چه عواملی باعث می شوند زیاد عرق کنید؟

علت تعریق

گرما و رطوبت

وقتی دمای هوا افزایش می یابد، غدد عرق در بدن (حدود 2.6 میلیون از آنها) شروع به فعالیت کرده و عرق تولید می کنند. تعریق یک روش طبیعی برای خنک نگه داشتن بدن است. تبخیر کننده های عرق باعث خنک شدن پوست می شوند و مقداری از عرق روی بدن و صورت شما باقی می ماند. زمانی که رطوبت هوا بیشتر است احساس گرمای بیشتری می کنید زیرا رطوبت بالای هوا اجازه تبخیر شدن به عرق نمی دهد.

عصبانی شدن باعث تعریق می شود.

وقتی عصبانی می شوید، بدن به نقطه جوش خود می رسد، هورمون های اضطراب آزاد می شوند که میزان حرارت بدن و فشار خون را افزایش می دهد و دمای بدن افزایش می یابد که منجر به عرق کردن زیاد می شود. عصبانیت گاهی یک عامل سلامت جسمی محسوب می شود، اما عصبانیت های مداوم منجر به بروز مشکل خواهد شد.

ورزش کردن

عرق کردن عاملی است که نشان می دهد شما فعالیت جسمی دارید. در این شرایط چون مایعات بدن خود را از دست می دهید – به ویژه در هوای گرم – لازم است آب رسانی کافی به بدن خود داشته باشید. به یاد داشته باشید علاوه بر اینکه در حین ورزش و فعالیت مایعات می نوشید، قبل از شروع این فعالیت ها نیز مایعات کافی بنوشید. این امر به تنظیم دمای بدن و عملکرد بهتر نیز کمک می کند.

زمانی که تحت فشار و اضطراب هستید

شرایط استرس زا مانند سخنرانی در جمع یا انجام کارهای مهم باعث زیاد شدن میزان عرق می شوند. استرس های عاطفی غدد عرق را در کف دست و کف پا فعال می کنند، به همین دلیل زمانی که عصبی هستید دست دادن با دیگران برایتان دشوار خواهد بود.

تب کردن

وقتی که بیمار می شوید، مغز ترموستات بدن را چند درجه بالا می برد. با بالا رفتن درجه حرارت بدن احساس سرما و لرز می کنید، به این صورت بدن تلاش می کند از رشد میکروب ها جلوگیری کند. زمانی که تب شما بهبود پیدا کرده و درجه حرارت بدن به حالت عادی باز می گردد، احساس گرما می کنید و در نتیجه بدن عرق می کند. عرق کردن باعث خنک شدن بدن و بازگشت به حالت طبیعی می شود.

برخی بیماری های دیگر نیز منجر به افزایش تعریق بدن می شوند. عرق کردن ممکن است یکی از علائم آنژین – درد قفسه سینه ناشی از مشکل قلبی – و حمله قلبی باشد. عفونت ها، دیابت و پرکاری غده تیروئید منجر به افزایش عرق کردن بدن می شوند. برخی بیماری ها، مانند سرطان و HIV، منجر به عرق کردن های شبانه می شوند. اگر زیاد عرق می کنید و نگران این مسئله هستید، به پزشک مراجعه کنید.

قهوه

خوردن یک فنجان قهوه در صبح نه تنها باعث سرحال شدن شما می شود، بلکه یکی از عوامل عرق کردن می باشد. قهوه میزان تعریق بدن را به دو روش افزایش می دهد. اول اینکه کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و غدد عروقی فعال می شوند (هر چه کافئین بیشتری مصرف کنید، بیشتر عرق خواهید کرد.). دوم اینکه گرمای ناشی از این نوشیدنی بدن را گرم کرده و منجر به تعریق می شود.

غذاهای پر از ادویه

غذاهای دارای ادویه به بدن این تصور را القا می کنند که غذا داغ است و گیرنده های عصبی را برای پاسخ به گرما فعال می کنند. به همین دلیل یک بشقاب سوپ تند باعث سوزش زبان شده و میزان عرق زیادی در صورت تولید می کند.

یائسگی

در زمان یائسگی سطح استروژن بدن کاهش می یابد و این بر روی هیپوتالاموس – دماسنج بدن – تاثیر می گذارد. مهم نیست بیرون چقدر هوا سرد است، اما یک گرگرفتگی دروانی باعث گرما می شود. در تلاش برای رهایی از گرمای زیاد، رگ های خونی گشاد می شوند و غدد عروقی فعال شده و باعث برافروختگی و تعریق زیاد می شود.

نوشیدن مشروبات الکلی

الکل عروق خونی روی پوست را گشاد می کند و این تاثیر باعث افزایش میزان عرق می شود.

سیگار کشیدن

یک دلیل دیگر برای ترک سیگار در اینجا بیان می شود: سیگار کشیدن باعث تعریق می شود. نیکوتین باعث می شود بدن یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین آزاد کند که غدد عروق را تحریک می کند. این ماده به علاوه میزان ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن را نیز افزایش می دهد. ترک نیکوتین نیز باعث تعریق بیش از حد می شود، اما به هرحال اگر بتوانید تعریق ناشی از ترک نیکوتین را تحمل کنید خطر بروز سرطان و دیگر بیماری های کشنده را در خود کاهش داده اید.

عرق کردن ناشی از عوارض جانبی داروها

گرچه برخی داروها به درمان بیماری ها کمک می کنند، اما خود آنها نیز گاهی دارای عوارضی هستند. عرق کردن یکی از عوارض رایج مربوط به بسیاری از داروهاست، از جمله ضد افسردگی ها، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، داروهای فشار خون، روش های درمانی سرطان و برخی داروهای دیابت. اگر داروهای شما باعث تعریق زیاد می شوند، با پزشک خود در مورد میزان مصرف و یا تغییر داروی خود صحبت کنید.

عشق

عشق در واقع در مغز شما آغاز می شود و مواد شیمیایی مربوط به عشق مشابه آدرنالین می باشند. این مواد شیمیایی باعث بالا رفتن ضربان قلب، عرق کردن کف دست ها و دیگر علائم فیزیکی می شوند.

بارداری

تغییرات هورمونی و افزایش سوخت و ساز بدن در دوران بارداری باعث می شود فرد احساس گرامی بیشتری کرده و غدد عروق فعال تر می شوند. خانم های باردار در طول این 9 ماه باید مایعات زیادی بنوشند تا بدن خود و نوزادشان دچار کم آبی نشود. زمانی که نوزاد به دنیا آمد تعریق همچنان تا مدتی ادامه پیدا می کند تا بدن مایع اضافه که در دوران بارداری جمع شده، دفع کند.

منبع:

http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/sweating-relief-10/slideshow-sweat-causes

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «چه عواملی باعث می شوند زیاد عرق کنید؟»

  1. سلام کف دست و پام خیلی عرق میکنه دارویی در این خصوص وجود دارد در حال حاضر داروی اعصاب مصرف می کنم پسرم نیز همین مشکل و داره لطفا راهنمایی فر مایید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای پاسخ دقیق در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما و پسرتان می باشد. بدون معاینه نمی توانیم دارویی در این خصوص تجویز نماییم.
      در صورت تمایل با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *