چگونه داروهای ضدافسردگی بر روی خواب شما تاثیر می گذارند؟

خواب راحت

داروهای ضدافسردگی و تاثیر آنها بر خواب

 

داروهای ضد افسردگی اساسا برای درمان افسردگی های بالینی تجویز می شوند. به هرحال به خاطر ارتباط مستقیم بین افسردگی و بی خوابی، محققان زیادی تاثیر داروهای ضدافسردگی را بر روی تداوم خواب (شروع خواب، بیداری در خواب، زمان کل خواب و تاثیر خواب) و همچنین مراحل خواب، بررسی کرده اند.

در واقع بسیاری از پزشکان از تجویز داروهای ضدافسردگی به جای قرص های خواب آور اجتناب می کنند، چرا که این قرص ها کمتر باعث ایجاد عادت در بیمار می کنند – بنابراین مدت زمان بیشتری می توان به استفاده از آنها ادامه داد – به علاوه دارای عوارض جانبی کمتری می باشند.

شایان ذکر است که آزمایشات کنترل شده ی دقیقی هم در رابطه با تاثیر داروهای ضدافسردگی بر درمان بی خوابی وجود ندارد و دستورالعمل های جاری نیز استفاده از این داروها را توصیه نمی کند.

در نهایت میزان تاثیر داروی ضدافسردگی بر روی خواب توسط نوع داروی تجویز شده تعیین می شود. این امر بر روی اثرات نتایج دارویی بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز مانند سروتونین و نورادرنالین و سایت های گیرنده از قبیل هیستامین، سروتونین و گیرنده های آدرنرژیک تاثیر می گذارد.

ذکر این مسئله نیز مهم است که تاثیر بر روی خواب طبق داروهای ضدافسردگی متفاوت است و بستگی به این دارد که آیا تاثیر این دارو بر روی شرکت کنندگان سالم بررسی می شود یا بیماران مبتلا به افسردگی.

به طور کل داروهای ضدافسردگی بیشتر به سمت سرکوب کردن خواب REM دارند و زمان شروع خواب REM را طولانی می کنند، که هر دوی اینها ویژگی های بیماران افسرده می باشند، بنابراین داروهای ضدافسردگی این پارامترها را به حالت نرمال در می آورند.

درواقع میزان سرکوبی خواب REM توسط داروهای ضدافسردگی با پاسخ داروهای ضدافسردگی در ارتباط می باشد. در برخی مطالعات نشان داده شده است که مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین ( SSRI ها) ، مانند سرترالین و فلوکستین، خواب را برهم می زند و یا باعث منقطع شدن خواب می شود.

داروهای ضد افسردگی تری سایکلیک ها (TCA)، مانند آمیتریپتیلین و  و مهارکننده های باز جذب سروتونین (SSRI)، مانند ترازادون، دارای اثر آرام بخشی هستند و باعث بهبود تداوم و کیفیت خواب می شوند.

داروهای افسردگی موثر معمولا با بهتر شدن وضعیت روحی و بهبود خواب همراه هستند؛ به هرحال داده های تحقیقات اخیر نشان داده اند که کم خوابی می تواند به عنوان نتیجه ای از درمان بیماری افسردگی نمایان شود و حتی پس از برطرف شدن کامل افسردگی باقی بماند.

علاوه بر همه ی اینها، همیشه برای مشاوره در مورد دارو باید به پزشک خود مراجعه کنید، شروع مصرف یک دارو، متوقف کردن آن و یا تغییر دارو به صورت خودسرانه می تواند اثرات جدی در پی داشته باشد.

 

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه داروهای ضدافسردگی بر روی خواب شما تاثیر می گذارند؟»

  1. سلام من ۲۳ ساله هستم ۵ ساله سردرد دارم ام ار ای گرفتم نتیجه نداد هرچی دارو مصرف کردم گفتن میگرن داری خب نشدم وبعضی متخصصان هم گفتن افسردگی داری ۵ ماه میشه ک دارو نورتربتیلین ۲۵ استفاده میکنم‌ و سردردم کاملا خب شده و الان بعضی شبا موقع ک میرم تو رختخواب با خودم زیاد حرف میزنم و حساب کتاب میکنم و خابم نمیبره آیا از اثر دارو هست و لطف کنید راهنمایی کنید ک چیوقت من باید دارو را قطع کنم یا دوز پاین تری مصرف کنم لطف کنید راهنمایی کنید ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم. در خصوص تغییر دوز مصرف و یا قطع دارو حتما یا پزشک معالج خود مشورت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *