علل وسواس چیست؟

وسواس
وسواس

 

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی، دارای وسواس فکری-عملی یا هر دو هستند. وسواس های فکری، رفتار، تصاویر ذهنی و یا تکانه هایی هستند که ناراحت کننده می باشند اما نگه داشته میشوند. وسواس های عملی، اعمالی هستند که افراد احساس می کنند باید برای دور ماندن از احساس نگرانی و یا جلوگیری از وقوع چیزی نامطلوب، آن را انجام دهند. اکثر افراد مبتلا به وسواس از وسواس های فکری و عملی رنج می برند. قبل از اینکه درباره ی علل وسواس بخوانیم، کمی درباره وسواس با هم بخوانیم.

 

وسواس های فکری شایع شامل موارد زیر می باشند:

  • ترس از بیمار شدن مانند ایدز یا سرطان
  • ترس از تماس با مواد سمی مانند حشره کش ها
  • ترس از اسیب رساندن یا کشتن کسی، اغلب یک معشوقه یا کسانی که به انها خیلی علاقه دارند
  • ترس از فراموش کردن انجام کاری، مانند خاموش کردن بخاری یا قفل کردن در
  • ترس از انجام امری غیر اخلاقی و آشفته کننده مانند با صدای بلند حرف های رکیک زدن
  • وسواس های عملی که معمولا اداب نامیده می شوند. شایعترین وسواس های عملی موارد زیر هستند:
  • شستن یا تمییز کردن زیاد، مانند دست شستن یک شخص چندین بار در روز
  • وارسی کردن، مانند نگاه کردنبه اجاق گاز بطور مکرر برای اطمینان از خاموش بودن ان
  • تکرار اعمال، مانند روشن و خاموش کردن لامپ
  • اندوختن یا ذخیره کردن چیزها مانند نگه داشتن روزنامه های کهنه یا خرده کاغذها
  • گذاشتن اشیا در یک نظم معین، مانند اطمینان یافتن از اینکه هر چیزی در اتاق متقارن باشد

اکثر افراد مبتلا به وسواس به این مسئله اگاه هستند که ترس آنان کاملا واقعی نمی باشد. همچنین آنها احساس میکنند که وسواس های عملی آنان پوچ و بی معنی هستند و با وجود این، آنها خودشان را در متوقف ساختن این اعمال ناتوان می یابند.

وسواس می تواند باعث مشکلات جدی شود. افراد مبتلا به وسواس اغلب ساعت ها در روز را با انجام آداب و اعمال می گذرانند. این مسئله کار کردن یا مراقبت یا سرپرستی خانواده را با مشکل مواجهه می کند. بسیاری از افراد مبتلا نیز از مکان ها یا موقعیت هایی اجتناب می کنند که موجب اضطراب و نگرانی آنها می شود. اغلب آنها افراد خانواده را مجبور می کنند تا به آنها در انجام آدابشان کمک کنند.

 

علل وسواس ها

علل وسواس ها کاملا شناخته شده نیست منتهی ژنها نقش اساسی را در این اختلال ایفا می کنند. اعضای خانواده افراد دچار وسواس، اغلب دارای اختلال وسواس یا اختلالات اضطرابی هستند. درباره علل وسواس نقش ژن ها را نباید نادیده گرفت؛ علاوه بر نقش ژنها می توان به نقش یادگیری و همچنین تنش های خانواده در ایجاد وسواس اشاره کرد.

 

علل وسواس چیست و اختلال وسواس چگونه ایجاد می شود؟

در مورد علل وسواس، بررسی ها نشان میدهد که 90 درصد افراد جامعه دارای افکاری مشابه با افکاری هستند که افراد دچار وسواس تجربه می کنند. با وجود این، به نظر میرسد که افراد مبتلا به وسواس به نسبت سایر افراد بیشتر از این افکار ناراحت می شوند. اغلب افکاری که افراد مبتلا به وسواس را نگران می کند برخلاف ارزش ها و باورهای انهاست برای مثال یک فرد بسیار مذهبی از مرتکب شدن به کفر هراس دارد و یا یک مادر عاشق می ترسد که به بچه اش آسیب برساند.

به دلیل اینکه افراد دچار وسواس به وسیله این افکار ناراحت می شوند تلاش می کنند تا از ان افکار اجتناب کنند. اغلب انها تلاش می کنند تا خود را مجبور به فکر نکردن به آن افکار کنند. مشکل آن است که هرچه بیشتر سعی کنند به چیزی فکر نکنند بیشتر به ان فکر میکنند. زمانی که افراد درمیابند نمی توانند از افکار ناراحت کننده دوری کنند اغلب برای احساس نگرانی کمتر، به شیوه های دیگری روی می آورند. ممکن است شروع به انجام اعمالی مانند شستن زیاد و یا گفتن یک دعای غیرملفوظ کنند. این کار معمولا نگرانی انها را کمتر می کند. مشکل ان است که آن آرامش تنها موقتی است. خیلی زود باید ان عمل را در اکثر مواقع انجام دهد تا به احساس بهتری برسند. به همین ترتیب این عمل به یک اجبار تبدیل خواهد شد.

 

درمان

درمان با روش شناختی رفتاری این کمک را به افراد دچار وسواس می کند که یاد بگیرند می توانند بدون وسواس های عملی، اضطراب خود را کنترل کنند. در این درمان استراتژی های مقابله ای مانند تمرینات تن ارامی و شیوه های تفکری که کمک می کنند کمتر احساس نگرانی کنیم یاد داده می شود. همچنین بیماران یاد میگیرند که چگونه بتوانند بدون توسل به راه حل های اجتنابی ب ا این ترس ها مقابله کنند. درمانگر وظیفه دارد راه حل های مربوط به وسواس های مختلف را به روش تدریجی با مراجع پیش ببرد تا جایی که اطمینان یابند می توانند ترس های خود را بدون توسل به وسواس های عملی کنترل کنند.

 

 


 

حمید ضرابی

کاندیدای دکتری روانشناسی بالینی از انستیتو روانپزشکی تهران
متخصص در حوزه های وسواس، افسردگی، اختلالات اضطرابی 

 

 

 


درباره ی ما 

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «علل وسواس چیست؟»

  1. خیلی ممنون اطلاعات مفیدتون…واقعا امیدی به درمان هست چون یه جایی گفتین ژن هم نقش داره؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      بله قطعا راهکارهای موثری جهت کنترل و بهبود این اختلال وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *