کاربرد تی دی سی اس در درمان اختلال وسواس

کاربرد تی دی سی اس در درمان اختلال وسواس

 

تی دی سی اس (TDCS) چیست ؟

تی دی سی اس تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب مغز است که در آن جریان الکتریکی بسیار ضعیفی به مناطق خاصی از مغز فرستاده می شود و فعالیت الکتریکی مغز در قسمت تحریک افزایش و یا کاهش می یابد. این روش می تواند برای کمک به بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده اند مانند افرادی که سکته کرده اند و افراد دچار اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه-PTSD و درد مزمن که از درمان های رایج نتیجه ای نگرفته اند موثر باشد. مطالعات بر روی افراد سالم نشان داده است که تی دی سی اس می تواند عملکرد شناختی، توانایی زبانی و ریاضیات، توجه، حل مسئله و حافظه را بهبود بخشد.

تی دی سی اس از دیگر دستگاه های تحریک مغز متفاوت است و روشی امن، متداول، غیر تهاجمی و تحمل پذیر است که بیش از دو دهه و با بیش از 1100 مطالعه بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

مغز انسان

برای درک بهتر مفهوم تی دی سی اس شما باید ساختار مغز انسان را بشناسید. مغز پیچیده ترین عضو در بدن انسان است و ساختاری الکتریکی و شیمیایی دارد. مغز انسان از میلیارد ها سلول عصبی که به آنها نرون گفته میشود ساخته شده است. این سلول ها همه اتفاقاتی که در بدن ما می افتد را کنترل می کنند  و به آن ها واکنش نشان می دهند. تی دی سی اس با تغییر فعالیت نرون های مغز میزان فعالیت مغز را در مناطق خاصی افزایش و یا کاهش می دهد. با توجه به اینکه در اختلالات مختلف فعالیت مغز در قسمت هایی افزایش و یا کاهش می یابد تی دی سی اس با تعدیل فعالیت مغز به بهبود بیماران کمک می کند.

 

اثرات تی دی سی اس تا چه زمانی باقی می مانند؟

یکی از مهم ترین اثرات تی دی سی اس امکان باقی ماندن تغییر تحریک پذیری قشر مغز حتی بعد از پایان تحریک است.

مدت زمان این تغییر بستگی به طول تحریک و همچنین شدت جریان الکتریکی وارد شده دارد. مطالعات نشان داده اند که حدود 50 درصد از جریان الکتریکی به مغز می رسد.  تحریک مثبت سبب افزایش فعالیت مغز در قسمت تحریک و تحریک منفی سبب کاهش فعالیت مغز در قسمت تحریک می شود.

اثرات فوری بعد از پایان تحریک معمولا 5 تا 90 دقیقه باقی می مانند. بعضی از تحقیقات نشان داده اند تحریک های متوالی می تواند مدت زمان بیشتری باقی بمانند. به علاوه یک مطالعه بر روی افسردگی نشان داد که اثرات درمانی تی دی سی اس یک ماه بعد از درمان ظاهر می شود.

 

چه افرادی می توانند از تی دی سی اس استفاده کنند؟

افراد دچار آلزایمر، افسردگی، درد مزمن، میگرن، پارکینسون، سکته ( برای بهبود توانایی های حرکتی)، وزوز گوش در کنار سایر روش های درمانی میتوانند از این روش استفاده کنند.

ایمنی، استفاده آسان و نداشتن اثرات جانبی شدید باعث استفاده روز افزون از این تکنیک شده است.

اثرات جانبی تی دی سی اس

بیشترین اثرات جانبی گزارش شده احساس خارش در محل تحریک حتی گاهی پس از تحریک است. سوختگی در محل تحریک، احساس خستگی، سردرد که بیشتر مواقع ملایم است و تغییرات خلق مانند مانیا در افراد دوقطبی و سرگیجه و تهوع اثراتی هستند که ممکن است مشاهده شوند. باید توجه داشت که موارد ذکر شده به ندرت اتفاق می افتد و درصورت بروز به سرعت از بین می رود.

http://www.trans-cranial.com/tct/end-users-patients/what-is-tdcs/

 

 

تی دی سی اس و وسواس

اختلال وسواس از بزرگترین و ناتوان کننده ترین اختلالات روانپزشکی است که بسیاری از بیماران از روان درمانی ها و دارو درمانی های رایج نتیجه ای نمیگیرند. در این مقاله به بررسی اثر روش جدید تی دی سی اس  بر درمان این بیماران پرداخته می شود.

وسواس

وسواس از گسترده ترین اختلالات روانپزشکی است که منجر به آسیب شدید به روابط اجتماعی و شغلی افراد می شود. تنها 40 تا 60 درصد این بیماران به درمان های معمول – برای مثال درمان شناختی رفتاری- جواب میدهند. بسیاری از مطالعات نشان داده است که اضطراب و افسردگی معمولا با اختلال وسواس همراه هستند. افسردگی و اضطراب مانع اثربخشی اثرات درمانی در بیماران دچار وسواس می شود. همچنین اضطراب در افراد مبتلا به وسواس شیوع بیشتری از افسردگی دارد. با توجه به شیوع بالای وسواس و اثرات مخرب آن بر زندگی افراد و همچنین بهبود نیافتن بسیاری از بیماران با درمان های رایج لازم است که از روش های جدیدی برای درمان وسواس استفاده شود.

از جمله روش های جدیدی که برای درمان وسواس استفاده می شود روش غیر تهاجمی تحریک الکتریکی مغز ، تی دی سی اس است که تکنیکی راحت و موثر برای تعدیل فعالیت مغزی در بیماران دچار وسواس می باشد. مطالعات فعالیت بیش از حد قشر مغزی در بیماران وسواس را نشان داده است که مجر به بروز علائم وسواس می شود.

درمان وسواس با تی دی سی اس

در مطلعه ای که بر روی یک دختر 23 ساله مبتلا به وسواس انجام شد با استفاده از تی دی سی اس فعالیت مغز در مناطق خاصی با تحریک مثبت یا منفی تعدیل شد. تحریک آندی یا مثبت با افزایش فعالیت مغز و تحریک کاتدی یا منفی با کاهش فعالیت مغزی همراه است. این روش نتایج مثبتی در درمان علائم فرد مبتلا به وسواس نشان داد. طبق این مطالعه تحریک منفی با تی دی سی اس با کاهش علائم وسواس در این بیمار همراه بود. این تغییرات پس از 10 جلسه تحریک با تی دی سی اس به ثبت رسید. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که تی دی سی اس اثری باورنکردی در کاهش علایم افسردگی دارد که مطالعات قبلی نیز این نتیجه را گزارش کرده اند.

در مقاله بعدی به نقش تی دی سی اس در بیماری افسردگی می پردازیم.

http://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-35-2&sid=1&slc_lang=en

 

فریبا زمانی

کارشناسی ارشد روانشناسی _ درمانگر

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)