کتامین مخدر و سو استفاده از آن

عوارض کتامین و سوء استفاده از آن ؟؟؟

کتامین مخدر جدیدی که متاسفانه میان دبیرستانی‌ها و بچه پولدارها خواهان بیشتری دارد. زیرا قیمت بالایی دارد.
عوارض کوتاه مدت آن بیماری‌های دهان و دندان و فشار خون عنوان شده است.

،کتامین ماده مخدر نیست بلکه دارویی است از دسته آنتاگونیست که مصرف پزشکی در اتاق عمل، درمان افسردگی و درمان حیوانات دارد که متأسفانه این روزها عده ای جوانان از آثار و عوارض کتامین روی بدن از آن سوء استفاده می‌کنند.

 

کتامین يكي از انواع داروهاي بيهوشي است. در حقيقت دارويي است كه بيمار را در حالت بيدار‌باش نگه مي‌دارد. اين دارو به شكل آمپول‌هاي 50 ميلي‌گرمي موجود است و عضلاني است که براي بيهوشي‌هاي كم‌عمق مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

افرادي كه براي جراحي بيهوش شده‌اند با اثرات اين دارو به خوبي آشنا هستند؛ حالتي است بين هوشياري و بيهوشي كه فرد ميان زمين و هواست.

صداي اطرافيان را مي‌شنود و آنها را مي‌بيند اما خيلي توان حركت و گفتار ندارد. به نوعي بيمار رام و كرخت است. فرامين را گوش مي‌دهد اما آنقدر به هوش نيست كه بتواند راه برود.

اگر پزشك به او بگويد دستت را تكان بده يا چشمانت را باز كن، مي‌تواند اين كارها را انجام دهد. البته كتامين بخشي از داروهاي بيهوشي است كه استفاده مي‌شود و معمولا داروهاي بيهوشي تركيبي از چند دارواست.

کتامین مخدر چیست؟

کتامین یک ماده مخدر و از داروهای آنتاگونیست گیرنده ای NMDA است و ابتدا به عنوان یک ماده بیهوشی در حیوانات و بعد در انسان استفاده میشود .

کتامین داروی تضعیف کنندهٔ سلسله اعصاب مرکزی و هوشبری است. این دارو در سال 1963 به عنوان جایگزینی برای فن سیکلیدین و برای مصرف در دامپزشکی تولید شد. در مقایسه با برخی دیگر از داروهای هوش بری، کتامین کم خطرتر است چون تنفس و گردش خون را متوقف نمی کند و عق زدن غیر ارادی (gag reflex) را از کار نمی اندازد.

کتامین در انسان آثار توهم زا ایجاد می کند و به این علت در پزشکی استفاده ٔ کمی دارد، اما همچنان در دامپزشکی برای هوشبری رایج است.

کتامین با تاثیر بر نوعی از انتقال‌دهنده‌های عصبی موسوم به «گلوتامات»، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

کتامین ظرف 24 ساعت علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. این دارو که در تهیه داروهای بیهوشی کاربرد دارد، برخلاف دیگر داروهای افسردگی ظرف 24 ساعت اثر کرده و علائم افسردگی را در بیش از 60 درصد بیماران کاهش می‌دهد.

کاهش درد ناشی از شکستگی با تزریق فوری کتامین:

تزریق سریعتر کتامین با دوز پایین به کاهش درد ناشی ‌از شکستگی در کودکان کمک می‌کند.

کتامین به ‌عنوان عامل تسکین درد، طی روندی با دوز 1 تا 1.5 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای کودکان تجویز و توصیه می‌شود در‌ عرض 30 تا 60 ثانیه تزریق شود.

اما اين دارو عوارض قلبي و تنفسي براي فرد به همراه دارد.
کتامین یک ماده مخدر و از داروهای آنتاگونیست گیرنده ای NMDA است و ابتدا به عنوان یک ماده بیهوشی در حیوانات و بعد در انسان استفاده شد و امروزه به عنوان داروی برای درمان افسردگی بکار می رود.
کتامین که این روزها از آن به عنوان مخدر نام برده می‌شود، دارویی است که مصارف پزشکی دارد اما در عین حال مورد سوء مصرف نیز قرار می‌گیرد.

اين دارو حتي به شكل خوراكي هم مصرف مي‌‌‌شود. اگر اخبار حوادث را مطالعه كنيد ‌با مواردي مواجه مي‌شويد كه مي‌تواند نتيجه مصرف ناآگاهانه چنين موادي باشد.

اينكه گفته مي‌شود كه راننده‌اي را با خوراندن آبميوه بيهوش و خودرويش را به سرقت برده‌اند نتيجه خوراندن كتامين است.

فراموشی و ایست قلبی اثرات دارویی:

اين موضوع به دوز دارو بستگي دارد که چه آثاری را بر بدن بیمار باقی بگذارد. دوز بالاي كتامين مي‌تواند باعث ايست قلبي و مرگ شود.

اما دوزهاي پايين تا كمتر از يك ساعت و حتي حدود يك ربع، كرختي و فراموشي را به همراه دارد. مهم‌ترين مشكل فراموشي است و ممكن است فرد تا مدت‌ها متوجه نشود چه مسايلي براي او پيش آمده است.

مهدی وزیریان 

روان شناس ارشد بالینی 

درمانگر افسردگی ،وسواس و اختلالات اضطرابی 

مولف مجموعه کتاب های آنسوی اندیشه


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)