چگونه یک شنونده خوب باشیم؟

چطور شنونده خوب باشیم

گوش دادن یک بخش اساسی ارتباط است و بسیار متفاوت از شنیدن است،گوش دادن یعنی درک مطالب گفته  شده و گسترش ظرفیت برای همدلی و تلاشی صادقانه

گوش دادن مستلزم انجام اعمال مختلفی است که در زیر آورده شده است:

گام (1) : یک دوست واقعی باشید بدون اینکه قضاوتی بکنید.

شما سعی کنید خودتان را جای او قرار دهید تا راحت تر به صحبت هایش گوش دهید اما سعی نکنید در ذهنتان هم به جای نسبت به گفته های او قضاوت کنید وبگویید که اگر شما بودید این اشتباه را نمی کنید ،مشکل را ازنگاه او بنگرید ، توجه کنید که شما دوتا گوش دارید و یک دهان ، پس بهتر است کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش دهید.

گام (2) : ارتباط چشمی یکی از مهم ترین ارکان گوش دادن است.

با نگاه کردن به طرف مقابل نشان دهید که به حرفهایش گوش می دهید، حتی اگر موضوعی که در مورد آن صحبت می کند برای شما جالب نیست بهتر است برای احترام به طرف مقابل به او نگاه کنید.

گام (3): برای گوش دادن یک فضای روانی و فیزیکی برای خودتان تهیه کنید.

 پاور گوشی

بهتر است قبل از شروع صحبت تمامی موانعی را که منجربه کاهش تمرکز در شما میشود را بر دارید به عنوان مثال: گوشی موبایل خود را خاموش کنید.  رو در رو بنشینید و ذهنتان را نیز متوجه صحبت های طرف مقابل بکنید.

گام (4): صحبت کردن را متوقف و سکوت کنید.

هیس

یکی از بزرگترین موانع گوش دادن ،صحبت کردن است که نوعی مقاومت در مقابل گوش دادن تلقی میشود.در بعضی مواقع مردم به اشتباه به جای گوش دادن ، تجربیات مشترک خود را بازگو می کنند، ممکن است باز گو کردن تجربیات مفید و کمک کننده باشد اما زیاد از حد آزار دهنده است ،بهتر است در این مورد نسبت به داشتن تجربیات گذشته خود و آشکار کردن آنها صبور باشید.

گام (5) : با حرکات  وزبان بدنتان،گوینده را تشویق کنید.

تعمق

با تکان دادن سر خود ،گوینده را مورد تشویق قرار دهید ، تشویق گوینده با زبان بدن، به وی کمک خواهید کرد تا موقعیت را درک کند و ادامه دهد. پوزیشن های مختلف بدنتان را با صحبت های گوینده تطبیق دهید مانند زمانی که جلوی آینه ایستاده اید .

گام (6) : از کلمات همدلانه در حین گفتگو استفاده کنید.

شمارش با انگشتان

گاهی میان صحبت گوینده علاوه بر زبان بدن،از کلماتی مانند : اوهوم ،بله ،درسته و … برای کمک به وی می توانید استفاده کنید یا گاهی میتوانید کلمات و بعضی جملات کوتاه خود فرد را نیز تکرار کنید .

منبع:

http://www.wikihow.com/Be-a-Good-Listener


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *