گزینه های درمانی اختلال بیش فعالی و نقص توجه(ADHD)

گزینه های درمانی برای ADHD

اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا (DEA) اظهار کرده است که تجویز ریتالین از سال 1990 افزایش یافته است. بسیاری از افراد مبتلا به  اختلال بیش فعالی و نقص توجه از این دارو استفاده می کنند. برخی از افراد با عوارض جانبی این داروها مثل سرگیجه، اختلال در خواب و مسائل مربوط به گوارش درگیر هستند و برخی نیز با این دارو به حد کافی تسکین می یابند.

انتخاب روش درمانی به هنگام مواجهه با فرد مبتلا به اختلال ADHD دشوار است. آیا انتخاب های دیگری نیز برای درمان ADHD وجود دارد؟

گزینه های درمانی ADHD

درمان های جایگزین

بله درمان های جایگزین دارو برای درمان ADHD وجود دارد. با این حال شواهد علمی کمی وجود دارد که تأثیر آنها را به طور کامل به اثبات رسانده باشد.رژیم غذایی مخصوص از قبیل حذف غذاهای شیرین، رنگ های مصنوعی و مواد افزودنی در مقابل اضافه کردن منابع غذایی حاوی اسید های چرب امگا3 ، یوگا و مدیتیشن می تواند مفید باشد البته در کنار نوروفیدبک.

مکمل های گیاهی چطور کمکی می کنند؟ ممکن است با آنها بهبودی در علائم مشاهده شود؟

گزینه های درمانی ADHD

چای گیاهی

مطالعه ای که در سال 1998 انجام گرفت نشان می داد که کودکان مبتلا به ADHD مشکلات متعددی بیشتر در به خواب رفتن، و صبح از خواب بیدار شدن داشتند، بنابراین محققان درمان های کمکی را برای این افراد سودمند دانستند.

چای گیاهی که حاوی بابونه، نعناع، علف لیمو و دیگر گیاهان و گل ها معمولاً می تواند یک انتخاب سالم برای کمک به استراحت کودکان و بزرگسالان باشد. استفاده از این چای قبل از زمان خواب می تواند کمک کننده باشد.

 گزینه های درمانی ADHDدرخت جینکو بیلوبا

مدت طمان زیادی است که مصرف جینکو برای بهبود حافظه و افزایش هوشیاری روانی توصیه می شود. مطالعه ای که در سال 2001 انجام شد، نشان می داد که افراد مبتلا به ADHD که محصولی با ترکیب این گیاه مصرف می کردند بعد از 4 هفته 44 درصد آنها در بعد رفتار اجتماعی و 74 درصد نیز در زمینه بیش فعالی بهبود یافته بودند.

مطالعه ی دیگری در سال 2010 نتایج متفاوتی ارائه کرد، گروهی از شرکت کنندگان به مدت 6 هفته ریتالین و گروهی نیز گیاه جینکو مصرف کردند، در هر دو گروه بهبود مشاهده شد اما بهبود گروهی که ریتالین مصرف می کردند بیشتر بود. با این حال، این مطالعه نیز تأثیر بالقوه گیاه جینکو را نشان می دهد.

گزینه های درمانی ADHD

براهمی

براهمی همچنین با عنوان زوفا آب نیز شناخته می شود، این گیاه وحشی در مرداب و بیشتر در هند رشد می کند. مدتهاست که شاخ و برگ این گیاه برای بهبود عملکرد ذهنی و حافظه مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات ضد و نقیضی از موثر بودن آن وجود دارد، اما برخی از مطالعات تأثیر مثبت آن را تأیید کرده اند. مطالعه ای در سال 2008 انجام شد که نشان می داد شرکت کنندگانی که عصاره گیاه براهمی را مصرف می کردند بهبود قابل توجهی در عملکرد حافظه و پردازش اطلاعات بصری داشته اند.

گزینه های درمانی ADHD

گیاه آب بشقابی

این گیاه به شکل خودرو در آسیا، افریقای جنوبی و جنوب اقیانوس آرام رشد می کند.این گیاه حاوی مواد بسیار مغذی برای عملکرد مغز از جمله ویتامینB6،B2 و B1 می باشد.

مطالعات نشان می دهد که در افزایش عملکرد ذهنی و کاهش سطح اضطراب تأثیر گذار بوده است.

گزینه های درمانی ADHD

جو دوسر

این گیاه نیز مدتهاست که برای کمک به آرامش اعصاب،درمان استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.مطالعه ای که در سال 2011 انجام شد نشان می داد که افرادی که از عصاره جو دوسر مصرف می کردند خطاهای کمتری در آزمون داشتند و درعملکردهای شناختی آنها نیز بهبود حاصل شده بود.

گزینه های درمانی ADHD

جینسینگ

یک گیاه با خواص درمانی از چین، که به عنوان محرک مغز و افزایش انرژی شناخته می شود. نوع قرمز آن پتانسیل تسکین علائم ADHD را دارد.

در سال 2011 مطالعه ای باحضور 18 شرکت کننده مبتلا به ADHD که بین 6 تا 14 سال سن داشتند، انجام شد. محققان حدود 1000 میلی گرم برای هرکدام از شرکت کنندگان در طول 8 هفته جنسینگ دادند. بعد از این مدت در علائم اضطراب، شخصیت و عملکرد اجتماعی آنها بهبود حاصل شده بود.

گزینه های درمانی ADHD

پوست درخت کاج

 در سال 2006، محققان به 61 کودک مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه ، به مدت چهار هفته، یک بار در روز 1 میلی گرم عصاره درخت کاج و پلاسبو دادند. نتایج نشان داد که عصاره درخت کاج در کاهش بیش فعالی و بهبود توجه و تمرکز نسبت به پلاسبو موثر تر بوده است.

گزینه های درمانی بیش فعالی و نقص توجه

ترکیب گیاهان مختلف برای نتیجه بهتر

برخی از مطالعات نشان می دهد که ترکیب برخی از این گیاهان با هم نیز می تواند نتایج بهتری نسبت به استفاده ی تنهای آنها داشته باشد.  در یک مطالعه کوچک در کانادا کودکان مبتلا به ADHD که هم جنسینگ آمریکایی و جینکوبیلوبا را ذو بار در روز به مدت چهار هفته دریافت می کردند. بهبود زیادی در مشکلات اجتماعی، بیش فعالی و تکانشگری داشتند.

مطالعاتی که به طور کامل به تأیید اثر بخشی گیاهان بپردازد وجود ندارد. بهترین کار این است که قبل از اقدام به مصرف آنها با پزشک( روان پزشک، روانشناس) و همچنین متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید.

منبع:

healthline 

 لعیا عباسی اصل – کارشناس ارشد علوم تربیتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «گزینه های درمانی اختلال بیش فعالی و نقص توجه(ADHD)»

  1. با سلام و عرض ادب,حدود سه ماه هست دکتر برای من ریتالین تجویز کرده برای اختلال بیش فعالی.و حدود سه الی چهار سال هست که قبل از ریتالین,آتوموکستین مصرف می کردم ولی تاثیر چندانی در تمرکزم نداشت,الان با شروع مصرف ریتالین,بیقراری و وسواس زیاد و همچنین تپش قلب و اضطراب شدید و احساس درد در قفسه دارم.به نظرتون باید داروی دیگری جایگزین شود؟ممنون.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به ارزیابی بالینی شما می باشد. چنانچه تحت نظر پزشک هستید توصیه می شود با وی مشورت نمایید و یا در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *