کم آبی چه بلایی به سرمان می آورد؟؟؟

کم آبی

کم آبی مسئله ساده ای نیست. هرکسی ممکن است به هر دلیلی دچار کم آبی شود. مهم این است که همیشه به بدن خود آبرسانی کنید. در ادامه به بررسی علائم کم آبی و مشکلات ناشی از آن می پردازیم.

کم آبی چیست؟

حداقل دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد. آب نقش مهمی در عملکردهای طبیعی شما بازی می کند، از جمله روان سازی مفاصل و چشم ها، سالم نگاه داشتن پوست با دفع سموم و تسهیل هضم صحیح غذا. زمانی که آب بدن کاهش می یابد، باید بلافاصله جایگزین شود زیرا عدم تعادل به وجود آمده بین قند و نمک در بدن بر روی چگونگی عملکرد شما تاثیر می گذارد.

اگر بدن شما 1 تا 2 درصد از آب خود را از دست بدهد، احساس تشنگی خواهید کرد که نشان می دهد باید آب از دست رفته جبران شود.

کم آبی زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی از آب بدن را از دست می دهید، بدون اینکه آن را جایگزین کنید و این مشکل مانع عملکرد درست بدن می شود. کم آبی خفیف به راحتی قابل درمان است، اما اگر این مشکل شدید شود، خطرناک بوده و نیاز به درمان فوری دارد.

علائم کم آبی

علاوه بر علائم رایج، مانند تشنگی یا تعریق زیاد، کم آبی متوسط و شدید دارای علائم دیگری هستند:

علائم کم آبی خفیف تا متوسط

  • دهان خشک و چسبنده
  • خواب آلودگی یا خستگی
  • خشکی پوست
  • سردرد
  • یبوست
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • نبود اشک در جشم در هنگام گریه کردن
  • کم شدن میزان ادرار
  • پوست خشک و خنک
  • گرفتگی عضلات

علائم کم آبی شدید:

  • تشنگی شدید
  • تحریک پذیری و آشفتگی
  • چشم های گود رفته
  • پوست خشک که پس از فشار دادن به حالت اول برنمی گردد.
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب سریع
  • نبود اشک چشم در زمان گریه کردن
  • تب
  • کم شدن یا نبود ادرار یا تیره تر شدن ادرار
  • در موارد شدید هذیان و بیهوشی نیز بروز می کند.

نوزادها و کودکان به کم آبی خیلی حساس تر هستند، به همین دلیل بلافاصله باید مورد رسیدگی و مراقبت قرار گیرند، به ویژه اگر علائم زیر را در آنها مشاهده می کنید:

  • فرورفتگی بخش نرم جلوی سر
  • کم شدن یا نبود اشک در چشم در زمان گریه
  • دهان خشک
  • کم شدن دفع ادرار، نوزاد پوشک خود را کمتر خیس می کند.
  • خواب آلودگی
  • تنفس سریع

کم آبی مزمن بر روی اندام های داخلی تاثیر گذاشته و منجر به بروز سنگ کلیه، مشکلات کلسترول، یبوست، اسیب به کبد، مفاصل و عضلات می شود.

چه خفیف، چه متوسط و چه شدید، کم شدن آب بدن باید بلافصله مورد توجه قرار گرفته و جبران شود. بروز هر یک از این مشکلات نیاز به درمان های تخصصی و سریع دارد: اگر دچار اسهال شدید با استفراغ و یا بدون استفراغ شده اید، تب کرده اید، اسهال متوسط که به مدت 24 ساعت ادامه پیدا کرده است، مدفوع خونی یا نمی توانید مایعات بنوشید.

چه عاملی باعث بروز کم آبی می شود؟

بروز این مشکل علل مختلفی دارد، از جمله فعالیت های شدید بدنی که باعث از دست دادن میزان زیادی از آب بدن می شود، بنابراین در این شرایط آبرسانی درست به بدن ضروریست. دیگر علل بروز کم آبی عبارتند از:

  • اسهال – این بیماری مانع جذب آب موجود در غذاها توسط دستگاه گوارش می شود که یکی از شایع ترین علل بروز کم آبیست.
  • استفراغ – مهم ترین علل استفراغ نیز عبارتند از بیماری های ناشی از مواد غذایی، تهوع و مسمومیت با الکل.
  • تعریق – عرق کردن زیاد به دلایل مختلفی بروز می کند، مانند تب یا انجام فعالیت های شدید بدنی. زمانی که در هوای گرم کار می کنید، ممکن است تعریق خیلی شدید اتفاق بیفتد.
  • دیابت – علاوه بر بالا بودن قند خون، مصرف برخی داروهای مربوط به دیابت نیز باعث تکرر ادرار می شوند.
  • تکرر ادرار – مصرف الکل یا برخی داروها، مانند آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون و ضد روان پریشی باعث بروز این مشکل می شوند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به کم آبی هستند؟

هر کسی در معرض ابتلا به مشکل کم آبی هست، اما برخی افراد بیش از دیگران در معرض خطر هستند، از جمله کوهنوردان. برای این افراد حفظ آب بدن کار بسیار سختی است، زیرا فشار در ارتفاعات بالا باعث تعریق زیاد می شود و تنفس را سخت تر می کند. افزایش تبادل هوا باعث می شود آب بیشتری از بدن تبخیر شود.

ورزشکاران، به ویژه کسانی که در ماراتن، ورزش های سه گانه و مسابقات دوچرخه سواری شرکت می کنند، نیز مستعد ابتلا به کم آبی هستند. هر چه طول مدت ورزش بیشتر باشد، فرد آب بیشتری از دست خواهد داد.

تحقیقی در این زمینه نشان داد که کم شدن آب بدن بر روی عملکرد بازیکنان بسکتبال نیز تاثیر می گذارد. این تحقیق بر روی 17 بازیکن مرد بین سنین 17 تا 28 سال تمرکز کرد و عملکرد آنها را براساس کم شدن آب بدن تا 4 درصد مورد ارزیابی قرار داد. نتیجه این بود که با افزایش درصد کم آبی در بدن، چگونگی عملکرد فرد کاهش پیدا می کند.

نوزادها و کودکان نیز مستعد کم آبی هستند، زیرا 65 تا 70 درصد بدن آنها را آب تشمیل داده است. از آنجایی که بدن در این گروه سنی نسبت به کم شدن آب حساستر است، نیاز آنها به آب از بزرگسالان بیشتر خواهد بود.

سالمندان نیز در معرض خطر کم آبی هستند، زیرا با بالا رفتن سن مکانیسم تشنگی ضعیف می شود. طبق بررسی های انجام شده از هر پنج سالمند، یک نفر آب کافی نمی نوشد زیرا بالا رفتن سن باعث می شود فرد احساس تشنگی خود را از دست بدهد که به دلیل کاهش تعاملات اجتماعی و فراموشی بروز می کند. افراد مبتلا به زوال عقل بیش از دیگران در معرض خطر این عارضه هستند.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن، مانند کسانی که به بیماری های کلیوی دچار هستند، مبتلایان به دیابت، فیبروز سیستیک و اختلالات غده آدرنال نیز در معرض ابتلا به کم آبی در بدن هستند. افراد مبتلا به اعتیاد به الکل نیز در خطر هستند.

چطور از کم آب شدن بدن پیشگیری کنیم؟

کم آبی شرایطی خطرناک و گاهی مرگبار است. بنابراین بسیار مهم است که آب از دست رفته را جبران کنید. آب نقش مهمی در عملکردهای بدن دارد و بخش مهمی از زندگی روزانه محسوب می شود.

در زمان انجام فعالیت های روزانه و یا ورزش کردن حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید، به ویژه زمانی که هوا گرم است. یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از کم آبی این است که اینقدر آب بنوشید که ادرار به رنگ زرد روشن ر آید. ادرار تیره به این معناست که کلیه ها برای عملکرد طبیعی بدن، مایعات را در بدن حفظ می کنند.

افرادی که بیماری هستند و دچار تب، استفراغ یا اسهال می باشند را مورد توجه بیشتری قرار دهید. آنها باید باید آب زیادی بنوشند تا مایعات از دست رفته جایگزین شود.

از مصرف نوشیدنی های قندی و نوشابه ها اجتناب کنید. این نوشیدنی ها حاوی قند زیادی هستند که حاوی قند و کالری زیادی هستند که برای سلامت جسمی اصلا مناسب نیستند، به علاوه مانند آب نمی توانند به بدن آبرسانی کنند.

به یاد داشته باشید هیچ کس دیگر به جز خود شما نمی تواند بروز مشکل کم آبی را در شما تشخیص بدهد. بنابراین به بدن خود گوش دهید و علائم آن را بشناسید. به محض اینکه گمان می کنید دچار کم آبی شده اید، بلافاصله مقداری آب بنوشید و منتظر علائم شدیدتر نشوید. کم آبی مشکلی جدی و خطرناک است.

بهتر است همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. یک فرد سالم در روز 7 تا 8 بار به دستشویی می رود، بنابراین اگر کمتر از این تعداد دستشویی می روید، بهتر است مراقب باشید، این امر نشان می دهد که آب کافی به بدن شما نمی رسد.

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://articles.mercola.com/dehydration-symptoms.aspx” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *