کمک به سازگار شدن کودکان با طلاق والدین

 

بیشترین اثرات و عوارض طلاق متوجه کودکان می­ باشد. طبق بررسی­های صورت گرفته طلاق و جدایی والدین می­ تواند منجر به آسیب روانی، کاهش سلامت روان، مشکلات سازگاری و افسردگی و در پی آن افت تحصیلی کودکان شود. افت تحصیلی کودکان تا حد زیادی وابسته به خانواده است و این وابستگی باعث می­شود بخش مهمی از عکس العمل­ها، مهارت­ها و توانایی­های فرزندان عمیقا از نظام تربیتی و آموزشی خانواده متأثر شود. همچنین بین روابط خانوادگی و پیشرفت تحصیلی کودک رابطه ­ی چشمگیری وجود دارد. کودکانی که محیط خانوادگی بسیار گرم و صمیمی دارند انگیزه و نگرش مثبتی نسبت به مدرسه و درس خواندن دارند. در مقابل دانش آموزانی که با وجود بهره ­ی هوشی خوب پیشرفت تحصیلی مطلوبی ندارند اکثرا متعلق به خانواده­ هایی هستند که روابط عاطفی پایداری بین اعضا وجود ندارد.

برای اینکه تا حد ممکن از افت تحصیلی کودک و آسیب روانی او پس از طلاق پیشگیری شود، لازم است والدینی که تصمیم به جدایی دارند به نکات زیر توجه کنند:

  • به هیچ وجه کودک خود را به دلیل افت تحصیلی اش سرزنش نکنید، افت تحصیلی کودک پس از طلاق والدین تا حدودی طبیعی است، بهتر است کودک را حمایت کنید و در خصوص مشکلات تحصیلی اش از مشاور کمک بگیرید.
  • وقتی کودک مضطرب و نگران است او را وادار به مطالعه نکنید. همچنین او را به مطالعه مستمر و بی وقفه مجبور نکنید.
  • روی نقاط قوت و توانایی های فرزند خود تأکید کنید، به فرزندتان کمک کنید تا هدف خودش را مشخص کند، داشتن هدف به او انگیزه می دهد.
  • کودک هر دو والد را دوست دارد و از مدت زمانی که با هریک از والدین صرف می­ کند لذت می­برد، پس والدین نباید نسبت به این موضوع حسادت و عکس العمل منفی نشان دهند. همچنین کودک دوست ندارد از هیچ یک از والدینش طرفداری کند، بنابراین او را تحت فشار قرار ندهید.
  • کودک ممکن است پس از طلاق و جدایی والدین احساس گناه کند باید به کودک اطمینان داده شود که او در این ماجرا تقصیری ندارد.
  • کودک دوست ندارد واسطه ­ی رساندن پیام­های والدین باشد، بهتر است والدین خودشان مستقیم با هم صحبت کنند و کودک را واسطه قرار ندهند. او نیاز دارد که پدر و مادر هر دو در زندگی او درگیر باشند و حس کند که دوستش دارند و مورد توجه است.

  • کودکان را از تعارض مصون نگهدارید

کودک نباید تعارض شدید والدین را مشاهده کند بنابراین اگر یکی از والدین بر ابراز خصومت اصرار می­کند بهتر است والد دیگر عینا پاسخ ندهد.

  • تا جایی که می‌توانید، شرایط زندگی کودکان را باثبات و قابل پیش‌بینی کنید

در صورتی که زندگی کودکان باثبات باشد، مثلا مدرسه، اتاق خواب، پرستار بچه، هم‌بازی‌ها و برنامه روزانه آنها تغییر نکند، در مدتی که طلاق روی می‌دهد بهتر می‌توانند خود را سازگار کنند.

  • طلاق را برای کودکان توضیح دهید و به آنها بگویید چه انتظاری داشته باشند

بهتر است که کودک برای جدایی والدین آمادگی داشته باشد، به او باید گفته شود که پدر و مادرش دیگر با هم زندگی نخواهند کرد، کدام والد خانه را ترک خواهد کرد و چه موقعی می‌تواند آن والد را ببیند. در صورت امکان، مادر و پدر باید طلاق را با هم برای بچه توضیح دهند. والدین باید برای طلاق دلیلی بیاورند که کودک بتواند آن را درک کند.

  • بر دائمی‌بودن طلاق تاکید کنید

خیال‌پردازی درباره اینکه والدین سرانجام دوباره در کنار هم خواهند بود مانع از آن می‌شود که کودکان واقعیت زندگی جاری خود را بپذیرند. به کودکان باید گفته شود که طلاق قطعی است و آنها نمی‌توانند این واقعیت را تغییر دهند.

  • با احساسات کودکان هم‌دردی کنید

کودکان برای احساس‌های غم، ترس و خشم خود به پاسخ‌های حمایت‌کننده و قابل فهم نیاز دارند. باید به هیجانات کودک توجه کرد نه اینکه آنها را نادیده گرفت و از آنها اجتناب کرد.

  • به تربیت مقتدرانه بپردازید

به کودکان محبت کنید و آنها را بپذیرید و رفتار پخته و باثبات را از آنها انتظار داشته باشید. والدینی که به تربیت مقتدرانه می‌پردازند خطر ناسازگاری فرزندان خود را بعد از طلاق به مقدار زیاد کاهش می‌دهند.

  • رابطه مستمر با پدر و مادر ایجاد کنید

زمانی که والدین از خصومت مداوم خود با همسر سابق خلاص می‌شوند و به نیاز کودک برای ادامه‌دادن رابطه با والد جداشده توجه می‌کنند، کودکان بهتر سازگار می‌شوند. پدربزرگ-مادربزرگ‌ها و سایر اعضای خانواده با جانب‌داری نکردن، می‌توانند به این امر کمک کنند.

 

مهساعمید

روانشناس

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)