بهترین درمان برای حمله های ناگهانی خواب چیست؟

درمان نارکولپسی

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

برای نارکولپسی درمانی وجود ندارد، اما داروها و تغییر در سبک زندگی می توانند کمک کنند تا علائم خود را کنترل کنید.

داروها

داروهای نارکولپسی شامل:

  • محرک ها. داروهایی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند به عنوان درمان اولیه به افراد مبتلا به نارکولپسی کمک می کنند تا در طول روز بیدار بمانند. پزشکان در اکثر موارد ابتدا مودافینیل (پروویجیل) یا ارمودافینیل (نوویجیل) را برای نارکولپسی امتحان می کنند چرا که به اندازه ی محرک های قدیمی تر اعتیاد آور نیست. عوارض جانبی مودافینیل نادر است، اما ممکن است سردرد، حالت تهوع یا خشکی دهان را شامل شود.

برخی افراد نیاز به درمان با متیل فنیدیت (کونسرتا و ریتالین) یا آمفتامین های مختلف دارند. این داروها بسیار موثر هستند اما ممکن است گاهی اوقات باعث عوارضی از قبیل پرخاشگری و تپش قلب شوند و می توانند اعتیاد آور باشند.

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و مهارکننده های انتخابی بازجذب نورواپی نفرین. پزشکان اغلب این داروها که خواب REM را سرکوب می کنند، برای کمک به تسکین علائم کاتاپلکسی، فلج خواب و توهمات تجویز می کنند. این دارو ها شامل فلوکسیتین (پروزاک، سارافم) و ونلافاکسین (افکسور ایکس آر) هستند. عوارض جانبی این داروها شامل افزایش وزن، اختلال عملکرد جنسی و مشکلات گوارشی می باشد.
  • ضد افسردگی های سه حلقه ای. این ضد افسردگی ها که قدیمی تر و شامل پروتریپتیلین (ویواکتیل)، ایمی پرامین (توفرانیل) و کلومی پرامین (آنافرانیل)می باشند، برای کاتاپلکسی موثر هستند، اما بسیاری افراد از عوارضی، مثل خشکی دهان و سبکی سر شکایت دارند.
  • سدیم اکسید. این دارو برای کاتاپلکسی بسیار موثر است. سدیم اکسید به بهبود خواب شبانه، که در نارکولپسی اغلب ضعیف است، کمک می کند. همچنین در دوزهای بالا می تواند به کنترل خواب آلودگی روزانه نیز کمک کند. این دارو می تواند دو بار در روز، یکی در هنگام خواب و دیگری 4 ساعت بعد مصرف شود.

سدیم اکسید می تواند عوارضی از قبیل، تهوع، شب ادراری و شدیدتر شدن راه رفتن در خواب داشته باشد. مصرف سدیم اکسید همراه با داروهای خواب دیگر، داروهای مخدر ضد درد یا الکل می تواند منجر به مشکلات تنفسی، کما و مرگ شود.

در صورتی که مشکلات دیگری از قبیل، فشار خون بالا یا دیابت دارید، از پزشک خود بپرسید آیا داروهایی که برای بیماری های دیگر خود مصرف می کنید با داروهای نارکولپسی تداخل ایجاد می کند.

برخی داروهای بدون نسخه ی از قبیل، داروهای آلرژی و سرما خوردگی، می توانند باعث خواب آلودگی شوند. و اگر نارکولپسی دارید، پزشکتان احتمالا توصیه خواهد کرد که از مصرف این داروها پرهیز کنید.

درمان های جدیدی شامل جایگزینی هایپوکریتین، ژن درمانی هایپوکریتین و ایمنوتراپی(ایمن درمانی) برای نارکولپسی مورد بررسی قرار گرفته اند، اما تحقیقات بیشتر قبل از هر چیز نیازمند توانمند شدن در کار بالینی است.

سبک زندگی و درمان های خانگی

تغییرات سبک زندگی در مدیریت علائم نارکولپسی اهمیت دارند. به کارگیری مواردی که در زیر مطرح می شود می تواند سودمند باشد:

  • برنامه داشته باشید. هر روز، حتی آخر هفته ها، در زمان های مشخصی بخوابید و بیدار شوید.
  • چرت بزنید. یک چرت کوتاه در زمان مشخصی در طول روز می تواند مفید باشد. چرت های 20 دقیقه ای در زمان های مشخصی در روز ممکن است باعث سرحال شدن و کاهش خواب آلودگی برای یک تا سه ساعت شوند. ممکن است برخی افراد به چرت های طولانی تر نیاز داشته باشند.
  • از نیکوتین و الکل پرهیز کنید. استفاده از این مواد، به خصوص شب ها، می تواند نشانه ها و علائم شما را شدیدتر کند.
  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن به صورت منظم حداقل چهار تا پنج ساعت قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند تا در طول روز بیشتر بیدار بمانید و شب ها بهتر بخوابید.

مقابله و حمایت

کنار آمدن با نارکولپسی می تواند چالش برانگیز باشد. ایجاد تنظیماتی در برنامه ی روزانه تان می تواند در این کار موثر باشد. این نکات را در نظر بگیرید:

  • در مورد مشکل خود صحبت کنید. با کارفرما یا اساتید خود در مورد شرایط خود و پیدا کردن راه هایی متناسب با نیازهایتان صحبت کنید. این کار ممکن است شامل چرت زدن در طول روز، انجام ندادن وظایف یکنواخت، ضبط کردن کلاس ها یا جلسات، ایستادن در طول جلسات یا سخنرانی ها، و پیاده روی های سریع در زمان های مختلف روز باشد.
  • مراقب باشید. در صورتی که مجبور هستید در مسافت های طولانی رانندگی کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا یک برنامه ی دارویی برایتان تنظیم کند که بیشترین احتمال بیداری را در طول رانندگی تان تضمین می کند. چرت زدن را متوقف کنید و هر زمان که احساس خواب آلودگی می کنید کمی ورزش کنید. اگر احساس خواب آلودگی غیر قابل کنترل دارید رانندگی نکنید.

گروه های حمایتی و مشاوره می تواند به شما و عزیزانتان کمک کند تا با نارکولپسی کنار بیایید. از پزشک خود بخواهید تا به شما در پیدا کردن یک گروه یا یک مشاور واجد شرایط در محل زندگی تان کمک کند.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcolepsy/basics/treatment/con-20027429″ target=”blank” ]لینک منبع 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcolepsy/basics/lifestyle-home-remedies/con-20027429″ target=”blank” ]لینک منبع 2[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcolepsy/basics/coping-support/con-20027429″ target=”blank” ]لینک منبع 3[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)