همه چیز در مورد ماری جوانا

[toggle title=”ماری جوانا چیست؟” state=”close” ]

ماری جوانا

برگ ها، ساقه ها، جوانه های گل و عصاره گیاه قابل خوردن هستند یا در چای حل می شوند. این گیاه به شکل سیگار نیز دود می شود. ترکیبات زیادی در ماری جوانا وجود دارد، اما دانشمندان معتقدند یکی از این ترکیبات مسئول تاثیرات روانگردان ماری جوانا است. این ترکیب تترا هیدروکانبینول یا THC نامیده می شود. THC به گیرنده های کانابینوئید در سراسر بدن متصل می شود. تاثیر روان گردانی و سرخوشی حاصل از ماری جوانا به این دلیل است که THC به بخش هایی از مغز متصل می شود که مسئل لذت و ادراک زمان و درد هستند.

این اتصال به نوبه خود نوعی تجمع مواد شیمیایی را در پی دارد که باعث تحریک و تولید دوپامین می شود. دوپامین ماده شیمیایی است که باعث ایجاد حس خوب در بدن می شود و بخشی از سیستم پاداش است.

مصرف ماری جوانا با بروز بیماری های روحی مانند اسکیزوفرنی، در ارتباط است. افرادی که ماری جوانا می کشند نیز بیش از دیگران در معض ابتلا به بیمای هایی مانند برونشیت، سکته مغزی و نارسایی قلبی هستند.

ماری جوانا یک اصطلاح عامیانه برای بخش هایی از گیاه شاهدانه است. این گیاه یکی از قدیمی ترین مواد روان گردان است. ماری جوانا که علف نیز نامیده می شود، از گیاه شاهدانه تولید می شود. گل شاهدانه که تا 5 متر رشد می کند بیشتر در آسیای مرکزی می روید. [/toggle]

[toggle title=”در این ویدئو با تاثیر ماری جوانا بر مغز آشنا می شوید!” state=”open” ][/toggle]

[toggle title=”مصارف دارویی ماری جوانا” state=”close” ]ماری جوانا در حالت دارویی برای بهبود تهوع، افزایش اشتها، تسکین درد، کاهش اضطراب و حتی کاهش حملات صرع استفاده می شود. بررسی ها در مورد تاثیرات دارویی ماری جوانا در حال انجام است. به عنوان مثال برخی بررسی هایی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده نشان داده اند که ترکیب THC در این گیاه باعث بهبود حافظه مب شود. [/toggle]

[toggle title=”تاثیرات ماری جوانا” state=”close” ]

تاثیرات کوتاه مدت

از دست دادن تعادل، تغییر در حس زمان، تغییر بینایی و شنوایی، خواب آلودگی، قرمز شدن چشم ها، افزایش اشتها و شل شدن عضلات. ضربان قلب بالا می رود. در حقیقت در ساعت اول کشیدن ماری جوانا خطر حمله قلبی فرد مصرف کننده پنج برابر می شود. به دلیل اختلال در حافظه و کاهش توانایی در حل مشکلات عملکرد فرد در مدرسه نیز دچار مشکل می شود.

تاثیرات بلند مدت

مصرف بلند مدت ماری جوانا باعث بروز علائم روان پریشی می شود. به علاوه این گیاه باعث آسیب دیدن قلب و ریه ها می شود، علائم برونشیت را بدتر می کند و باعث سرفه و خس خس سینه می شود. ماری جوانا توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری های ریه را کاهش می دهد. [/toggle]

[toggle title=”اثرات ماری جوانا بر روی بخش های مختلف بدن” state=”close” ]

زمانی که ماری جوانا را به شکل دود استنشاق کرده و وارد ریه هایتان می کنید، به سرعت وارد جریان خون شده و راه خود را به سمت مغز و دیگر اندام پیدا می کند. زمانی که آن را می خورید یا به صورت مایع مصرف می کنید، جذب آن مدت بیشتری طول می کشد.

اثرات ماری جوانا بر بدن خیلی سریع است. اثرات بلند مدت آن بستگی به چگونگی مصرف و میزان مصرف آن دارد. از آنجایی که مصرف این گیاه مخدر مدت ها غیرقانونی بوده، انجام بررسی و تحقیق در مورد آن برای دانشمندان کمی سخت بوده است.

به هرحال اثرات ماری جوانا بر بدن مشخص شده اند و در ادامه به بررسی تاثیرات مضر این ماده مخدر بر روی بدن می پردازیم.

دستگاه تنفسی

دود ماری جوانا نیز مانند دود سیگار از مواد سمی و شیمیایی مختلفی ساخته شده که مسیر ریه را تحت تاثیر قرار داده و آسیب بزنند. اگر به طور منظم سیگار می کشید، بیشتر در معرض خس خس سینه، سرفه و تولید خلط هستید. به علاوه احتمال بروز برونشیت و عفونت های ریه نیز در شما بیشتر خواهد شد. ماری جوانا ممکن است بیماری های تنفسی مانند آسم و فیبروز کیستیک را نیز وخیم تر سازد. دود ماری جوانا حاوی مواد سرطان زاست. این ماده مخدر این قابلیت را دارد که مصرف کننده را به سرطان ریه مبتلا سازد. با این حال بررسی های مربوط به این مسئله دارای نتایج مختلفی بوده اند و تحقیقات بیشتری نیاز است.

سیستم گردش خون

THC از ریه ها وارد گردش خون شده و در سراسر بدن پخش می شود. طی چند دقیقه ضربان قلب افزایش پیدا می کند. این ضربان قلب سریع ممکن است تا سه ساعت طول بکشد. برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، افزایش ضربان قلب خطر بروز حمله قلبی را افزایش می دهد.

یکی از تاثیراتی که اخیرا مربوط به ماری جوانا ثبت شده قرمز شدن چشم هاست. ماری جوانا باعث می شود عروق خونی چشم ها گشاد شوند و به همین دلیل چشم ها قرمز خواهند شد. ماری جوانا می تواند رشد عروق خونی را که سلول های سرطانی را تغذیه می کنند، متوقف کند، اما شکل دارویی آن و باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

سیستم عصبی مرکزی

زمانی که دود ماری جوانا را استنشاق می کنید، وارد شدن THC به جریان خون زیاد طول نمی کشد. از جریان خون به سرعت وارد مغز و سایر اندام ها می شود. زمانی که ماری جوانا را به شکل خوراکی یا نوشیدنی مصرف می کنید، جذب THC آن کمی آهسته تر انجام می شود.

THC باعث می شود مغز مقدار زیادی دوپامین آزاد کند که یک ماده شیمیایی است که باعث ایجاد حس خوب می شود. این ماده ادراک حسی و درک زمان را افزایش می دهد، بنابراین قضاوت دچار اختلال می شود. به علاوه زمانی که ماری جوانا تاثیر گذاشته ایجاد خاطرات جدید نیز مشکل خواهد شد. همچنین تغییراتی در مخچه و هسته های قاعده بروز می کند که تعادل و هماهنگی را مختل می سازد. تمام این تغییرات به این معناست که نباید رانندگی کنید.

مصرف زیاد ماری جوانا یا نوعی از آن با غلظت بالای THC ممکن است باعث توهم و هذیان شود. طبق بررسی های انجام شده بین مصرف ماری جوانا و برخی مشکلات روحی مانند افسردگی و اضطراب نوعی ارتباط وجود دارد، اما برای درک این نوع ارتباط بررسی های بیشتری لازم است. در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، مصرف ماری جوانا باعث بدتر شدن علائم می شود.

زمانی که اثر بخشی ماری جوانا تمام می شود، ممکن است احساس افسردگی یا خستگی کنید. در برخی نیز مصرف ماری جوانا باعث بروز اضطراب می شود. حدود 9 درصد از مصرف کنندگان ماری جوانا دچار اعتیاد به آن می شود. علائم ترک ماری جوانا عبارتند از تحریک پذیری، بی خوابی و از دست دادن اشتها.

در افراد کم سن و سال که مغز هنوز به طور کامل شکل نگرفته، ماری جوانا می تواند تاثیر طولانی مدت بر روی فکر و حافظه بگذارد. اگر از ماری جوانا در دوران بارداری مصرف کنید، بر روی مغز نوزاد تاثیر می گذارد و نوزاد بیشتر در معرض مشکلاتی مانند اختلال در حافظه، تمرکز و مهارت های حل مساله خواهد بود.

اثر فارماکولوژیک مربوط به ماری جوانا در سراسر سیستم عصبی مرکزی گسترش پیدا می کند. تصور می شود ماری جوانا در داروها باعث تسکین درد و التهاب می شود. به علاوه برای کنترل اسپاسم ها و تشنج نیز کاربرد دارد.

سیستم گوارش

مصرف دود ماری جوانا باعث سوزش و خارش در دهان یا گلو می شود. زمانی که THC را به شکل خوراکی مصرف می کنید، در کبد پردازش می شود. ماری جوانا به شکل دارو باعث بهبود تهوع و استفراغ می شود و اشتها را افزایش می دهد که برای مبتلایان به سرطان و ایدز مفید خواهد بود تا عمر طولانی تری داشته باشند.

سیستم ایمنی

برخی بررسی ها نشان داده اند که THC بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. بررسی های که بر روی نمونه های حیوانی انجام شده، نشان داده اند که THC به سیستم ایمنی آسیب می رساند و فرد مصرف کننده را در مقابل بیماری ها تحریک پذیرتر خواهد کرد. [/toggle]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر محمدرضا قاسم زاده
دارای بورد تخصصی اعصاب و روان و مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دکتر مرضیه آقامحمدی

روانشناس و مشاور ترک اعتیاد شیشه و الکل و مشاور ماتریکس و رفتار درمانی شناختی

و 

سمیه محمدی[/toggle]

[button color=”black” size=”medium” link=” http://www.healthline.com/health/addiction/marijuana/effects-on-body” target=”blank” ]لینک شماره 1[/button]   [button color=”green” size=”medium” link=” http://www.livescience.com/24559-marijuana-facts-cannabis.html” target=”blank” ]لینک شماره 2[/button]   [button color=”green” size=”medium” link=”http://www.drugfreeworld.org/drugfacts/drugs/marijuana.html” target=”blank” ]لینک شماره 3[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز در مورد ماری جوانا»

  1. این رپر های سیاه پوست با ترویج فرهنگشون توی موزیکها به اصطلاح لش بازی و گنگستر بازی و مصرف علف رو دارن بین جوانها زیاد میکنن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *