کمبود نوراپی نفرین و راه های درمان طبیعی بیماری افسردگی

کمبود نوراپی نفرین و راه های درمان طبیعی بیماری افسردگی
کمبود نوراپی نفرین و راه های درمان طبیعی بیماری افسردگی

اختلال در تمرکز، بی توجهی و فراموشی، افسردگی های شدید، استرس و اضطراب بیمارگونه و خوابیدن های طولانی مدت را به کمبود نوراپی نفرین در بدن وابسته می دانند. اما تحقیقان نشان می دهد این ارتباط و وابستگی بسیار پیچیده تر به نظر می رسد.

ممکن است تاکنون برای شما پیش آمده باشد که برای جلوگیری از تصادف ترمز دستی ماشین را به سرعت بکشید و در همین زمان احساس کنید که قلب شما تند تند می زند و دم و بازدم شما هم سرعت می گیرد—این علائم از تاثیرات نوراپی نفرین، عامل اصلی در فرآیند مبارزه یا گریز است (بدین معنا که یا با شرایط پیش آمده رو به رو شده و با آن مبارزه کنید یا در مورد دوم  فرار را بر قرار ترجیح می دهید). اما این همه ی قضیه نیست: این فرارسان عصبی (ماده اى كه موجب انتقال انگيزه ها و پيام ها در اعصاب مي شود) و هورمون موجود در خون نقش حیاتی را در  عملکرد حافظه، تمرکز و آرامش روانی ایفا می کند. بهمین علت است که  از زمان گذشته کمبود نوراپی نفرین با بروز مشکلات در الگوی خواب، عدم تمرکز و دیگر بیماری های مرتبط شده است.

نوراپی نفرین و واکنش های طبیعی بدن به استرس زیاد

کمبود نوراپی نفرین و راه های درمان طبیعی بیماری افسردگی

زمانی هورمون نوراپی نفرین فعالیت خود را شروع می کند که فرد تحت فشارهای عصبی و روانی قرار می گیرد و استرس زیاد دارد. نوراپی نفرین توسط نورون ها در مغز تولید می شود، بخشی از دستگاه عصبى خود كار و غدد فوق کلیوی. در واکنش به این مقدار فراوان استرس و اضطراب بیمارگونه، مغز به غدد فوق کلیوی علامت می دهد که نوراپی نفرین، هیدروکورتیزون و آدرنالین آزاد کند. نوراپی نفرین و آدرنالین در فرآیند مبارزه یا گریز (بدین معنا که یا با شرایط پیش آمده رو به رو شده و با آن مبارزه کنید یا در مورد دوم  فرار را بر قرار ترجیح می دهید) نقش مهمی را ایفا میکنند،  در واقع باعث تند دمزنی، افزایش ضربا ن قلب،  آزاد سازی قند از ذخایر انرژی و دیگر عمل های متقابل فیزیولوژیکی می شوند.

 کمبود نوراپی نفرین و استرس طولانی مدت

در مراحل اولیه ابتلا به استرس شدید، سیستم عمل متقابل به استرس زیاد فوق العاده فعال است و سطح هورمون نوراپی نفرین و آدرنالین به شدت بالا می رود. این  میزان افزایش در مقادیر هورمون های آزاد شده، احساسات ما را در مقابل استرس و اضطراب شدید تقویت می کند و حتی می تواند منجر به بروز بی خوابی، افسردگی، حساسیت و زودرنجی و بی ثباتی عطفی شود. اما ابتلا به استرس شدید برای یک مدت زمان طولانی منجر به کاهش یا عدم فعالیت سیستم عمل متقابل به استرس زیاد و  کمبود نوراپی نفرین همراه با کاهش هیدروکورتیزن و آدرنالین می شود. این میزان کاهش نیز می تواند سبب کاهش انرژی لازم فرد برای انجام فعالیت های روزانه، خستگی شدید، عدم تمکر و بی توجهی و بی علاقگی او به محیط اطرافش شود.

سطح هورمون نوراپی نفرین در بدن و ارتباط آن با الگوی خواب، خلق و خو و تمرکز

کمبود نوراپی نفرین و راه های درمان طبیعی بیماری افسردگی

 بعنوان یک پیام رسان عصبی در مغز، هورمون نوراپی نفرین برای  حفظ دقت، کنترل احساسات، تعادل در خواب، رویا دیدن و یادگیری و ادراک بسیار مهم و ضروری است و از آنجایی که نقش قابل توجهی را در فرآیند یادگیری ایفا می کند،  بنابراین اینطور می توان تصور کرد افرادی که قادر به تمرکز بر روی یک چیز نیستند، از کمبود نوراپی نفرین رنج می برند. مطالعات نشان می دهد  کمبود هورمون نوراپی نفرین، در بروز اختلال کم توجهی/ بیش فعالی نیز دخیل است.

کمبود هورمون نوراپی نفرین و بروز بیماری ADHD

اختلال در تمرکز، بی توجهی و فراموشی، افسردگی های شدید،

مطالعات نشان می دهد که کودکان مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی یا ADHD در خون مقادیر کمی از نوراپی نفرین دارند. مازاد نوراپی نفرین در پیشاب (ادرار) کودک ارتباط مستقیمی با بیش فعالی کودک دارد. در صورتی که کودک در طی یک ماه از درمانهای استاندارد استفاده کند، میزان نوراپی نفرین در بدن او به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند و علائم بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی یا ADHD نیز بتدریج برطرف می گردند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

12 دیدگاه دربارهٔ «کمبود نوراپی نفرین و راه های درمان طبیعی بیماری افسردگی»

  1. سلام خسته نباشید، من adhd دارم و الان قرص اتوموکستین ۱۰ رو مصرف میکنم ،اگر همزمان با اتوموکستین ۱۰،مکمل دوپاویت را نیز برای افزایش دوپامین و نورانی نفرین بدن در جهت کمک به درمانم مصرف کنم مشکلی پیش نمیاد،لطفا راهنمایی کنید ممنون از سایت خوبتون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در خصوص پاسخ میزان و نحوه مصرف دارو نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم.
      توصیه می شود در این خصوص با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

  2. سلام . مطالب نوشته شده و محتوای اون و پزشکای تیم مینویسند ؟ نوشته شده اختلال کم توجهی و بیش فعالی ازدیاد نوراپی نفرین عاملش. هست و درمان بر مبنای کاعش نوراپی نفرین لازمه . در صورتی که تمام داروهای این اختلال باعت افزایش کاته کولامین ها من جمله نوراپی نفرین میشن مثل متیل فنیدیت همان ریتالین که شبیه سمپاتومیمتیک هاست .و جز محرکهای عصبی ه . امروز حتی داروهای غیر محرک تر مثل اتوموکستین کاربرد داره که خودش مهارکننده بازجذب نوراپی نفرینه. این محتواها بدون نظارت نشر میشه برا اگاهی بیماران و خواننده که پر از اشتباهه . این پزشکای تیم چطور عمل درمان و انجام میدن وقتی هنوز اطلاعاتشون اشتباهه. مگه این ممکنه ؟؟؟

  3. سلام دکتر عزیز پرسش بنده این است آیا هورمون نوراپی نفرین تلاش بر خاموشی استرس دارد یا فعال کننده آن است. به منظوری آیا کسانی که بدون دلیل مدام در حالت جنگ و گریز هستند دچار کمبود نوراپی نفرین هستند یا افزایش نوراپی نفرین سبب آن است؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نوراپی نفرین هورمون استرس است و باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق ، انبساط راه‌های هوایی و افزایش قند خون شده و در بروز واکنش جنگ و گریز سیستم عصبی سمپاتیک موثر است.
      نوراپی نفرین در بدن هم به صورت هورمون، و هم به صورت انتقال دهنده عصبی دارای کارکرد است. در حالت هورمون، به عنوان هورمون استرس باعث افزایش تپش قلب، انقباض رگ‌ها، انبساط راه‌های هوایی ، افزایش قند خون و افزایش جریان خون عضلات و مغز شده و در بروز واکنش جنگ و گریز درسامانه عصبی سمپاتیک موثر است.

  4. سلام.
    اقا من یک سوال دارم و ممکنه جاش ایمجا هم نباشه اما ممنون میشم جوابمو بدید. ایا مضرف مودافینیل به قهروه ایرادی دارد؟ من ضبح ها هم قهوه میخورم و به دنبال ان مودافینیل هم مضرف میکنم. ایا این قهوه اثرات مودافینیل را خنثی می کند؟

  5. من بیماری وسواس فکری و کمی هم فوبیا دارم و ۳ سال پیش دکتر برام قرص سرترالین تجویز کرد و قتی استفاده کردم علائم شدیدی داشتم مثل درد پای شدید و تپش قلب بطوریکه بیشتر از چند دقیقه نمیتونستم راه برم و اگه به راه رفتنم ادامه میدادم حالت تهوع میگرفتم و… دکتر بهم گف که دیگه نباید این قرصو بخوری و بعد ازون چند قرص دیگه برام تجویز کرد و اوناهم بهم نساختن و در آخر قرص فلووکسامین برام تجویز کردن و وقتی استفاده کردم تا ۷۰ درصد بیماریم بهبود پیدا کرده بود ولی بعد از دوسال باعث فاموشی شدیدم شده بود و برام خیلی عذاب آور بود… الان ی ماهه هیچ قصی نمیخورم و حالم اصلا خوب نیس… ی راهی بهم نشون بدین… این کمبود چه چیزی در بدنه؟من کمبود نور اپینفرین دارم؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      درمان وسواس فکری بهتراست علاوه بر درمان دارویی از روش های غیردارویی مانند رواندرمانی نیز استفاده شود .

    2. با توجه به این که گیرنده های سیروتونین و دوپامین شما با مصرف این دارو ها تخریب شده شما الان دچار کمبود این هورمون ها در بدن هستید و کمبود نوراپی نفرین از کمبود دوپامین هستش

  6. وا!!!!من همین حالا داشتم اثرات شیشه رو میخوندم روبدن همین علائم رو داشت.میخاید جوونارو شیشه ای کنید با این داروهاتون؟میخام صدسال لاغرنشم اگه قراره این بلاها سرم بیاد .چه کاریه !!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *