چگونه انتخاب رشته کنم که پشیمان نشوم؟

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

انتخاب رشته بر اساس درمان مبتنی بر پذریش و تعهد(ACT)

هر فردی برای داشتن یک زندگی پرمعنا و رضایت بخش ارزش هایی دارد.ارزش های ما در حوزه های مختلف: خانواده و دوستان، سلامتی، تحصیل و شغل، تفشریح و سرگرمی قرار دارند. در یک زندگی هدفمند ما در هر یک از این حوزه ها ارزش هایی داریم و برای هر کدام از ارزش هایمان اهدافی مشخص کرده ایم.

این روزها همه جا صحبت از انتخاب رشته است… اغلب جوانان نگران آینده ی تحصیلی و شغلی خود و به دنبال انتخاب بهترین رشته هستند. اما چه کسی می تواند بهترین انتخاب رشته را داشته باشد تا از آن پشیمان نشود؟ من (ندا مهفر) نه به عنوان یک روانشناس بلکه به عنوان یک دوست و کسی که روزی مثل خود شما این استرس بزرگ را پشت سر گذاشته می گویم کسی در انتخاب رشته ی خود موفق ترین خواهد بود که خودش را به درستی شناخته و ارزش هایش را به درستی در زندگی مشخص کرده است. می داند که می خواهد چه جور آدمی باشد و چگونه زندگی کند… اگر تاکنون ارزش های زندگی تان را به درستی مشخص نکرده اید الان زمان مناسبی است… به اندازه ی کافی برای شناخت رشته ها و انتخاب رشته وقت دارید و مطمئن باشید این کار نه تنها وقت زیادی از شما نخواهد گرفت بلکه باعث می شود انتخابی کنید که تا پایان عمر از آن پشیمان نشوید… به مصاحبه ی من و سارا که قصد انتخاب رشته دارد توجه کنید:

ندا مهفر: سارا مهم ترین ارزش تو توی زندگی چیه؟ بذار روشن تر بگم… دوست داری چجور آدمی باشی؟ دوست داری بقیه تورو چطور و با چه خصوصیاتی ببینن؟

سارا: دوست دارم آدم موفقی باشم. ادامه تحصیل برام خیلی مهمه. دلم می خواد پزشک بشم… اما رتبم خوب نشده و نمی تونم این رشته رو قبول بشم

ندا مهفر: خیلی خوبه… میشه به من بگی که اگه رتبه ی خیلی خوبی میاوردی و پزشکی هم قبول میشدی اما هیچ کس حتی پدر و مادرت از این موضوع با خبر نمی شد و هیچ کس بابت همچین موضوعی تشویقت نمی کرد بازم دوست داشتی که این رشته رو بخونی؟ یا بذار راحت تر بگم فک کن تو جامعه ای بودی که پزشکی رشته ی چندان مهمی هم نبود و مثلا هنر خیلی برای مردم اون جامعه با ارزش بود، اون وقت بازم دوست داشتی که پزشک بشی؟

سارا: خب… اگه رشته ی مهمی نبود پس چرا باید میخوندمش؟!!! نه مطمئنا اون موقع دیگه پزشکی رو انتخاب نمی کردم

ندا مهفر: ینی می خوای بگی که تو این رشته رو دوست داری صرفا برای اینکه از نظر بقیه رشته ی مهمیه درسته؟ یعنی از نظر پدر، مادر، دوستات، و بقیه ی مردم؟ نه از نظر خودت؟

سارا: خب اره… من دلم می خواد پدر و مادرم بهم افتخار کنن… دلم می خواد همه جا محبوب و قابل احترام باشم…

ندا مهفر: پس اینجور که من فهمیدم ارزش های تو خوشحالی پدر و مادرت از تو و همین طور محبوب و قابل احترام بودم تو جامعه هست نه لزوما پزشک شدن، درسته؟

سارا:اووممممم… خب درسته ولی فک می کنم اینا با پزشک شدن میاد

ندا مهفر: ینی به نظر تو پیکاسو آدم قابل احترامی نبود؟ و پدر و مادرش بهش افتخار نمی کردن؟ یا چرا راه دور بریم همین خانم کیمیا علیزاده؟ به نظرت اون ادم محبوب و قابل احترامی نیست و پدر و مادرش بهش افتخار نمی کنن؟

سارا: درسته اونا قابل احترام و محبوب بودن و هستن…

ندا مهفر: پس راه های زیادی هست برای قابل احترام و محبوب شدن و همین طور خوشحال کردن پدرو مادر؟ درسته؟ و متوجه هستی که شاید تا الان همه ی زندگیت داشت با ی فکر(فقط پزشک ها قابل احترام و محبوب هستن و من اگه میخوام قابل احترام و محبوب بشم فقط باید پزشک بشم) هدایت می شد و چسبیدن به این فکر باعث شده بود که از زندگی واقعی و از خود واقعی و از ارزش های خودت دور باشی؟

سارا: اره الان ک فک می کنم انگار همه ی زندگیم شده بود همین فکر. و حتی بخاطر همین فکر و از ترس نرسیدن بهش مدام موقع درس خوندن و حتی روز کنکور هم اضطراب داشتم و شاید اگه اون اضطراب نبود حتی رتبه ی بهتری میاوردم…

ندا مهفر: میخوای که ادامه ی زندگیت هم همین طور پیش بره؟

سارا: نه دیگه نمی خوام… می خوام که خودم باشم… ارزش های خودمو زندگی کنم… دنبال اهداف خودم برم نه چیزایی که از نظر بقیه خوبه…

ندا مهفر: پس از همین جا شروع کن… ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازس… ازت می خوام وقتی رفتی خونه به کارهای دیگه ای فک کنی که هم واقعا برای خودت رضایت درونی داشته باشه و هم بتونه باعث بشه پدرو مادرت و بقیه بهت افتخارکنن، به ارزش هات فک کن، اینکه چه چیزایی تو زندگی برات مهم هستن، اینکه می خوای چجوری آدمی باشی، فکر کن و اینارو تو ی برگه بنویس و جلسه ی بعد با خودت بیار. فقط توجه کن که تو نمی تونی فکرت رو کنترل کنی، مطمئنا موقع نوشتن ارزشهات باز هم نگرانی و اضطراب و فکر اینکه اگه پزشکی قبول نشم دیگه کسی منو دوست نداره و فکرای دیگه سراغت بیان… سعی کن فقط اجازه بدی این فکرا بیان و برن و رو نوشتن ارزش های تو تاثیری نذارن… یادت باشه که اونا فقط ی مشت فکرهستن و لزوما مساوی با واقعیت نیستن… جلسه ی بعد می تونیم با کمک هم و بر اساس ارزش های خودت انتخاب رشته ای انجام بدیم که هیچ وقت ازش پشیمون نشی چون براساس ارزش های خودته نه ارزش های بقیه…

 

دوستان عزیزم این رو از من باز نه به عنوان یک روانشناس بلکه به عنوان یک دوست به یاد داشته باشید که آدم موفق لزوما کسی نیست که از ابتدا بهترین هارو انتخاب کرده بلکه کسی هست که در جایگاه خودش سعی کرده بهترین باشه.

ارزش های خودتون رو زندگی کنید تا هرگز از انتخاب هاتون پشیمون نشید…

ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *