رشد کودک

وابستگی

رشد چیست؟

از همان زمانی که والدین نوزاد تازه‌ به ‌دنیا‌ آمده‌شان را می‌بینند، با شور و اشتیاق زیادی رشد او را تماشا می‌کنند، هر سانتیمتر بزرگ شدنش و هر مرحله رشدی که پشت سر می‌گذارد را انتظار می‌کشند. اما والدین از کجا می‌توانند بفهمند که فرزندشان رشد مناسبی داشته است؟

رشد جسمی به افزایش قد و وزن و سایر تغییرات فیزیکی که با بزرگ شدن کودک اتفاق می‌افتد اطلاق می‌شود. مو ها رشد می‌کند، دندان ‌ها در می‌آیند، می‌افتند و دوباره درمی‌آیند. و بالاخره بلوغ اتفاق می‌افتد. همه اینها بخشی از روند رشد هستند.

رشد طبیعی و نرمال چیست؟

سال اول زندگی نوزاد زمان تغییرات شگفت انگیز است که در آن نوزاد به طور متوسط 10 اینچ (25 سانتیمتر) از قد رشد کرده و وزنش نیز تقریباً سه برابر می‌شود.

والدینی که به‌ تازگی صاحب فرزند شده ‌اند، باتوجه به رشدی که در این زمان اتفاق می‌افتد، ممکن است تعجب کنند که چرا فرزندشان بعد از یک سالگی دیگر آنقدر سریع رشد نکند. اما سرعت رشد هیچ کودکی همانطور باقی نمی‌ماند. بعد از یک سالگی، رشد قدی کودک به‌طرزقابل ‌توجهی کاهش می‌یابد و از دو سالگی تا نوجوانی رشد قدی کودک با سرعت یکنواخت 6 سانتیمتر در هر سال افزایش می‌یابد.

اما هیچ کودکی در طول این دوران با سرعت کاملاً یکنواخت رشد نمی‌کند. در اکثر بچه‌ ها، بعضی هفته‌ ها و ماه‌ ها رشد کندتر شده و در برخی زمان‌ها رشد ناگهانی اتفاق می‌افتد. بچه‌ها معمولاً در فصل بهار رشد بسیار بهتری نسبت به فصول دیگر دارند.

عمده ‌ترین رشد در دوران بلوغ، معمولا بین 8 تا 13 سالگی در دختران و 10 تا 15 سالگی در پسران، اتفاق می‌افتد. دوران بلوغ 2 تا 5 سال طول می‌کشد. این رشد ناگهانی با رشد جنسی نیز همراه است که طی موی شرمگاهی و زیربغل رشد می‌کند، اندام‌های جنسی رشد می‌کنند و در دختران قاعدگی اتفاق می‌افتد.

با رسیدن دختران به سن 15 سالگی و پسران به سن 16 یا 17 سالگی، رشد مربوط به دوران بلوغ برای اکثر نوجوانان خاتمه یافته و به بلوغ ظاهری دست می‌یابند.

در مطب پزشک

کودکان از همان ابتدای تولد به ‌طور مرتب برای چکاپ نزد پزشک می‌روند که طی این چکاپ‌ها پزشک قد و وزن کودک را اندازه‌گیری کرده و آن را با جدول قد و وزن متوسط کودکان مقایسه می‌کند. این ابزار ارزشمند به پزشکان کمک می‌کند بفهمند سرعت رشد کودکی طبیعی است یا مشکلاتی وجود دارد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «رشد کودک»

  1. fبا سلام
    امیدوارم سوالم بی ربط نباشد خواستم سوال کنم برای رشد قد دخترم که 17 سال سن دارد و تنها قد ایشان 152 سانتیمتر و همچنین همسرم که با 37 سال سن 155 سانتیمتر اندازه قد ایشان می باشد چه درمانی وجود دارد و آیا بایستی با مشاور دیگری مطرح نمایم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید
    با سپاس از شما

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای متخصص غدد در این زمینه نوبت ویزیت تهیه فرمائید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *