آب مروارید

آب مروارید0

آب مروارید نوعی کدر شدن پیشرونده و بدون درد از لنز داخلی چشم است. آب مروارید جلوی نور را گرفته و دید را دچار مشکل می کند. آب مروارید طولانی مدت باعث کوری می گردد. معمولا سالمندان دچار این بیماری می شوند، اما گاهی افراد جوان را نیز درگیر خواهد کرد.

آب مروارید چگونه بر روی بینایی تاثیر می گذارد؟

در چشم سالم نور وارد چشم شده و از لنز عبور می کند. لنز آن نور را به تصویر روی شبکیه تبدیل می کند که پیغام ها را از طریق عصب بینایی به مغز می رساند. اگر لنز به دلیل وجود آب مروارید کدر شده باشد، تصویری که می بیند تار خواهد بود. برخی شرایط دیگر، مانند نزدیک بینی، نیز باعث تاری دید می شوند، اما آب مروارید دارای علائم متمایزی است.

نشانه های آب مروارید

تاری دید

تاری دید در هر فاصله ای یکی از علائم آب مروارید محسوب می شود. دید شما کلا تیره و ابری خواهد شد. با گذشت زمان که آب مروارید بدتر می شود، نور کمتری به شبکیه می رسد. افراد مبتلا به آب مروارید به خصوص در شب و در هنگام رانندگی دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

تابش خیره کننده

یکی دیگر از علائم آب مروارید تابش خیره کننده یا حساسیت به نور است. فرد مبتلا ممکن است در نور شدید آفتاب دچار مشکل دید شود. نور داخلی سالن که زمانی باعث آزرتان نمی شد، با وجود آب مروارید آزار دهنده خواهد بود. رانندگی در شب به خاطر وجود چراغ های خیابان و اتومبیل های دیگر، کار سختی خواهد بود.

دو بینی

آب مروارید1

گاهی آب مروارید باعث دو بینی می شود، به ویژه هنگامی که فرد با یک چشم خود به جایی نگاه می کند. دو بینی ناشی از آب مروارید متمایز می باشد. با وجود آب مروارید حتی زمانی که فرد با یک چشم نگاه می کند، اشیاء دو گانه به نظر می رسند.

تغییر رنگ

آب مروارید بر روی دید رنگی چشم نیز تاثیر می گذارد و برخی بخش ها را محو می سازد. دید به تدریج دارای اثر خفیفی از رنگ قهوه ای یا زرد خواهد شد. در ابتدا ممکن است متوجه این تغییر رنگ نشوید. اما با گذشت زمان تشخیص رنگ بنفش و آبی برایتان دشوار خواهد بود.

چشم دوم

گاهی آب مروارید به طور موقت باعث بهبود توانایی فر برای دیدن نمای نزدیک می شود، به این دلیل که آب مروارید به عنوان یک لنز قوی عمل می کند. این پدیده چشم دوم نامیده می شود، زیرا در این شرایط فردی که زمانی برای خواندن مطالب نیاز به عینک داشت، اکنون بدون عینک کتاب می خواند. به هرحال با پیشروی آب مروارید این شرایط نیز از بین رفته و دوباره بینایی فرد دچار مشکل خواهد شد.

نسخه های مکرر

تغییرات مکرر عینک و لنز یکی دیگر از علائم آب مروارید می باشد. این امر نشان می دهد که آب مروارید به مرور زمان پیشرونده خواهد بود.

چه کسانی به آب مروارید مبتلا می شوند؟

اکثر اوقات آب مروارید با افزایش سن بروز می کند. بیشتر افراد بالای 65 سال مبتلا به این عارضه هستند. گاهی نوزاد مبتلا به آب مروارید متولد می شود که آب مروارید مادرزادی نامیده می شود. برخی کودکان نیز در نتیجه بیماری های دیگر دچار آب مروارید خواهند شد.

چه چیزی باعث بروز آب مروارید می شود؟

علت اصلی بروز آب مروارید ناشناخته است. با افزایش سن خطر بروز آب مروارید نیز افزایش می یابد که عوامل زیر بر روی آن تاثیر خواهند داشت:

  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • صدمه به چشم
  • مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید
  • قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید یا پرتو

آب مروارید چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر اوقات آب مروارید با معاینات چشمی قابل تشخیص است. چشم پزشک چشم را با استفاده از میکروسکوپ اسلیت لامپ معاینه می کند تا مشکلات لنز و دیگر قسمت های چشم را بررسی کند. مردمک ها برای بررسی بهتر در پشت چشم گشاد می شوند. در این محل شبکیه و عصب بینایی قرار دارد.

جراحی آب مروارید

اگر دچار مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید هستید که با استفاده از لنز یا عینک برطرف نمی شود، نیاز به جراحی خواهید داشت. در جراحی آب مروارید، لنز تیره برداشته می شود و یک لنز مصنوعی جایگزین آن خواهد شد. این جراحی به صورت سرپایی انجام شده و بسیار موثر و بی خطر است و به بهبود بینایی کمک زیادی می کند. اگر هر دو چشم به آب مروارید مبتلا شده باشند، چشم ها به طور مجزا و یکی یکی جراحی خواهند شد.

نوآوری های جراحی آب مروارید

پیشرفت های اخیر در جراحی آب مروارید می تواند به دوربینی و نزدیک بینی کمک کند. این روش های جراحی نیاز به عینک را کم می کنند. لنزهای متعارف “monofocal فقط به بهبود دوربینی کمک می کنند. لنزهای ایمپلنت Toric به آستیگماتیسم کمک می کنند. لنزی که به بهبود بینایی در رنگ ها کمک کند در دست بررسی است.

پس از جراحی

تا چند روز پس از جراحی چشم های شما حساس به نور بوده و دچار خارش خواهند شد. پزشک قطره های مخصوص تجویز خواهد کرد و تا بهبود چشم توصیه می کند که از عینک آفتابی استفاده کنید. حدودا 8 هفته طول می کشد تا چشم به طور کامل بهبود پیدا کند. به هرحال قدرت بینایی بلافاصله پس از جراحی بهبود زیادی خواهد داشت. با این حال گاهی اوقات، به ویژه برای فاصله های دور و هنگام مطالعه، به عینک نیاز خواهید داشت.

خطرات جراحی آب مروارید

به ندرت رخ می دهد که جراحی آب مروارید دارای پیامد باشد. پیامدهای احتمالی این جراحی عبارتند از خونریزی، عفونت و تغییر در فشار چشم که همگی به راحتی درمان می شوند. جراحی خطر جدا شدگی شبکیه را نیز افزایش می دهد که نیازمند درمان اورژانسی خواهد بود. گاهی بافت لنز پس از جراحی ترک می شود و در محافظت از IOL کدر خواهد شد، این اتفاق حتی سال ها پس از جراحی ممکن است رخ دهد. این عارضه به راحتی و با استفاده از لیزر قابل درمان خواهد بود.

اینکه تحت عمل جراحی قرار بگیرید به شما و پزشکتان بستگی دارد. به ندرت پیش می آید که آب مروارید به جراحی نیاز داشته باشد. به هرحال آب مروارید به تدریج بر روی بینایی تاثیر می گذارد، بنابراین بسیاری از مبتلایان در نهایت جراحی خواهند کرد.

نکاتی برای بهبود آب مروارید

اقداماتی که می توانید انجام دهید تا خطر بروز آب مروارید را کاهش دهید، عبارتند از:

  • ترک کردن سیگار
  • محافظت از همیشگی از چشم ها در مقابل نور خورشید با پوشیدن کلاه و عینک
  • کنترل دیابت
  • مصرف نکردن از الکل
نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *