چگونگی درمان حملات اضطراب (Anxiety Attack)

درمان حملات اضطراب
درمان حملات اضطراب

فردی که دچار تشویش و اضطراب شده است، از احساس بيم و نگراني شديد همراه با لرزه و عرق ريزى رنج می برد و تصور می کند که در همان دم دچار حمله قلبی شده و جان خود را از دست میدهد. علائم بیماری عبارتند از: درد قفسه سینه، احساس از دست دادن هشیاری و دمزني تند و ژرف كه ميتواند موجب سرگيجه بشود. حملات پانیک یا حملات ناشی از ترس و هراس شدید اصولا بدون هیچگونه علائم اولیه بیماری بروز پیدا می کنند و پس از ده دقیقه به اوج خود می رسد و به ندرت تا سی دقیقه به درازا می کشد.

روى دادن مجدد بيمارى که از آن بعنوان حملات پانیک یاد میشود، گاهی اوقات به اندازه ای شدید و پرتنش هستند که فرد مبتلا احساس می کند کنترل مشاعر و احساسات خود را از دست می دهد.

مرحله اول

man-suffering-an-anxiety-attack-vector-illustration-with-simple-gradients_114073102

به فردی که دچار حمله شده است، اطمینان دهید که خطری زندگی او را تهدید نمی کند. با آرامش و به او توضیح دهید که این حملات کمتر از سی دقیقه به درازا می کشند و شما در طول وقوع حمله در کنار او خواهید بود.

مرحله دوم

فرد مبتلا را به باد پرسش نگیرید، چون همین عامل سبب سردرگمی بیشتر و اختلال حواس او میگردد. فردی که دچار حمله شده است، در همان دم قادر به پاسخگویی درست به پرسش های بی شمار شما نیست. با صحبت های آرامشبخش و راهنمایی های خود بدو کمک کنید تا هشیاری خود را بدست آورده و از سردرگمی خارج شود.

مرحله سوم

به فرد مبتلا کمک کنید تا به آرامی دم و بازدم کند. برای او توضیحاتی را فراهم کنید مبنی براینکه تنفس کوتاه و آرام به رفع تدریجی علائم حمله کمک می کند
به فرد مبتلا کمک کنید تا به آرامی دم و بازدم کند. برای او توضیحاتی را فراهم کنید مبنی براینکه تنفس کوتاه و آرام به رفع تدریجی علائم حمله کمک می کند

به فرد مبتلا کمک کنید تا به آرامی دم و بازدم کند. برای او توضیحاتی را فراهم کنید مبنی براینکه تنفس کوتاه و آرام به رفع تدریجی علائم حمله کمک می کند. در صورتی که فرد تنفس خود را کند و آرام کرد اما همچنان از درد قفسه سینه شکوه کرد، ممکن است که فرد به طور همزمان دچار حمله قلبی شده باشد و بی درنگ می بایست با اورژانس تماس گرفت. توجه داشته باشید که شما بعنوان همراه بیمار باید در طول وقوع حملات هشیاری، تمرکز و آرامش خود را حفظ کنید.

مرحله چهارم

دور نگاه داشتن فرد از محیط های شلوغ
دور نگاه داشتن فرد از محیط های شلوغ

به خاطر داشته باشید که فرد مبتلا را از مکان های عمومی و محرک های هیجانی دور نگاه دارید. از فرد سوال کنید که آیا می تواند به راحتی راه رود و به مکان دیگری انتقال پیدا کند یا خیر، چون برخی افرادی که دچار حمله می شوند، بعلت سرگیجه، عدم هشیاری و اختلال عملکرد اندام ها قادر به راه رفتن و برخاستن از جای خود نیستند. از قرار دادن بیمار در محیط های خفقان آور و بسته اکیدا خودداری کنید.

مرحله پنجم

همدردی با فرد بیمار
همدردی با فرد بیمار

با تمامی گفته های فرد مورد حمله پانیک مبنی بر هراس انگیز بودن تجربه ای که داشته است، موافقت کرده و همدردی کنید. شخص واکنشگر و همراه فرد مبتلا هیچگاه نباید احساسات فرد بیمار را کوچک بشمارد و به او بی اعتنایی کند.

منبع:

http://www.livestrong.com

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «چگونگی درمان حملات اضطراب (Anxiety Attack)»

  1. با سلام ، من حدود 8 ماه پیش بر اثر تنگی نفس شدید در بیمارستان بستری شدم، از قبل هم به دلیل قلب درد اکو و تست ورزش دادم که شکر خدا قلبم سالم بود، بعد معلوم شد زخم معده دارم- الان بعد 8 ماه تا حدودی مشکل معده ام بر طرف شده، ولی مدت سه ماه هست که مشکل حملات اضطراب دارم- پاهام به شدت درد می کنن و حس میکنم زیر پاهام داره خالی میشه- بهد احساس نرمی در کف پاهام میکنم ، انگار که رو ابرها راه میروم، بعدش داغی شدید کف پا دارم ، درد پاها که تقریبا همیشه باهام هسن ولی حملات روزی یکی یا دوبار اتفاق می افتن، من قرص بوسپار 5 و تری فلوپرازین 2 رو هم مصرف میکنم، ولی بهبود خاصی نمی بینم، خواهشها من رو راهنمایی بفرمایید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که ذکر کردید نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می یاشد. توصیه می شود برای بررسی این موضوع به روانپزشک مراجعه نمایید تا متناسب با علت این موضوع و شدت اختلال، راهکار مناسب اتخاذ گردد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  2. سلام دکتر عزیز من یه مدت دچار حمله پانیک شدم با مراجعه به دکتر روانپزشک. یه دوهفته دارو پاکسیل مصرف کردم با پروپرانول خوب شدم الان دوباره حمله گهگاه بهم دست میده ولی به خدا درد جدید من سوزن سوزن و سوزش پشت سر روی بازو ها حتی جلوی کولر پوستم میسوزه احساس میکنم دمای بدنم بالاست با توجه به اینکه من توی بندر هستم و دسترسی به پزشک خوب ندارم خواهشا راهنمایم کنید این سوزش پوست بدجور داغونم کرده.ضمنا تمام ازمایشات شامل نوار مغز سی تی اسکن مغز ازمایشات خون اکو نوار قلب تست ورزش همه رو انجام دادم نتایج خوب بوده. ممنونم اگه کمک به درمانم کنید سپاسگزارم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      می توانید از روش غیردارویی بیوفیدبک نیز بهره بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *