_ درمان هایی برای ناباروری
_ از دست رفتن جنین در بارداری های قبلی
_ حوادث استرس زا در زندگی
_ تاریخچه ی سو استفاده جنسی
_تروما

آیا افسردگی در دوران بارداری می تواند سبب آسیب جدی به کودک شود؟

بله، افسردگی در صورت عدم درمان، می تواند مشکلات فراوانی برای کودک و مادر ایجاد کند. افسردگی درمان نشده می تواند به سو تغذیه، روی آوردن به سمت نوشیدن مشروبات الکلی، سیگار و خودکشی منجر شود. که همین علائم می تواند زایمان زودرس، کم کردن وزن هنگام تولد، مشکلات و اختلالات ریشه را ایجاد کند. زنی که افسرده است میل و رغبت کافی برای مراقبت از خود و یا کودکش را نخواهد داشت. نوزادانی که از مادران افسرده، به دنیا آمده اند فعالیت و توجه کم تری خواهند داشت.

درمان افسردگی در دوران بارداری چیست؟

اگر احساس می کنید که دچار افسردگی در دوران بارداری شدید و عوامل ذکر شده در بالا را تجربه کردید مهم ترین گام این است که به دنبال کمک باشید مشاوره با روان شناسی، روان درمانگر و روانپزشک راهکارهای مناسبی برای مقابله با افسردگی است. درمان ها میتوانند از گروه درمانی، روان درمانی، دارو درمانی و لورد درمانی متفاوت باشند.
بحث های زیادی در ارتباط با اثر سو داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری بر روی میل جنسی وجود دارد. تحقیقات و مطالعات نشان می دهند که استفاده از بعضی از داروها ممکن است به مشکلات نوزادان، نارسایی های فیزیکی، مشکلات قلبی، فشار خون و ریوی، کاهش وزن منجر شود. پس هرگز خودسر دارودرمانی نکنید.

راه های طبیعی مبارزه با افسردگی در دوران بارداری کدامند؟

ورزش در بارداری

_ ورزش: ورزش به طور طبیعی باعث افزایش سطح سروتین شده و سطح کورتیزول را کاهش می دهد.
_ به اندازه کافی استراحت کنید: خواب و استراحت نا کافی تاثیر زیادی در سلامت بدن و ذهن می گذارد و باعث می شود در بدن بتواند در برابر چالش های روزانه و استرس مقاومت کند.
_ تغذیه مناسب در دوران بارداری: غذا و رژیم غذایی مناسب در تغییرات روحی، خلق و خوی و توانایی مدیریت فشار نقش مهمی ایفا می کند. مواد غذایی دارای کافئین بالا، قند، کربوهیدرات های فن آوری شده، مواد افزودنی، مواد مصنوعی و پروتئین های کم می تواند در سلامت روح و جسم تاثیر تاثیر منفی داشته باشد. زیرا نظر متخصص تغذیه باشید.
طب سوزنی، استفاده از اسید های چرب، امگا 3، مکمل ها و ویتامین های طبیعی می تواند در جلوگیری از افسردگی و درمان آن موثر باشد.

مقالات بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید.

محقق و مترجم: میلاد اسد بیگی

لینک: http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/depression-during-pregnancy/

 

 

 

 

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)