آنچه لازم است راجع ماپروتیلین بدانیم؟

 maprotilin

 

 

ماپروتیلین برای از بین بردن افسردگی ، از جمله اضطراب که گاهی اوقات با افسردگی رخ می دهد بکار می رود.

از دیگر موارد مورد استفاده در  درد مزمن عصبی (نوع خاصی از درد است که ادامه دارد) می باشد.

حضور  مشکلات پزشکی دیگرممکن است استفاده از این دارو تاثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که  دکتر شما از هر گونه مشکلات پزشکی  شما خبر دارد.:
سوء استفاده از الکل و یا
اختلالات تشنج (از جمله صرعخطر تشنج ممکن است افزایش یابد
آسم یا
سخت ادرار کردن و یا
بزرگ شدن پروستات و یا
آب سیاه یا
بیماری روانی (شدید) و یا
مشکلات معده و یا روده Maprotiline ممکن است بیماری را بدتر می کند
بیماری های قلبی یا عروق خونی و یا
اثرات تیروئید بیش از حد فعال
سطوح خونی آنزیم های کبدی

قبل از هر نوع عمل جراحی، درمان دندان، یا درمان اورژانس،  دکتر یا دندانپزشک مسئول  را از مصرف دارو مطلع کنیم. با توجه maprotiline همراه با داروهای که در طول جراحی یا درمان های دندانپزشکی و یا اضطراری استفاده می شود ممکن است اثرات تضعیف و آرام کنندگی  CNS را افزایش دهد.

 

در اسرع وقت اگر هر کدام از عوارض جانبی زیر رخ می دهد با دکتر خود را بررسی کنید:

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولا به توجه پزشکی نیاز ندارد. این عوارض ممکن است در طول درمان بدن  تنظیم  شود.

سایر عوارض جانبی ذکر شده نیز ممکن است در برخی از بیماران رخ می دهد. اگر شما متوجه هر گونه عوارض دیگر شدید، با پزشک خود  آن را چک کنید.
این دارو به اثرات الکل و سایر داروهای CNS (داروهای که کم کردن سرعت سیستم عصبی و احتمال ایجاد خواب آلودگی) اضافه  می کند. برخی از نمونه های  آرام کننده ی  CNS آنتی هیستامین و یا دارو برای تب یونجه، آلرژی های دیگر، و یا سرماخوردگی هستند. آرام بخش ها، داروهای آرام بخش یا خواب آور. و یا مواد مخدر. باربیتورات ها. دارو برای تشنج. یا بی حسی، از جمله برخی از گازهای دندان. قبل از مصرف هر یک از موارد فوق با دکتر خود مشورت کنید.

Maprotiline ممکن است باعث شود برخی از افراد  آشفته  شود، تحریک پذیر و یا رفتارنمایشی انجام دهد. همچنین ممکن است باعث شود برخی از مردم به افکار خودکشی و گرایش  به آن روی آورند.

این دارو ممکن است تاری دید به خصوص در چند هفته اول درمان ایجاد کند. اگر این عوارض رخ دهد، انجام رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا هر چیز دیگری که می تواند خطرناک باشد.

سرگیجه، احساس سبکی سر، غش کردن  ممکن است رخ دهد، به ویژه هنگامی که شما را از یک موقعیت  خوابیده و یا نشسته بلند شوید.

Maprotiline ممکن است خشکی دهان  ابجاد کند. برای تسکین موقت، استفاده از آدامس بدون قند یا آب نبات، کمک کننده است. با این حال، احساس خشک برای بیش از 2 هفته باقی ماند، با دکتر خود و یا دندانپزشک خود مشورت کنید. ادامه خشکی دهان ممکن است خطر بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت های قارچی را افزایش می دهد.

دوز دارو از 25 میلی گرم شروع می شود و به 150 میلی گرو می رسد.

در حاملگی جز گروه B است که نسبتا مناسب است.

 

 

 

 

 

 

 

متخصص مغز و اعصاب

♦  دکتر زهرا وهابی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  مدیر دپارتمان بیماریهای ستون فقرات و اختلالات عصب و عضله مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

 تماس با ما

 
 
 

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

21 دیدگاه دربارهٔ «آنچه لازم است راجع ماپروتیلین بدانیم؟»

  1. سلام
    چندین ساله میگرن دارم سال یکبار واقلادوهفته حمله میگرن داشتم ولی امسال نزدیک به دوماهه میگرن دارم.دکترم که چندساله زیرنظرشم دارو دپاکین ،ایندرال،20،نایپروکسین 250،مبلاتونین،وماپروتیلین 25تجویزکردند ولی هنوز سردرد دارم قبلا سمت چپ بود مدتی هست سمت راست سرم درد داره.خواهش میکنم راهنمایی کنید.صمنا ایمیلم شاید درست نباشه لطف کمکم کنید…

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      سردرد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردردها می باشد.
      اگر در معرض یک عامل تشدیدکننده میگرن قرار بگیرید، ممکن است ساعت ها و یا دو روز بعد به سردرد میگرنی دچار گردید.
      از عوامل تشدیدکننده میگرن که در بالا ذکر شدند، دوری کنید.
      _ سیگار نکشید.
      _ هیچ وعده غذایی اصلی را ترک نکنید.
      _ از گرسنگی بیش از حد خودداری کنید.
      _ به مقدار کافی مایعات بنوشید.
      _ به مقدار کافی بخوابید. هر روز سر یک ساعت مشخص بخوابید و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.
      _ به طور مرتب ورزش کنید.
      _ با استفاده از ورزش منظم و تکنیک های تمدد اعصاب، استرس را از خودتان دور کنید.
      _ در روز کمتر از دو لیوان نوشیدنی های کافئین‌دار مصرف کنید.
      _ از نور زیاد دوری کنید و در روزهای آفتابی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
      _ از استرس دوری کنید
      نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      توصیه می شود بررسی دقیق تری توسط پزشک معالجتان صورت گیرد تا در صورت امکان داروی مناسب تری تجویز گردد.

  2. سلام .من ۲۵سالمه .لرزش درتمام بدنم وپشت سرم تاکمر دارم ودرد مفاصل.ام ار ای و ازمایش دادم چیزیم نبوده.دکتر اعصاب بهم اس سیتالوپرام ۱۰وماپروتیلین۲۵و گاباکس۱۰۰داده.از خوردن ماپروتیلین میترسم چون خوندم عوارض تشنج داره منم که لرزش بدنم تمام روز هست میترسم علائم تشنج باشه این لرزشا.آیا ماپروتیلین مصرف کنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز، توصیه می شود داروها طبق نظر پزشک مصرف گردد. در مورد تشنج نیز توصیه می شود حتما با پزشک معالج خود در میان بگذارید تا نگرانی تان رفع گردد.

  3. باسلام من 50سالمه بعلت جداشدن از همسروفرزندانم 3سال تنهازندگی میکنم وبنوعی تمام مشکلات جسمی دارم ولی تمام آزمایشات وازسنوواندسکوپی تست ورزش و….غیره انجام دادم ودرآخربهم گفتن تمام مشکلات شماروحی و روانیست و اخیرادکتراعصاب بهم کپسول گاباپنتین300وقرص ماپروتیلین.75دادن میخواستم ببینم چون 10سی سی.متادون استفاده میکنم برام مشکلی بوجودنمیاد خیلی سپاسگزارم اگه راهنمایم بکنید..خداوندبشماوهمکارانتان طول عمرباعزت عنایت بفرماید.باتشکر

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود دارو های تجویزی تحت نظر پزشک به طور کامل مصرف گردد و از هیچ ماده مخدر و یا داروی جایگزین مانند متادون استفاده نشود چرا که ممکن است موجب اختلال در روند درمان و مشکلات مخرب بر بدن گردد. بهتر است با پزشک معالجتان در این حوزه مشورت نمایید تا در صورت لزوم داروی مناسب تجویز گردد.

  4. ملیحه ابراهیمی

    سلام من مشگل خاصی ندارم فقط ترس از زمانی که هنگام شب تنها باشم و مشگل دومم اینه که همیشه استارت خوابم خیلی بده و زود خوابم نمیگیره اما وقتی که بخوابم 8ساعت راحت میخوابم .دکتر برام قرص سیتا لوپرام 20 و ماپروتیلین25 داده موقع خواب وقتی از هر کدام نصف مصرف میکنم باز خوابم خراب میشود ولی وقتی فقط نصفه ماپروتیلین میخورم خیلی راحت 8 ساعت میخوابم ترسم از این است اگر من این دارو مصرف کنم ایا آلزایمر میگیرم؟ چون در مقاله ای خواندم که دارو های خواب آور باعث آلزایمر میشوند و من مادرم هم آلزایمر داشتن ممنون میشم اگه برام پاسخ بدین ضمنا من 60 سالمه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست عزیز نیاز به بررسی دارد. توصیه میشود با پزشک معالجتان مشورت نمایید. تغییر دوز مصرفی و یا تغییر نوع دارو حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. از تغییر نحوه مصرف دارو به صورت خودسرانه پرهیز نمایید.

  5. سلام. وقت بخیر من دچار حملات پنیک. وسواس و اضطراب هستم و یک و سال و چهار ماه هست که درگیرم. قرص های دسته اس اس آرها بهم نساخته و متاسفانه سریع میرم سراغ خوندن عوارض دارو دکار بهم قرص لودیومیل(ماپروتیلین) دادند نصف 25 و گفتند نهایتا تا 50 یا 100 افزایش میدن. میخواستم بدونم این دارو افت قند خون هم میده و کلا چجور دارویی هست. لطفا نگید برم از سایت سبز و… نگاه کنم عوارض را. ممنون

  6. سلام.من ۳۰ سالمه یه ماهی هست دست وپام مورمور میشه حالت تهوع وتنگی تنفس و سرگیجه وحالت منگی دارم.آزمایش وام ارای دادم مشکلی نداشتم.رفتم پیش دکتر اعصاب برام قرص آلپرازولام وماپروتیلین نوشته.ولی زیاد تغیری نکردم خواهشا راهنمایی کنید چکار کنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی نیاز به معاینه و بررسی دقیق تر وجود دارد تا بتوان نظر قطعی داد. توصیه میشود کمی صبور باشید تا اثر دارو ها مشخص شود در صورتی که تاثیری مشاهده نشد میتوان بررسی دقیق تر صورت گیرد.

  7. سلام خانم دکتر من 22 سالمه خیلی استرس دارم وحرصو هستم به همین دلیل وزنم خیلی کمه 45 کیلو هستم دکتر زیاد رفتم و مشکلی ندارم بهم گفتم که قرص ماپروتيلين بخورم میخواستم بدونم مشکلی ایجاد نمی کنه بخورم واسه افزایش وزن خوبه

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      ابتدا لازم هست که توسط متخصص داخلی و غدد از لحاظ مسایل جسمانی مورد بررسی قرار بگیرید و در صورتیکه موردی مرتبط نبود،بعد از ویزیت روانپزشکی اقدام به افزایش وزن و در جهت اصولی و براساس متابولیسم بدنی خود نماییید.

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      توصیه میکنم که برای کسب درمورد داروی ماپروتیلین به سایت کلینیک و مقاله ای که توسط همکار گرانقدر سرکار خانم دکتر وهابی نوشته شده است؛ مراجعه نمایید.

  8. سلام دکتر .من 50ساله هستم بعلت مشکلات روحی و افسردگی قرض زناکس یکدوم صبح و یک دوم شب با نصف قرض پروپرانول 40صبح و شب و لوزار 25استفاده صبح و شب مصرف میکردم.چنر ماهی است نمی توانم به سایر شهرستانها ویا استانها مسافرت کنم یه و حالت دستوری به دلم میاد که نکنه بمیرم ، اینک برایم مازاد قرص سیتالو پرام 20وقرص ماپرو تیلن 25تجویز نموده است لطفا وخواهشا کمکم کنید بسیار نگرانم حتی از روستا به شهرستان برای مداوا نمی توانم بروم الان میترسم دلشوره .استرس. اصطراب .تلقینی. خودباوری .
    لازم به ذکر است الان که شرح حال بیماریم را مینویسم 2تا قرص سیتالوپرام و ماپروتیلن همین الان برام نسخه نوشتن. لطفا در راه رضای خداوند نتیجه نظر عالی به ایمیلم ارسال شود متشکرم. خداوند نگهدارتان باد انشاالله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *