چرا گوش دادن به موسیقی برای انسان لذت بخش است؟

گوش دادن به موسیقی

موسیقی به روش های مختلفی بر روی مغز تاثیر می گذارد. موسیقی هوش شما را بالا می برد و در هر سنی که باشید باعث شادی و خلاقیت شما می شود.

موسقی نقش مهمی در فرهنگ انسان ها هم در گذشته و هم در حال حاضر، داشته است. مردم سراسر دنیا به موسیقی واکنش مثبت نشان می دهند. همه ما انواع موسیقی ها چه تاثیراتی بر روی ما می گذارند، می توانند خلق و خوی ما را تغییر دهند، انگیزه ما را بالا برند یا به بهبود تمرکز ما کمک کنند.

اکنون پیشرفت های علم اعصاب محققان را قادر ساخته تا میزان و چگونگی تاثیر موسیقی را بر مغز به طور دقیق تر مورد بررسی قرار دهند. یافته های آنها بسیار جالب است و خبر خوبی برای علاقمندان به موسیقی محسوب می شود.

موسیقی یک ورزش فوق العاده برای مغز محسوب می شود که تمام بخش های مغز را فعال می سازد، به علاوه باعث شادی، بالا رفتن هوش و خلاق تر شدن شما می شود.

در این ویدئو تاثیر موسیقی بر مغز به طور واضح توضیح داده می شود، بهتر است آن را تماشا کنید:

در ادامه نگاه دقیق تری به تاثیرات موسیقی، هم اجرای آن و هم گوش دادن به آن، داریم:

نوازندگان مغزهای بهتری دارند!

اگر به دنبال شواهدی در رابطه با تاثیر مثبت موسیقی بر مغز هستید، بهتر است به مغز افرادی دقت کنید که زیاد موسیقی اجرا می کنند؛ نوازندگان حرفه ای.

اسکن هایی که بر روی مغز انجام شد نشان داده اند که مغز نوازندگان حرفه ای با مغز دیگر انسان ها متفاوت است. مغز آنها دارای تقارن بیشتری است.

بخش هایی از مغز که مسئول کنترل حرکات، پردازش شنیداری و هماهنگی فضایی هستند، در این افراد بزرگتر می باشند. به علاوه نوازندگان دارای جسم پنبه ای بزرگتری هستند. این جسم مجموعه ای از رشته های عصبی است که برقراری ارتباط دو نیمکره را امکان پذیر می سازد.

موسیقی باعث بهبود روحیه شما می شود!

اکثر ما نوازندگان حرفه ای نیستیم، اما به موسیقی گوش می دهیم. گوش دادن به موسیقی هم دارای اثرات مثبت زیادی است و به بهبود عملکردهای ما کمک می کند.

گوش دادن به موسیقی در محل کار باعث شادی و عملکرد بهتر کارمندان می شود، به ویژه اگر موسیقی انتخاب خود فرد باشد. کارمندانی که اجازه دارند به موسیقی انتخابی خودشان گوش دهند، کار خود را سریعتر کامل می کنند و ایده های جدید بیشتری دارند.

امروزه بررسی ها ثابت کرده اند که گوش دادن به موسیقی به بهبود خلق و خو کمک می کند. گوش دادن به موسیقی با کم کردن هورمون کورتیزول که هورمن استرس است، اضطراب مزمن را کاهش می دهد. به علاوه باعث امیدواری، قدرت و کنترل بهتر زندگی می شود.

گوش دادن به موسیقی های غمگین نیز مزیت های خود را دارد. اگر در شرایط سختی هستید، گوش دادن به موسیقی غمگین کمک کننده است و به شما کمک می کند به احساسات خود دسترسی بهتری داشته باشید و سریعتر بهبود پیدا کنید.

موسیقی به بهبود مواد شیمیایی مغز کمک می کند

یکی از راه هایی که موسیقی عملکرد مغز را بهبود می بخشد، از طریق تولید مواد شیمیایی در مغز است. گوش دادن به موسیقی باعث افزایش انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز می شود. دوپامین مولکول انگیزه است و بخش داخلی سیستم پاداش در مغز محسوب می شود.

اجرای موسیقی با دیگران یا گوش دادن به موسیقی زنده هورمون اکسی توسین را در مغز تحریک می کند. اکسی توسین مولکول اعتماد و اخلاق نیز نامیده می شود، زیرا به ما کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد کنیم.

بررسی ها نشان داده اند که تاثیر هورمون اکسی توسین در علاقمندان به موسیقی باعث می شود این افراد سخاوتمندتر و قابل اعتمادتر باشند.

موسیقی به یادگیری بهتر کمک می کند!

موسیقی، چه در مدرسه و چه در بیرون مدرسه، به دانش آموزان به روش های زیر کمک می کند:

  • بهبود استفاده از زبان
  • افزایش IQ (به میزان کم)
  • بهبود نمرات امتحانی
  • افزایش اتصالات مغزی
  • افزایش هوش فضایی

در مورد هوش فضایی باید گفت موسیقی به دانش آموزان در معماری، مهندسی، ریاضی و کامپیوتر کمک می کند.

گوش دادن به موسیقی برای مغزهای جوان

در دهه 1990 تاثیرات موسیقی بر مغز توسط موتزارت محبوبیت زیادی پیدا کرد. این نظریه به این صورت بیان می شد که گوش دادن به موسیقی های ساخته شده توسط موتزارت باعث باهوش تر شدن شما می شود.

به همین دلیل والدین کودکان و نوزادان خود را به گوش دادن به موسیقی تشویق می کردند. حتی بعضی از مادران قبل از تولد نوزاد هم به گوش دادن موسیقی های موتزارت پرداختند.

این نظریه پذیرفته شده و امروز به این صورت بیان می شود که گوش دادن به موسیقی ساختار و عملکرد مغز را بهبود می بخشد و این مسئله منحصر به موسیقی های موتزات نیست.

کودکانی که آموزش موسیقی می بینند، در موضوعاتی مانند زبان، خواندن و ریاضی و مهارت های حرکتی عملکرد بهتری دارند. یادگیری موسیقی در سنین پایین ظرفیت مغز را برای تغییر و رشد بهبود می بخشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند آموزش تنها نیم ساعت موسیقی در هفته جریان خون در سمت چپ مغز را افزایش می دهد.

اگر آموزش موسیقی قبل از 7 سالگی شروع شود، پیشرفتی که در مغز اتفاق می افتد می تواند دائمی باشد. به هرحال بررسی هایی که در این باره انجام شده، نشان می دهند که شروع یادگیری موسیقی هیچوقت دیر نیست.

نوزادان قبل از اینکه راه بروند یا حرف بزنند موسیقی های مختلفی را گوش دادند، مانند ضربه زدن به طبل یا شعرهای کودکانه و محققان دریافتند نوزادانی که موسیقی بیشتر گوش می دهند، بهتر ارتباط برقرار می کنند، بیشتر می خندند و پاسخ های مغزی پیچیده تری به موسیقی می دادند. بنابراین همانطور که هیچوقت برای یادگیری موسیقی دیر نیست، شروع آن نیز هرگز دیر نشده است.

به علاوه یادگیری موسیقی از بروز مشکلات حافظه و کاهش توانایی های شناختی پیشگیری می کند.

موسیقی درمانی

هرکسی می تواند به منظور تفریح و شادی به موسیقی گوش دهد و در عین حال از فواید آن نیز بهره ببرد. به همین دلیل گوش دادن به موسیقی به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان در روش موسیقی درمانی طوری آموزش دیده اند که می توانند نیازهای جسمی، روحی، شناختی و اجتماعی بیماران خود را برآورده کنند.

پس از موسیقی درمانی تغییراتی در بخش های خاصی از انتقال دهنده های عصبی رخ می دهد. موسیقی درمانی برای درمان مشکلاتی مانند اوتیسم، زوال عقل، آلزایمر، دردهای مزمن، مشکلات عاطفی و برخی اختلالات روحی مانند افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

به علاوه موسیقی درمانی به بهبود خلق و خو، تمرکز و بالا رفتن انگیزه کمک می کند و باعث کاهش اضطراب، خشم و ناامیدی می شود.

تاثیر موسیقی درمانی بر آلزایمر

یکی از موفق ترین تاثیرات موسیقی درمانی بر روی بهبود علائم آلزایمر بوده است. در حالت های پیشرفته فرد مبتلا به آلزایمر توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهد و صحبت کردن با دیگران را متوقف می کند.

زمانی که فرد مبتلا به آلزایمر به یک موسیقی آشنا گوش می دهد، بخشی در مغز وی فعال شده و شروع به همراهی کردن با موسیقی می کند. به نظر می رسد موسیقی بیش از هر چیز دیگری در مغز ماندگار می ماند. موسیقی درمانی علاوه بر بهبود عملکرد مغز و ارتقاء کیفیت زندگی به بهبود افسردگی و اضطراب نیز کمک می کند.

نوزادها تا 4 ماه پس از تولد موسیقی هایی را که در رحم مادر شنیده اند، به خاطر می آورند!

به نظر می رسد نمی توان سنی برای شروع یادگیری موسیقی تعیین کرد. نوزادها حتی زمانی که در رحم مادر هستند، موسیقی گوش می دهند و از آن لذت می برند و آن را تا مدت ها پس از تولد به خاطر دارند.

تحقیقی در این زمینه انجام شد و طی آن به 12 خانم باردار سی دی های موسیقی داده شد. محققان از این مادران خواستند موسیقی ها را 5 بار در هفته و با صدای بلند اجرا کنند، به ویژه در سه ماه آخر بارداری.

مدت کوتاهی پس از تولد، همان موسیقی ها برای نوزادان پخش شدند و امواج مغزی آنها نیز اندازه گیری شدند. گروه دیگری از نوزادها که قبل از تولد این موسیقی ها را نشنیده بودند نیز به آنها گوش دادند و فعالیت های مغزی آنها نیز اندازه گیری شد.

مغز نوزادانی که قبل از تولد موسیقی ها را شنیده بودند، به لالایی ها نیز واکنش بهتری نشان دادند، البته تنها به آهنگ های آشنا. هر چه موسیقی قبل از تولد بیشتر پخش شده بود، نوزاد شناخت بیشتری به آن داشت.

گفته می شود که نوزادها قبل از تولد صداهای بیرون رحم را می شنوند، گرچه کمی مبهم به نظر می رسند. بررسی ها نشان داده اند که نوزادان تازه متولد شده لغاتی را که قبلا شنیده اند به خاطر می آورند و حتی آهنگ مورد علاقه مادر خود را نیز تشخیص می دهند.

اما این بررسی نشان داد تمام این خاطرات ذخیره می شوند تا زمانی که نوزاد حداقل 4 ماهه شود. در نتیجه طبق این یافته ها نوزادها در سنی قابلیت آموزش و یادگیری را دارند و تاثیرات این یادگیری ها تا مدت ها باقی می ماند.

واقعیاتی جالب در رابطه با موسیقی:

  1. موسیقی های شاد و غمگین بر روی نگاه ما به چهره های خنثی تاثیر می گذارند.
  2. سر و صدای محیط به بهبود خلاقیت کمک می کند.
  3. با شناخت موسیقی مورد علاقه افراد می توان شخصیت آنها را پیش بینی کرد.
  4. گوش دادن به موسیقی در هنگام رانندگی باعث پرت شدن حواس راننده می شود.
  5. آموزش موسیقی به طور قابل توجهی باعث بهبود مهارت های فکری و حرکتی می شود.
  6. موسیقی کلاسیک باعث بهبود توجه بصری می شود.
  7. موسیقی به ورزش کردن ما کمک می کند.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://bebrainfit.com/music-affects-brain/” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]  [button color=”blue” size=”medium” link=” https://blog.bufferapp.com/music-and-the-brain” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]  [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.dailymail.co.uk/health article-2480644/Babies-remember-music-heard-womb-months-born.html” target=”blank” ]منبع شماره 3[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه خدمات نوروفیدبک برای افزایش توجه و تمرکز در کلیه شعب تهران و کرج

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *