چه علائمی مارا به اعتیاد فرزندانمان مشکوک میکند؟

اعتیاد جوانان

چه علائمی مارا به اعتیاد فرزندانمان مشکوک میکند؟

علائمی که می توانند ما را به اعتیاد فرزندمان مشکوک کنند بسته به مدت شروع مصرف و نوع ماده ی مصرفی می توانند متفاوت باشند. شاید بتوان گفت یکی از اولین و مهم ترین علائم مصرف مواد، تغییر و نوسان خلق و روحیه فرزندان است، یعنی به طور ناگهانی تغییر خلق می دهد، دوره های خوش خلقی و بد خلقی به طور ناگهانی در وی بروز پیدا میکند. شخصی که تا دیروز از خلق متعادلی برخوردار بوده است، به طور ناگهانی دچار علائم مشابه افسردگی میگردد و یا به شکل غیر معمولی شادی میکند.

مصرف مواد در بسیاری از موارد باعث تغییر برخی صفات شخصیتی شخص میگردد. نوجوانی که مدتها گوشه گیر بوده و تمایلی به برقراری ارتباط نداشته، به طور ناگهانی تمایل زیادی به جمع های دوستانه برقرار میکند، پرحرف میشود، دوستی های جدید برقرار میکند و …

مصرف مواد میتواند بر عملکرد تحصیلی شخص موثر باشد. برخی از دانش آموزان دچار افت تحصیلی میشوند، در حالیکه برخی دیگر به خصوص در شروع مصرف، عملکرد تحصیلی شان به طور ناگهانی افزایش می یابد. شخص در مقابل تکالیف مدرسه بی مسئولیت میشود، دیر سر کلاس ها حاضر میشود و ممکن است بی قراری زیادی سر کلاس درس نشان دهد.

بی حوصلگی، پرخاشگری ، اضطراب ، بیقراری، تمایل به پنهان کاری و … از علائم دیگری هستند که در رفتارهای نوجوانان و جوانان قابل توجه می باشند. مصرف مواد میتواند عوارض جسمی قابل توجهی در فرد ایجاد کند. یکی از بارز ترین نشانه ها تغییر دوره های خواب و خوابیدن در روز است. مثلا فرد ممکن است تا نیمه شب بیدار بماند، در حالی که روز بعد تا صبح بخوابد. در مصرف برخی مواد مثل مواد مخدر یا افیونی، افزایش زیادی در خواب فرد ایجاد میشود، در حالیکه در مصرف بعضی مواد دیگر مثل شیشه و یا مواد محرک دیگر، میزان خواب، کاهش چشمگیری پیدا میکند. به طوری که ممکن است شخص تا 72 ساعت نتواند بخوابد.

تغییر اشتها ، کاهش وزن و لاغر شدن، استفراغ مکرر، دردهای عضلانی، خاراندن زیاد بدن، چرت زدن در روز، دل پیچه، آبریزش بینی، عرق کردن، عطسه های پی در پی، ریزش مکرر آب از چشم ها، و لرزیدن تمام بدن، همگی علائمی هستند که می توانند نشانه ای از مصرف باشند.

یکی از نشانه های معمول در افراد مصرف کننده، ماندن زیاد در محیط هایی مثل حمام یا دستشویی است. این افراد معمولا تمایل زیادی به ماندن در خانه ندارند و ترجیح می دهند اکثر اوقات خود را در خارج از فضای خانه بگذرانند.

ممکن است بعد از مدتی برای تامین هزینه ی مواد مصرفی دست به سرقت از منزل و اطرافیان بزنند. به همین علت گم شدن مکرر پول و اموال منزل می تواند یک عامل آگاهنده در این مورد باشد.

اطلاع والدین از عوامل زمینه ساز اعتیاد در جوانان، مواد خطرناک و غیر قانونی و ابزار، روش ها، ویژگی و علائم مصرف این مواد از مهم ترین راهکارهای مقابله با اعتیاد است.

 

سخن آخر:

آشنایی بهترین روش جهت پیشگیری از وقوع مشکلات است، ارائه اطلاعاتی پیرامون مواد سبب ساز اعتیاد و سوء مصرف در جوانان را، برای شما والدین الزامی میدانیم

ضروری است که با ابعاد مختلف پدیده ی اعتیاد آشنا شوید، تا به محض وقوع و مشاهده کوچکترین امر مشکوکی، قادر باشید اقدامات پیشگیرانه و حمایتی برای جلوگیری از حاد تر شدن مساله اعمال نمایید. پس باز هم تایید میکنیم که:

تا می توانید آگاهی و مهارت های خود را افزایش دهید.

 

مرضیه آقامحمدی

 

مرضیه آقا محمدی ، روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «چه علائمی مارا به اعتیاد فرزندانمان مشکوک میکند؟»

  1. سلام.ببخشید من در شهر شاهین شهر اصفهان زندگی میکنم نزدیک ۲۰سال هست اعتیاد به تریاک دارم مصرفم روزی حداقل۵گرم با بافور بوده الان ۴۰سالمه و دیگر تصمیم به ترک گرفته ام چون خسته شدم چندبار ترک کردم بصورت اجباری البته نه کمپ بلکه یکبار سم زدایی فوق سریع یکبار هم ۶روز در کلینیک بستری بودم که تقریبا ۱۱ماه قبل بوده و بخاطر مشکلات( توجیح کردن)دوباره بعداز۵الی۶ماه شروع به مصرف کردم اول از همه میخواستم بدونم در شاهین شهر یا اصفهان مرکزی هست برا مراجعه دوما کمک کردن به من برای ترک چون واقعا هنگام ترک یکی استفراغ و یکی هم درد و پرش پا امانم را میگیره و هرگز موفق به تحمل ان نشدم اگر کاری میشود کرد که در خانه و با مراجعه به مرکزی ترک کرد اطفا راهنمایییم کنید چون بخاطر شغلم نمیتوانم بستری طولانی مدت بشم
    با تشکر

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      متاسفانه در خصوص مراکز ترک اعتیاد در اصفهان اطلاعی نداریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *