کتامین ، دارویی برای درمان افسردگی

درمان افسردگی با کتامین تزریقی

 

کتامین تزریقی در درمان افسردگی
کتامین

کتامین که با نام تجاری ketalar در بازار فروخته می شود، دارویی است که برای شروع و حفظ بیهوشی مصرف می شود. این دارو باعث ایجاد حالت خلسه می شود درد را تسکین داده، آرام بخش بوده و باعث از دست دادن حافظه می شود.

دیگر موارد استفاده از این دارو عبارتند از درمان دردهای مزمن و ایجاد بیهوشی در مراقبت های ویژه. عملکرد قلب، تنفس، رفلکس های مسیر هوایی در تمام مدت عملکرد خود را حفظ می کنند.

اثر بخشی دارو معمولا طی 5 دقیقه پس از تزریق آغاز می شود و مهم ترین اثرات آن تا 25 دقیقه ادامه پیدا می کند.

کتامین گاهی می تواند به سرعت خودکشی (افکار و اعمال تهدید کننده زندگی) را کاهش داده و سایر علائم جدی افسردگی را تسکین دهد . کتامین همچنین می تواند برای درمان افسردگی همراه با اضطراب موثر باشد.

 

کتامین برای درمان افسردگی

 

در ویدئوی زیر افسردگی و ساختار فرد مبتلا به این بیماری توضیح داده می شود. به علاوه تاثیر داروهای افسردگی بر روی مغز نیز مشخص می شود.

این دارو برای درمان اختلال دو قطبی مقاوم، اختلال افسردگی اساسی و افرادی که در بحران اقدام به خودکشی به سر می برند، استفاده می شود. تاثیر دارو معمولا کوتاه مدت است (منبع). در ادامه به بررسی تحقیقاتی که در این زمینه در دانشگاه آکسفورد شده است می پردازیم.

این دارو به صورت داخل وریدی مصرف می شود و برای درمان افسردگی نسبت به بیهوشی، به میزان کمتری مصرف می شود. بررسی ها نشان داده اند که این دارو در برخی افراد دارای تاثیر سریع (در عرض 2 ساعت) و نسبتا پایدار (حدود یک تا دو هفته) است.

کتامین برای درمان افسردگی شدید نتایج مثبت نشان داده است. در یک بررسی در این باره یک تیم تحقیقاتی در آکسفورد مسئولیت درمان 100 بیمار مبتلا به افسردگی شدید را با تزریق حدود 1000 کتامین طی 6 سال پذیرفت.

کتامین یک داروی ضد افسردگی است که برای بیمارانی تجویز می شود که به روش های درمانی دیگر به خوبی پاسخ نداده اند. در این تحقیق با تنظیم ویژگی های کلیدی پزشکها و مسئولین، به نیاز به فعالیت های حرفه ای و نوآورانه در ارائه درمان با این دارو تاکید شده است.

دکتر ایلینا سینگ، عضو دپارتمان روانپزشکی آکسفورد و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، در باره داروی کتامین می گوید: رویکرد ما مضرات بالقوه مصرف کتامین را برای درمان افسردگی نیز بررسی می کند. یکی از مضرات کتامین وجود احتمال سوء مصرف دارو است. البته با تمرکز بر ساختار کتامین، مزایای گسترده ای از نوآوری بالینی و بهبود وضعیت بیمار گزارش شده است.

همچنین این مقاله توصیه می کند که کلینیک ها بهتر است داده های مربوط به ثبت ملی مربوط به هر بیمار تحت درمان با کتامین تایید کرده و ارائه دهد و به علاوه اعضای حرفه ای تیم به طور منظم راهنمایی های جدیدی در مورد جزئیات پروتکل های پزشکی در پرتو شواهد موجود ارائه دهند.

دکتر روپرت مکشین، یک روانپزشک در آکسفورد و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: من شاهد بوده ام که کتامین برای درمان افسردگی موثر بوده است، در حالیکه هیچ روش دیگری تاثیر مثبت نداشته. اما به هرحال کتامین یک داروست و معجزه نمی کند و حفظ مزیت های دارویی آن نوعی چالش محسوب می شود. تاکنون تنها راه برای حفظ مزیت های آن تکرار میزان مصرف بوده است.

فکر می کنیم که درمان بیماران بهتر است در یک مرکز تخصصی انجام شود و به طور رسمی ثبت بین المللی شود. این امر باعث می شود ایمنی و خطرات مصرف دارو در مصرف طولانی مدت مورد بررسی قرار گرفته و بهترین میزان و طول دوره در مصرف دارو مشخص شود.

درمان افسردگی شدید با کتامین تزریقی

کتامین یک داروی مجاز در بریتانیاست و هر پزشکی می تواند آن را تجویز کند. در سال گذشته کلینیک های خصوصی کتامین در امریکا تشکیل شده اند. زمانی که بیماری تحت درمان کتامین قرار می گیرد، مراقبت های خاصی برای بررسی دقیق تتاثیرات کتامین لازم است.

در این تحقیق 6 اصل مهم به عنوان اصول درمانی کتامین در نظر گرفته شدند:

  • تشخیص نیاز به طور واضح
  • هماهنگی ایمنی و اثربخشی دارو
  • ارائه شواهد قوی در مورد دارو
  • ارزیابی مداوم نتایج
  • هماهنگی اقدامات درمانی انجام شده
  • نظارت موثر و متناسب

عوارض جانبی کتامین

 

این دارو زمانی که توسط پزشک حرفه ای و آموزش دیده تجویز شود، برای بیماران بی خطر است. به هرحال در این موارد نیز دارو ممکن است دارای عوارض جانبی باشد که عوارض احتمالی داروی کتامین عبارتند از:

  • ضربان نامنظم قلب، آهسته شدن یا سریع شدن ضربان قلب و بالا رفتن یا پایین آمدن فشار خون
  • سیستم عصبی مرکزی: کتامین برای افرادی که مبتلا به فشار خون داخل جمجمه (ICP) هستند یا در معرض ابتلا به این بیماری هستند، توصیه نمی شود زیرا این نگرانی وجود دارد که کتامین هم باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود. این دارو ICP را بیشتر از مخدرها افزایش نمی دهد.
  • دستگاه گوارش: بی اشتهایی، تهوع، افزایش ترشح بزاق، استفراغ
  • درد موضعی در محل تزریق دارو
  • افزایش تون عضلانی و اسکلتی (حرکات تونیک کلونیک)
  • مشکلات بینایی، دو بینی، افزایش فشار داخل چشم، نیستاگموس و دید تونلی
  • مشکلات تنفسی: انسداد راه هوایی، آپنه، افزایش ترشحالت برونش، اسپاسم حنجره و فشار تنفسی

دیگر عوارض عبارتند از:

  • آنافیلاکسی
  • وابستگی به دارو
  • واکنش های اورژانسی
  • در 10 تا 20 درصد بیماران میزان دارو برای بیهوشی واکنش های معکوس نشان می دهد که در زمان بیهوشی رخ می دهد که به شکل توهم و هذیان نمایان می شود. این واکنش ها در برخی بیماران کمتر مشاهده می شود و تا 24 ساعت بعد از عمل رخ می دهد. از طریق به حداقل رساندن محرک هایی مانند بنزودیازپین ها برای بیمار در طول دوره بهبودی و قبل از درمان و کاهش میزان کتامین، می توان احتمال بروز این واکنش را نیز کم کرد.

آیا انواع مختلفی از کتامین وجود دارد؟

دو نوع اصلی کتامین برای درمان افسردگی که به دو یا چند دارو پاسخ نداده است (افسردگی مقاوم در برابر درمان) استفاده می شود.

کتامین راشمیک ، که اغلب به عنوان کتامین تزریقی در جریان خون تجویز می شود. این ماده گاهی اوقات کتامین داخل وریدی یا IV نیزنامیده می شود. این ماده مخلوطی از دو مولکول آینه ای است: “R” و “S”

این نوع کتامین، دهه ها پیش به عنوان داروی بیهوشی توسط FDA تأیید شده بود ، اما برای درمان افسردگی از آن استفاده نمیشد.

اسکتامین (Spravato) ، که FDA اخیرا تایید کرده است ، به عنوان اسپری بینی تجویز می شود. این نوع کتامین تنها از مولکول “S” استفاده می کند.

تداخلات دارویی با کتامین

 

داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند، ممکن است با مصرف کتامین تداخل داشته باشند، زیرا کتامین نیز داری اثر افزایش فشار خون است.این داروها عبارتند از محرک ها، ضدافسردگی های مهار کننده جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین یا SNRI و باز دارنده های مونوآمین اکسیداز یا MAOI ها. اثرات بالقوه دارو نیز عبارتند از افزایش فشار خون، ضربان قلب، تپش قلب و آریتمی.

کتامین تاثیر دیگر داروهای آرام بخش را نیزافزایش می دهد، از جمله الکل، بنزودیازپین ها، مخدرها، کینازولینون، فنوتیازین ها، فنوتیازین ها و باربیتورات ها.

منبع 1

منبع 2

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

18 دیدگاه دربارهٔ «کتامین ، دارویی برای درمان افسردگی»

  1. با درود من خودم مدت ها کتامین را بصورت بیس شده و از طریق اسنیف مصرف میکردم و این باعث شد دچار مشکل های جدی خلقی و رفتاری در من بوجود بیاد.

    نظر شما در مورد درمان افسردگی با متیل فنیدات چیه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      درمان های متعددی در خصوص درمان افسردگی وجود دارد که پس از ارزیابی توسط درمانگر، متناسب با میزان اختلال و شدت آن، راهکار مناسب اتخاذ می گردد.
      در این خصوص حتما با روانشناس مشورت نمایید و از خود درمانی پرهیز نمایید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سلام من در بیمارستان ابن سینا زیر نظر دکتر اعصاب روان 4 دوز کاتمین ترزقی گرفتم دو دوز باقی مانده ایا در شیراز مرکز شخصی مطب خصوصی هست برای ترزیق نامه رسمی متخصص اعصاب روان هم دارم شماره بنده امیدبخش از شیراز

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. شما هم درمان افسردگی با کتامین رو انجام میدین ؟ یا کلا تو ایران چجوری میشه از این درمان برخوردار شد، داروهای افسردگی نتیجه نداده برام، و تهران نیستم شهرستان هستم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت کسب اطلاعات در این خصوص لطفا با مرکز شماره یک، تماس بگیرید همکاران راهنمایتان می کنند.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  4. سلام، ببخشید میخواستم درمورد هزینه کتامین بدونم و اینکه ایا در مراکز جایروس هم این کار برای درمان افسردگی انجام میشود؟ ممنون.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفانه در مراکز درمانی جایروس انجام نمیشود ولی یکی از همکاران جناب دکتر باباخانی این کار را در کلینیک دیگری انجام میدهند جهت کسب اطلاعات تماس آن مرکز ، با واحد مغزو اعصاب شریعتی تماس حاصل فرمائید.

  5. درود بر شما
    برادر من سالهاست به افسردگی ماژور مبتلاست و به داروهای معمول جواب نداده. ممکن است تلفن یا آدرس مرکزی که در ایران درمان با کتامین را انجام میدهد برای من بگذارید؟ ممنون از شما

    1. نجم الدین نوری

      سلام
      من بیست پنج سال می شود که افسردگی مقاوم به دارو گرفتار هستم همه دارو های افسردگی را استفاده کردیم و شوک درمان هم انجام دادیم همه بی نتیجه بوده آیا درمان با کتامین موثر است در ایران انجام می شود یا خیر .

  6. سلام خدمت شما بزرگواران من حدود پنج سال بخاطر یک حادثه خانوادگی دچار افسردگی شدید شدم و تحت درمان قرار گرفتم و انواع قرص ها را با تجویز پزشکان مصرف کردم و چند جلسه شوک الکتریکی شدم بعد جلسات شوک از شدت افسردگیم کم شد ولی همچنان این حالت را دارم الان قرص لوکستا30 و الانزاپین2/5 و آسنترا 100 مصرف میکنم حدود یک ماه حالم بکلی خوب شد ولی متأسفانه باز اون حالاتم برگشت میخواستم بدونم آیا این داروی کتامین برای از بین بردن همیشگی این مریضم خوب است سپاسگزارم اگر محبت کنید جواب دهید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      این دارو به صورت دوز کم، کوتاه مدت و در صورت نیاز و فقط از طریق تجویز پزشک باید مصرف گردد. بنابراین نه تنها این دارو بلکه مصرف هیچ دارویی به صورت خودسرانه توصیه نمی گردد زیرا موجب عوارض جسمی خواهد شد. در خصوص راهکار مناسب و موثر برایتان نیز، نیاز به بررسی و ارزیابی بالینی وجود دارد. در صورت تمایل می توانید با مرکز شماره یک جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران در این خصوص راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *