چگونه با مشکلات ناشی از بچه دار نشدن مقابله کنیم

بجه دار نشدن

بچه دار نشدن برخی زوج ها دلایل مختلفی دارد. برخی دلایل مربوط به آن عبارتند از عدم تمایل به بچه دار شدن و عدم تمایل یکی از طرفین به بچه دار شدن که در هر دو مورد ناراحتی و دلهره از داشتن یک زندگی بدون بچه طبیعی است. با این حال می توانید با اندوه و نگرانی ناشی از آن مقابله کرده و به زندگی معمول خود ادامه دهید.

برای مقابله با این مشکل نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. احساسات خود را بیان کنید. به عواطف و احساسات خود اهمیت بدهید و هر چقدر هم متفاوت از یکدیگر هستند، آنها را به طور روشن بیان کنید. طرز بیان احساسات به خودتان بستگی دارد. برخی با گریه و برخی از طریق صحبت عواطف خود را بیان می کنند.
  2. واقعیت خود را همانطور که هستید، ارزیابی کنید. لازم است که در مورد شرایط زندگی واقع بین باشید. اگر می دانید که بچه دار نخواهید شد، باید قبل از هر تلاشی این حقیقت را بپذیرید. به طور آگاهانه تمرینات زیر را در زندگی خود انجام دهید:
  • به جای فکر کردن به اینکه چه چیزی باید داشته باشید یا چه چیزهایی می وتوانستید داشته باشید، بر روی آنچه هست و می تواند باشد تمرکز کنید.
  • آینده خود را بدون فرزند تصور کنید. برنامه آینده خود را بر اساس نبود فرزند طراحی کنید. برنامه های خود را تحقق یافته پیش بینی کرده و خود را خوشحال تصور کنید.
  • موارد ناراحت کننده و دردناک را از جلوی چشم خود دور کنید. اگر قبلا به امید داشتن فرزند وسایل کودک خریداری کرده اید، آنها را از معرض دید دور کرده یا به کسی بدهید که از آنها استفاده می کند.
  1. مسائل را طبیعی جلوه دهید. به یاد داشته باشید که هر کسی باید زمانی با مسائل ناخواسته در زندگی خود روبه رو شود. این مسائل ممکن اس مرگ، بیماری یا نداشتن فرزند باشد. قرار دادن این مشکلات کنار هم و توجه به مسائل و مشکلات دیگران به شما کمک می کند که احساس تنهایی نکنید.
  2. مراقب سلامت خود باشید. به اندازه کافی استراحت کنید و اطمینان حاصل کنید که تغذیه خوبی دارید. نادیده گرفتن سلامت جسمی باعث پیچیدگی در پذیرش این مشکل می شود.
  3. مراحل اندوه و ناراحتی را شناسایی کنید. پذیرش نداشتن فرزند مشابه هر گونه فقدان دیگری است که منجر به ناراحتی افراد می شود. اینکه بدانید ناراحتی شما چگونه نشان داده می شود، شما را قادر به مدیریت آن می سازد.
  • انکار: ممکن است قادر به درک مشکل نداشتن فرزند نباشید.
  • ناامیدی: این شکل یکی از رایج ترین شکل های بروز ناراحتی است و به شکل علائم ناامیدی و یاس بروز می کند.
  • ندامت: ممکن است در این شرایط از خودتان سوال بپرسید و خود را به خاطر نداشتن فرزند سرزنش کنید و این امر منجر به بروز احساس گناه می شود.
  • خشم: خشم همراه با اندوه لزوما مربوط به یک شخص یا یک چیز نیست، بلکه مربوط به یک شرایط نیز می شود.
  • ترس: وقتی مشکل نبود همیشگی بچه در زندگی مطرح می شود، ممکن است دچار ترس و اضطراب شوید.
  • غم و اندوه فیزیکی: علائم این نوع اندوه عبارتند از بی خوابی، تغییرات نامنظم اشتها، سردرد و بدن درد غیر قابل توضیح، تهوع و خستگی.
  1. به دنبال حمایت های عاطفی باشید. دریافت کمک از بیرون در فرایند مقابله با نداشتن بچه بسیار مهم است. برای دریافت حمایت های عاطفی می توانید به متخصصان سلامت روح و مشاور مراجعه کنید یا به گروه های خاص حمایت کننده ملحق شده و با افرادی دارای شرایطی مشابه خود آشنا شوید. اماکن و سازمان های مذهبی نیز برای بیان احساسات یا مشورت کردن مناسب می باشند. می توانید مشکل و احساس خود را برای یکی از دوستان قابل اعتماد یا اعضای خانواده بیان کنید.
  2. اگر کودکان را دوست دارید می توانید راه های دیگری برای وارد شدن کودکان به زندگی خود پیدا کنید. لازم نیست حتما پدر یا مادر باشید تا بتوانید مراقب بچه ها باشید و رشد آنها را مشاهده کنید.
  • به دوستان و اقوام در مراقبت از فرزندانشان کمک کنید. می توانید زمانی را با فرزند یکی از دوستان یا برادر زاده خود سپری کنید. مطمئنا کودکان از بودن در کنار شما لذت خواهند برد و والدین آنها نیز از شما تشکر خواهند کرد.
  • می توانید کاری را انتخاب کنید که با کودکان همراه باشید. به عنوان مثال آموزش به کودکان در مهد کودک و برنامه های مربوط به کودکان.
  1. با مسائل موقعیتی روبه رو شوید. با دلیل بچه دار نشدن خود مقابله کنید تا بتوانید به زندگی بدون فرزند خو بگیرید.
  • اگر شما دوست دارید بچه دار شوید اما همسرتان تمایلی به این امر ندارد، احتمال بروز مشکل و اضطراب در روابط شما افزایش می یابد. ممکن است فرونشاندن خشم در این شرایط سخت باشد و زمانی که با این مشکل کنار آمدید لازم است رابطه خود را بازسازی کنید.
  • رابطه ای روشن با شریک زندگی خود داشته باشید. به وی بگویید که داشتن بچه برای شما خیلی مهم است و از او علت عدم تمایل به بچه دار شدن را بپرسید. به حرفهایش با دقت گوش دهید و سعی کنید راه حلی پیدا کنید که هر دوی شما را خوشحال کند.
  • اگر بچه دار نشدن شما به دلیل ناباروری شما یا همسرتان است، مباید خود یا او را سرزنش کنید. شما برای بهبود جسمی و روحی از درمان های پزشکی نیاز به زمان دارید .
  1. زمانی را به خودتان اختصاص دهید. بچه نداشتن به معنای پایان شادی نیست. زمان را با افرادی که دوست دارید بگذرانید، حمام های طولانی بگیرید، بر روی سرگرمی های خود تمرکز کنید و کارهایی که برایتان مهم است را انجام دهید. برای داشتن یک زندگی معنادار و مثبت لزوما نیازی به وجود بچه نیست.

منبع:

http://www.wikihow.com/Accept-Not-Having-Children

گردآورنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات مشاوره ای در مرکز مشاوره رستا ( آلومینا ) در کرج 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *