چه زمانی برای درمان سردرد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب مناسب است؟

سردرد

دکتر خانوادگی می تواند برای تسکین سردرد های معمولی، داروهایی را تجویز کند، اما برای سردردهای مزمن، نشانه های بیماری سخت بروز و یا دردهای میگرنی باید به یک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنید.

یک سردرد معمولی نیاز به تشخیص متخصص مغز و اعصاب ندارد یا حتی تماس با دکتر خانوادگی را ندارد.

اما اگر غالبا دچار سردرد شده و بسته به شدت درد، دارو مصرف می کنید، قضیه فرق می کند. مصرف داروهای بدون نسخه و تجویز پزشک آن هم به مدت ده روز و حتی برای یک ماه بر شدت این سردردها و دفعات تکرار آن می افزاید و نتیجه آن عود سردرد یا Rebound Headaches است.

علل مراجعه به متخصص مغز و اعصاب

به عنوان یک قاعده کلی، برای تسکین سردردهای خفیف می توانید از داروهایی که پزشک خانوادگی تجویز می کند، استفاده کنید. با این وجود، اگر روش های درمانی او نیز موثر واقع نشد یا از خود علائم غیرعادی بروز دادید، بهتر است که به یک متخصص مخص و اعصاب مجرب که در زمینه اختلالات سیستم عصبی تخصص پیدا کرده است، مراجعه کنید.

از جمله علائم هشدار دهنده ای که به هنگام ابتلا به سردردهای میگرنی و دردهای مزمن می بایست به آنها توجه کنید، عبارتند از:

  1. داشتن سن بالای 50 سال و تجربه سردردهای مزمن یا نوعی جدید از سردرد
  2. سردرد همراه با حالت تهوع و استفراغ، گیجی، اختلال حواس، از دست دادن هشیاری یا تاری دید.
  3. سردرد همراه با ضعف بدن و عدم کنترل حرکت اعضای بدن و ایجاد مشکل در بینایی و تکلم
  4. عدم بهبود سردردهای مزمن با وجود گذشت زمان و مصرف دارو
  5. عدم واکنش به داروهای بی نسخه و حتی تجویز شده توسط پزشک
  6. بروز ناگهانی سردردهای مزمن و شدید همراه با کوفتگی عضلات گردن و تب
  7. داشتن سابقه سرطان یا ابتلا به بیماری ایدز
  8. بروز سردرد پس از آسیب به سر
  9. ناتوانی درانجام فعالیت های روزانه بدلیل سردردهای شدید

تشخیص سردرد

براساس نظرات کارشناسان، مهم ترین ابزار تشخیص، پیگیری سابقه سردرد در بیمار است.

پیشینه درمانی بیمار همراه با شرح مفصل و تاریخ بروز سردرد ها می تواند به پزشک در تشخیص علل بروز بیماری، محرک های آن و یافتن راه حل های درمان کمک کند.

پیش از مراجعه به پزشک، تجربه خود از سردرد های مزمن و وضعیت بدن در آن زمان را به صورت دقیق بر روی کاغذ بیاورید برای مثال:

  1. زمان وقوع یا بروز سردرد
  2. چیزهایی که باعث تسکین سردرد و برطرف شدن آن می گردد
  3. وجود نور، صدا یا نویز در زمان سردرد
  4. وجود هرگونه تغییر در دید پیش و پس از سردرد، برای مثال: دید تار، نقاط سیاه یا فلش نور
  5. کیفیت خواب شب قبل از سردرد
  6. تاریخ دوره قاعدگی در خانم ها
  7. آب و هوای بد
  8. نوع غذا و نوشیدنی مصرفی در شب پیش از سردرد
  9. نوع فعالیت های صورت گرفته در زمان شروع سردرد و یا پیش از آن

براساس نظرات کارشناسان بهتر است که فرد بیمار دفترچه کوچکی تهیه کرده و تمام موارد پیش آمده در زمان بروز سردرد را در آن یادداشت کند، بنابراین الگوی بدست آمده به وضوح همه چیز را برای بیمار و پزشک روشن خواهد کرد.

با این وجود، اگر شما دچار سردردهای میگرنی یا سردردهای ثانویه هستید، منتظر نباشید تا یک روزی فرصتی پیش بیاید و شما بتوانید چکاپ کاملی از سر خود انجام دهید. بی درنگ برای درمان اقدام کنید. آنچه را که از زمان سردرد بیاد می آورید به دقت یادداشت کرده و از پزشک خود وقت ملاقاتی بگیرید.

تست های تشخیصی برای سردرد

آزمایشاتی که پزشک مربوطه شما را به انجام آن توصیه می کند، همگی بستگی به تشخیص پزشک از علل و نوع سردرد شما دارد، برای مثال سردرد شما از نوع اولیه است یا ثانویه یا از نوع سردردهای مزمن و میگرنی و این بدین معناست که این دردها می توانند خود نشانه بروز بیماری دیگری باشند.

فرآیند تشخیص ممکن است شامل:

  1. پیشینه داروهای تجویزی و مصرفی بیمار: پزشک ممکن است از بیمار خواهش کند تا درباره وضعیت سلامت خود ، نوع دارو، مکمل های غذایی و داروهای گیاهی که تاکنون مصرف کرده است، توضیحاتی دهد.
  2. سابقه بیماری در خانواده: دراین مرحله بیمار شروع به نام بردن دیگر اعضای خانواده که به چنین سردردهایی دچار هستند، می کند و اینکه در چه سنی این سردردها در این افراد بروز پیدا کردند. اغلب اوقات، خود اعضای خانواده متوجه نیستند که دچار سردردهای میگرنی شده اند، اما می دانند که بدن آنها مستعد و آماده ابتلا به چنین دردهایی ست.
  3. معاینه بدنی: پزشک معایناتی را بر روی سر، گردن، شانه ها و تمام قسمت هایی از بدن که موجبات سردرد را فراهم می کنند، انجام می دهد.
  4. معاینه سیستم عصبی: این معاینات شامل: بررسی میزان دید، شنوایی، سلسله اعصاب، زمان واکنش و آزمایشات تحرک بدن است.
  5. آزمایش خون: این آزمایشات به منظور شناسایی هر گونه عفونت در بدن و دیگر بیماری ها که سردرد های مزمن می تواند از علائم انها باشد، توسط پزشک تجویز و توصیه می شود.
  6. تست مایع نخاعی: انجام این آزمایشات می تواند به این علت باشد که پزشک احتمال وجود عفونت در بدن و خونریزی در مغز را داده است.
  7. آزمایش ادرار: این آزمایش نیز برای اطمینان یافتن از عدم وجود عفونت در بدن و بیماری های دیگر انجام می گردد.
  8. عکسبرداری: به عنوان مثال: توموگرافی کامپیوتری یا ام آر آی. این تصاویر گرفته شده تغییرات در استخوان ها، جریان خون و وجود کیست و حتی تومورهای سرطانی را به وضوح نمایش می دهند.
  9. عکسبرداری از مغز: با انجام این کار، پزشک متوجه می شود که در زمان بروز سردرد چه اتفاقی در مغز و سر بیمار رخ می دهد.
  10. نوار مغز: این تست به پزشک کمک می کند تا به آسانی تشخیص دهد که آیا تغییراتی در فعالیت امواج مغز ایجاد شده است یا خیر. این تست در تشخیص وجود و میزان تومورهای مغزی احتمالی، آسیب مغزی، تشنج و تورم مغز بسیار موثرند.

ایجاد یک رابطه منسجم با پزشک خانوادگی و متخصص مغز و اعصاب، در صورت نیاز، به شما در تسکین و برطرف کردن کامل دردهای مزمن و اطمینان یافتن از عدم بازگشت آن کمک میکند.

 

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «چه زمانی برای درمان سردرد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب مناسب است؟»

  1. نيلوفر الوند

    سلام
    من دچار سردردهاي شديد ميگرني هستم اكثر روزا سردرد و گاهي اوقات حالت تهوع دارم وقتي كه كم خوابي داشته باشم يا گرسنه باشم يا دراثر يه ناراحتي اين حالت رو دارم لطفا راهنمايي كنيد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      کاهش شدید قند خون ناشی از عدم مصرف غذا برای مدت طولانی، موجب بروز سردردهای میگرنی می‌شود، بنابراین خوردن میوه‌های تازه، سبزیجات، گوشت، ماهی، برنج قهوه‌ای و نان سبوس دار جهت پیشگیری از کاهش قندخون و کاهش شدت علایم میگرنی بسیار موثر است. هم چنین عدم خواب کافی نیز منجر به این حالت می گردد. بنابراین باید برای پیشگیری از این حالت باید ساعت خواب خود را تنظیم کرده هم چنین از افت قند خون خود جلوگیری نمایید. در صورت رعایت این موارد اگر باز هم دچار این حالت گشتید باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.

  2. سلام..چن وقته خیلی سردرد دارم…همراه با سرگیجه…بعضی وقتا خیلی بی حال میشم…شبا احساس بی قراری میکنم و نمیتونم بخوابم…سرم رو رو بالش میذارم بدتر میشم…تار میبینم…حافظه و تمرکزم خراب شده…اصلا نمیتونم رو کتاب نگاه کنم و درس بخونم…احساس فشار و سوزش در سرم دارم…یه بار بیهوش شدم…درد در همه جای سرم پخشه بیشتر در پیشانیم…بعضی وقتا یه نقطه شدیدا درد میگیره…بعضی وقتا به معده و قلبمم فشار میاره…خیلی هم زود خسته میشم…وزنم یهو از 55 شده 45 در چند ماه…دختر 16 ساله ام…امکان دکتر هم برام فراهم نیست…میشه بگین ممکنه چه مشکلی داشته باشم؟؟خواهشا…خیلی سریع… ممنون…
    اگه میشه به ایمیلمم جوابو سریع بدین…

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست عزیز نیاز به بررسی و معاینه شما می باشد. از لحاظ پزشکی و اخلاقی بدون بررسی های بالینی و طبی امکان تشخیص،تجویز و تنظیم دوز مصرفی و یا راه کار مناسب نمی باشد. با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه می شود حتما توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید تا علت مشخص گردد. در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. سر درد هاي هر روز تقريبا بيست و پنج سال است كه دارم حتي بعد از يائسگي هم بد تر شده .من ٧٠ سال سن دارم هر روز يك عدد ارگوتامين ميخورم گاهي مجبور ميشوم از شياف هم استفاده كنم تو را خدا بدادم برسيد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای خانم دکتر وهابی و یا جناب دکتر دهقان بهتر است نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *