چگونگی رفتار با فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو یا UC

کولیت اولسراتیو0

زندگی با بیماری کولیت اولسراتیو (UC) به هیچ وجه آسان نیست. اگر مبتلا به این بیماری مزمن هستید، می دانید که صحبت در مورد این بیماری با دوستان و اعضای خانواده زیاد خوشایند نیست و باعث انزوای شما می شود.

طی تحقیقی که انجام شد، با افراد مبتلا به این بیماری صحبت کرده و از آنهل خواستیم برخی از آزاردهنده ترین جملات را که از دیگران می شوند، بیان کنید. در اینجا برخی از این جملات بیان شده اند و همچنین عباراتی جایگزین آنها نیز ارائه شده اند.

جملات با رنگ قرمز نشان دهنده بیان اشتباه و جملات با رنگ سبز عبارات صحیح و مناسب می باشند:

  • مریض به نظر نمی رسی.
  • خیلی خوب به نظر می رسی؟ حالت چطوره؟

بیماری UC هر فرد را به شکل مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. اینکه به فرد مبتلا به این بیماری بگویید مریض به نظر نمی رسد، درست مثل نادیده گرفتن بیماری و مشکل اوست. اما اینکه حال وی را بپرسید، نشان می دهد که برایش اهمیت قائل می شوید.

  • یادم هست زمانی دچار مشکل معده شده بودم.
  • من متوجه حس تو نسبت به بیماری UC هستم. می دانم که بیماری سختی است، اما تو خیلی خوب کارت را انجام می دهید.

ابتلا به بیماری UC درست مشابه داشتن ناراحتی معده است. UC یک بیماری مزمن طولانی مدت است، به همین دلیل علائم این بیماری بهبود نمی یابند.

  • آیا بیماری UC مسری است؟
  • من اطلاعات زیادی در مورد بیماری UC ندارم. چگونه می توانم در مورد این بیماری اطلاعات خود را افزایش دهم؟

گرچه علت اصلی بروز UC مشخص نیست، اما به هرحال این بیماری مسری نیست و به دیگران منتقل نمی شود. UC زمانی بروز می کند که جداره روده بزرگ و راست روده ملتهب شوند. این التهاب باعث شکم درد، مدفوع خونی و اسهال می شود.

UC یا کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی گاهی با بیماری کرون، سندروم روده تحریک پذیر و یا بیماری التهابی روده اشتباه گرفته می شود، اما اختلالات نام برده متفاوت هستند. مطالعه در مورد این بیماری به شما کمک خواهد کرد تا دید خود را نسبت به وضعیت دوستتان بهبود بخشید.

  • دوست داری به رستوران برویم؟
  • من قصد دارم برم بیرون، شما برنامه ات چیست؟

کولیت اولسراتیو1

خوردن غذا برای فرد مبتلا به UC کار زیاد راحتی نیست. اگر فکر می کنید با دعوت کردن دوست بیمار خود برای نهار لطف خیلی بزرگی به او کرده اید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. این دعوت ها فقط باعث افزایش اضطراب در وی می شود. خیلی بهتر است که از وی در مورد مکان، زمان و چگونگی ملاقات سوال بپرسید تا اضطراب در وی کنترل شود.

  • اما دیروز که خوب بودی.
  • می دانم علائم بیماری UC غیرقابل پیش بینی هستند. آیا کاری هست که بتوانم برایت انجام دهم تا بهتر شوی؟

فرد مبتلا به UC ممکن است امروز هیچگونه علائمی از خود نشان ندهد، اما فردا مجبور باشد کل روز را در تخت بماند. در این مواقع نمی توانید برای بهبود دوست خود کاری انجام دهید، اما وی از اینکه در کنارش بمانید قدردان شما خوهاد بود.

  • به لاغری تو حسودیم می شود.
  • لباس ها به تن شما مناسب است.

کاهش وزن ناشی از کولیت اولسراتیو معمولا با علائم شدید آن اتفاق می افتد. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است اشتهای خود را از دست بدهد و یا از ترس بروز برخی علائم از خوردن غذاهای زیادی اجتناب کند. در موارد شدید بیماری، این موارد باعث بروز سوء تغذیه خواهند شد. مسئله مهم این است که لاغری این افراد مربوط به بیماری آنهاست و نه چیزی که خودشان تمایل به آن داشته باشند.

  • اما همین الان دستشویی رفتی.
  • اجازه بده نزدیکترین دستشویی را پیدا کنم.

مسافرت با ماشین، مسافرت های هوایی یا هرگونه سفر دیگری ممکن است برای فرد مبتلا به UC چالش برانگیز باشد. بهتر است در این مواقع نقش حمایتی داشته باشید و در پیدا کردن توالت به فرد بیمار کمک کنید. بهتر است از قبل برنامه ریزی هایی را انجام دهید. اگر با ماشین مسافرت می کنید، پیش از شروع سفر محل های توقف را پیش بینی کنید. اگر قصد انجام سفر هوایی دارید، محل دستشویی فرودگاه را قبل از سفر تعیین کنید.

  • بهتر است سعی کنی بیشتر غذا بخوری.
  • چیزی نگویید.

هیچ رژیم غذایی مناسبی برای بیماری UC وجود ندارد. پیدا کردن غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به این بیماری مدتی طول می کشد. به طور کل بهتر است که در مورد عادت های غذایی این افراد، رژیم مناسب برای آنها و تمایلات آنها هیچ صحبتی نکنید. اگر بخواهند در مورد غذا صحبت کنند، خودشان شروع کننده بحث هستند.

  • حداقل مبتلا به سرطان نیستی.
  • سکوت کنید.

مقایسه بیماری و اختلال و یا شرایط مختلف اصلا موثر نیست. به یاد داشته باشید که UC یک اختلال منحصر به فرد است.

نگارنده: سمیه محمدی

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *