چگونه روابط بهتری بسازیم…؟!

ساخت هوش هیجانی: 4 مهارت کلیدی برای افزایش EQ

مهارت های کلیدی برای ساخت هوش هیجانی و بهبود توانایی شما در مدیریت هیجانات و ارتباط با دیگران، موارد زیر هستند:

  1. خودآگاهی
  2. خود مدیریتی
  3. آگاهی اجتماعی
  4. مدیریت روابط

مهارت کلیدی1: خودآگاهی

نظریه ی دلبستگی به ما می آموزد که تجربیات عاطفی که ما در حال حاضر داریم در واقع انعکاسی از تجربیات عاطفی اوایل زندگی ماست. توانایی شما برای تجربه ی احساسات اصلی مثل خشم، غم، ترس، و شادی بیشتر به کیفیت و ثبات تجربیات عاطفی اوایل زندگی تان وابسته است. اگر هیجانات شما در اوایل زندگی تان درک شده و ارزشمند شمرده شده بودند، بنابراین در حال حاضر و بعدها هم ارزشمند هستند. اما، در صورتی که تجربیات هیجانی شما گیج کننده، تهدید کننده یا دردناک بودند، به احتمال زیاد شما تمام تلاش خود را برای ازبین بردن آن ها انجام می دهید.

توانایی شما برای برقراری ارتباط با هیجانات خود، یعنی داشتن ارتباط لحظه به لحظه با تغییر تجربیات هیجانی تان برای درک اینکه چطور این هیجانات بر افکار و اقدامات شما تاثیر می گذارند اهمیت دارد.

چه نوع ارتباطی با هیجانات خود دارید؟


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

آیا هیجانات شما لحظه به لحظه در حال تغییر است؟

آیا هیجانات شما با حس های فیزیکی در شکم، گلو، یا قفسه ی سینه تان همراه است؟

آیا احساسات و عواطف فردی از قبیل خشم، غم، ترس، لذت را تجربه می کنید و هر یک از آن ها در ظاهر شما مشهود می شوند؟

آیا می توانید احساسات شدیدی را که به اندازه ی کافی قوی هستند تا هم توجه شما و هم دیگران را جلب کنند تجربه کنید؟

آیا می توانید به هیجانات خود توجه کنید؟ آیا آن ها در تصمیم گیری شما نقش دارند؟

اگر هریک از این تجربیات برای شما نا آشنا هستند، به این معنی است که هیجانات شما ممکن است پایین یا خاموش باشند. به منظور اینکه به لحاظ عاطفی سالم و هوشمند باشید، باید به هیجانات اصلی و هسته ای خود متصل باشید، آن ها را بپذیرید، و با آن ها راحت باشید.

  • تمرین ذهن آگاهی باعث ایجاد خود آگاهی و در نتیجه کاهش استرس می گردد:

ذهن آگاهی تمرینی با هدف متمرکز کردن توجه شما بر لحظه ی کنونی و بدون قضاوت است. پرورش ذهن آگاهی ریشه در بودیسم دارد، اما اکثر ادیان شامل انواع مشابهی از آن مانند نماز یا مدیتیشن هستند. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا اشتغالات ذهنی خود را به سمت قدردانی از لحظه، و احساسات فیزیکی وعاطفی هدایت کنید و درک عمیق تری از زندگی را برایتان به ارمغان می آورد. ذهن آگاهی شما را آرام، متمرکز و خودآگاه تر می کند.

  • بهبود اگاهی هیجانی

اگر تاکنون یاد نگرفته اید که چطور استرس خود را مدیریت کنید، در قدم اول لازم است که این کار را انجام دهید. هنگامی که شما می توانید استرس خود را مدیریت کنید، احساس راحتی بیشتری با هیجانات قوی یا ناخوشایند خود پیدا خواهید کرد و همچنین روش های تجربه ی این هیجانات و شیوه های پاسخ به آن ها را تغییر خواهید داد. شما می توانید آگاهی هیجانی خود را با آموزش تمرین های ذهن آگاهی بهبود دهید.

 مهارت کلیدی2: خود مدیریتی

آگاهی هیجانی تنها اولین گام برای مدیریت هیجانی است. به منظور به کارگیری هوش هیجانی خود، باید قادر باشید تا از هیجانات خود برای اتخاذ تصمیمات سازنده در مورد رفتارتان استفاده کنید. وقتی شدیدا دچار استرس می شوید، می توانید کنترل هیجانات خود، و همین طور توانایی اقدام معقولانه و مناسب را از دست بدهید.

به زمانی در گذشته فکر کنید که تحت تاثیر شدید استرس قرار گرفتید. آیا فکر کردن و منطقی تصمیم گرفتن در آن زمان راحت بود؟ احتمالا خیر. این اتفاق به این خاطر است که اگرچه مغز ما می تواند همزمان افکار و احساسات ما را مدیریت کند، اما زمانی که در معرض استرس قرار می گیریم، توانایی ما برای به وضوح فکر کردن و ارزیابی دقیق احساسات_ چه در مورد خودمان و چه سایر افراد_ به خطر می افتد.

هیجانات بخش مهمی هستند که از طریق آن ها اطلاعاتی درباره ی خودمان و دیگران دریافت می کنیم اما در مواجهه با استرس که ما را از منطقه ی امن مان خارج می کند، می توانیم از کنترل خارج شویم. با توانایی مدیریت استرس، می توانید یاد بگیرید که اطلاعات آزارنده را دریافت کنید بدون اینکه اجازه دهید این اطلاعات بر افکار و خود کنترلی شما غلبه کنند. همچنین این توانایی را کسب خواهید کرد که احساسات و رفتارهای تکانشی خود را کنترل، هیجانات خود را به روش های سالمی مدیریت کنید، ابتکار عمل به خرج دهید، نسبت به تعهدات خود پایبند باشید، و با شرایط در حال تغییر سازگار شوید.

مهارت کلیدی3: آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی مهارتی است که نیازمند توجه به نشانه های غیرکلامی است که دیگران می فرستند. این نشانه ها درباره ی هیجاناتی که دیگران در حال تجربه ی آن هستند به شما می گویند و باعث می شوند تصمیم بهتری در مورد چگونگی برخورد خود با آن ها بگیرید. وقتی گروهی از افراد نشانه های غیر کلامی مشابهی ارسال می کنند، شما قادر به خواندن و درک تجارب مشترک هستید. به منظور انجام این کار، شما باید بدانید که چطور به منظور تجربه ی نشانه های غیر کلامی که از لحظه ای به لحظه ی دیگر تغییر می کنند افکار خود را معوق نگه دارید. در واقع چیزی که شما در صحبت کردن با دیگران نیاز دارید این است که قضاوت نکنید و به همان چیزی که می شنوید گوش داده و پاسخ دهید نه چیزی که در ذهن خود برداشت می کنید.

  • ذهن آگاهی متحد از آگاهی هیجانی و اجتماعی است:

آگاهی اجتماعی یک تجربه ی لحظه به لحظه است و زمانی که ما در حال فکر کردن به چیز دیگری هستیم اتفاق نمی افتد. وقتی ما درون ذهن خود، و در حال برنامه ریزی برای آینده یا تجزیه و تحلیل گذشته هستیم نمی توانیم در لحظه حضور داشته باشیم. و این موضوع به خصوص باعث دشوارتر شدن درک نشانه های غیرکلامی می شود. افسانه ی چند کاره بودن باید در اینجا نادیده گرفته شود. اگرچه ما می توانیم همزمان کارهای مختلفی انجام دهیم اما در این بین، خصوصا اگر در ارتباط با افراد دیگر باشیم تغییرات هیجانی ظریفی که می تواند در درک بهتر آن ها به ما کمک کند را از دست می دهیم.

مهارت کلیدی4: مدیریت روابط

خوب کار کردن با دیگران فرآیندی است که با آگاهی هیجانی و توانایی شما برای شناحت و درک چیزی که افراد دیگر در حال تجربه ی آن هستند آغاز می شود. هنگامی که آگاهی هیجانی(عاطفی) وجود دارد، شما می توانید به طور موثرتری مهارت های هیجانی/اجتماعی که روابطتان را موثرتر، مفید و کارآمدتر خواهند ساخت، بهبود دهید.

  • آگاه باشید که چگونه می توانید به طور موثرتری از ارتباطات غیرکلامی استفاده کنید:

اجتناب از ارسال پیام های غیرکلامی به دیگران در مورد اینکه ما چطور فکر و احساس می کنیم، غیر ممکن است. بسیاری از عضلات صورت در اطراف چشم ها، بینی، دهان و پیشانی به ما کمک می کنند تا بدون بیان هیچ کلمه ای احساسات خود را بیان کنیم و همچنین منظور عاطفی دیگران را بخوانیم.

بخش هیجانی مغز ما، حتی اگر ما پیام های آن را نادیده بگیریم همیشه روشن است. شناسایی انواع پیام های غیرکلامی که ما برای دیگران ارسال می کنیم می تواند به بهبود بخش عظیمی از روابطمان کمک کند.

  • استفاده از طنز و بازی برای از بین بردن استرس:

شوخ طبعی، خنده و بازی ضد استرس های طبیعی هستند. خنده باعث تعادل سیستم عصبی، کاهش استرس، آرامش، و همدلانه تر ساختن شما می شود.

  • یاد بگیرید که به تعارضات به عنوان یک فرصت برای نزدیک تر شدن به دیگران نگاه کنید:

تعارضات و اختلاف ها در روابط اجتناب ناپذیر هستند. ممکن نیست که نیازها، عقاید، و انتظارات دو فرد در همه ی زمان مشابه باشد. شاید این تعارضات به نظر بد برسند، اما حل آن ها به شیوه ای سالم می تواند اعتماد بین افراد را تقویت کند. هنگامی که تعارضات به صورت تهدید یا مجازات ادراک نمی شوند، این موضوع آزادی، خلاقیت و ایمنی را در روابط تقویت می کند.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.helpguide.org/articles/mental-health/emotional-intelligence-eq.htm” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)