آیا می دانید بی خوابی موجب آسیب رسانی به قلب می شود!

ارتباط میان بی خوابی و بروز بیماری های قلبی

دانشمندان روسی دریافتند که اختلالات خواب ارتباط تنگاتنگی با حملات قلبی و سکته مغزی دارد.

آقایانی که در طول هفته دچار بی خوابی می شدند، دو برابر بیشتر از افراد عادی و سالم در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی قرار دارند.

اختلالات خواب رابطه مستقیمی با بروز بیماری های قلبی در فرد بیمار دارد. با این وجود، تاکنون مطالعات همگن و منسجمی درباره تاثیر اختلالات خواب بر پیشرفت بیماری های قلبی صورت نگرفته است.

در مطالعات و پژوهشاتی که اخیر صورت گرفته است، 657 نفر از آقایان بین سنین 25 تا 67 سال بدون هیچگونه سابقه بیماری های قلبی یا دیابت مورد گزینش قرار گرفتند.  در سال 1994 نام آنها به عنوان بخشی از پروژه ( روند کنترل چند ملیتی و عوامل تعیین کننده بیماری های قلبی) در فهرست وارد شد. در ابتدا کیفیت خواب آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. وقوع موارد جدید از سکته مغزی و سکته قلبی (MI) در 5 سال، 10 سال و 14 سال آینده مورد پیش بینی شد. محققان با از استفاده الگوهای نسبی بهبود تدريجي بيمارى يا نشانه هاى به ارزیابی و برآورد خطرات احتمالی آن اقدام کردند. در مقایسه با آقایانی که کیفیت خواب آنها “خوب” ارزیابی شد، افرادی که کیفیت خواب ضعیف یا بسیار بدی داشتند، در طول 5 سال آینده زندگی شان دو برابر بیشتر در معرض حملات و بیماری های قلبی قرار داشتند.

افزایش میزان مرگ و مرگ بر اثر سکته قلبی و مغزی در ده سال آینده زندگی این افراد دیده میشد. در حدود دو/ سوم (63 درصد) حداقل یکبار دچار سکته مغزی و حملات قلبی شدند.

از نظر آماری این بار خطر  وقوع سکته مغزی  به نسبت کمتر بود.

بی خوابی

افزایش خطر مرگ و میر بر اثر سکته قلبی و مغزی در آقایانی که مشکلات روحی و روانی داشتند یا تحت شرایط  روانی نامناسب قرار گرفته بودند، برای مثال جدا شدن از همسر، شکست در انجام کاری یا عدم امکان ادامه تحصیل و کار زیاد، دیده میشد.

خواب اصلا موضوعی نیست که بتوان آن را به شوخی گرفت. همان طور که قبلا به آن اشاره شد، بی خوابی خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را تا دو برابر افزایش می دهد. بی خوابی، خواب بد، عدم انجام فعالیت های ورزشی روزانه، سیگار کشیدن و تغذیه نامناسب همگی منجر به بیماری های قلبی می شوند. برای یک فرد عادی، هفت یا هشت ساعت خواب کامل بسیار ضروری است تا  صبح زمانی که فرد بر می خیزد دیگر احساس خستگی نکند و کاملا انرژی از دست رفته اش را بدست آورده باشد. علاوه بر وقوع حملات قلبی و سکته مغزی، بی خوابی باعث افسردگی، اضطراب و استرس بیمارگونه، پرخاشگری و … می شود که در صورت بروز این علائم حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و شرایط خود را برای او بازگو کنید.

آپنه خواب

تنفس نامنظم ناشی از اختلال خواب نیز یکی دیگر از مشکلات عمده بیماران است. افرادی که بیخواب هستند، اصولا در تنفس نیز دچار مشکل می شوند و شبها آرام و قرار ندارند، اما با استفاده از دستگاه های مخصوص اکسیژن به راحتی می توان این مشکل را برطرف کرد.

محققان بر این باورند که هر فرد بالغ و بزرگسال باید هفت تا هشت ساعت خواب کامل داشته باشد، زیرا خواب کافی به بازیابی، تجدید قوای فرد و نیز بازگردان انرژی به عروق قلبی کمک می کند و همین عامل بی خوابی موجب بروز بیماری های قلبی، چاقی، بیماری های کلیوی و افسردگی می شود.

مراقب سلامت خود باشید!!

 

منبع:

http://www.medpagetoday.com

نگارنده: حدیث بختیاری

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *