چرا هنگام خواب پاهایم را تکان می دهم؟

سندروم پاهای بی قرار

سندروم پاهای بی قرار

سندورم پاهای بی قرار وضعیتی است که در آن شما یک میل غیر قابل کنترل برای تکان دادن پاهای خود دارید، که معمولا از راحت نبودن پا ناشی می شود. این حالت معمولا در هنگام غروب و یا شب در حالی که نشسته اید یا دراز کشیده اید اتفاق می افتد. تکان دادن پاها احساس ناخوشایندی که دارید را موقتا آرام می کند.

سندروم پاهای بی قرار، می تواند در هر سنی آغاز شود و معمولا با افزایش سن شدیدتر می شود. این سندروم می تواند خواب را مختل کند و در نتیجه باعث خواب آلودگی روزانه شود.

مراقبت های شخصی ساده و تغییرات سبک زندگی ممکن است به شما کمک کنند. داروها نیز به بسیاری از افراد بمبتلا به سندروم پاهای بی قرار کمک می کنند.

علائم و نشانه ها

اولین و مهم ترین نشانه ی سندروم پاهای بی قرار، یک میل اجباری به تکان دادن پاها است. علائم و نشانه های دیگر این سندروم عبارتند از:

  • این احساس در زمان استراحت آغاز می شود. این احساس معمولا زمانی که در حال استراحت و در حالت نشسته یا دراز کشیده هستید، مثلا در ماشین، در هواپیما یا هنگام تماشای تئاتر آغاز می شود.
  • با تکان دادن پاها تسکین می یابید. احساسی که در سندروم پاهای بی قرار وجود دارد با حرکت دادن پاها، از قبیل کشش، بالا و پایین بردن پاها، قدم زدن یا راه رفتن کاهش می یابد.
  • علائم هنگام غروب شدیدتر می شوند. علائم عمدتا در شب رخ می دهند.
  • حرکات شبانگاهی پا. سندروم پاهای بی قرار ممکن است با شرایط شایع تری به نام حرکات تناوبی پا در هنگام خواب همراه شود، که باعث می شود احتمالا در طول شب، یعنی زمانی که خواب هستید، پاهایتان را تکان دهید.

افراد معمولا سندروم پاهای بی قرار را به صورت احساسات غیر عادی و ناخوشایند در پاهایشان، یا گاهی اوقات در دو ناحیه از بدنشان( در پاها و در بازوها) توصیف می کنند.

این احساسات، که معمولا در یکی از اعضای بدن رخ می دهند و نه در پوست، به صورت های زیر توصیف می شوند:

  • خزنده
  • جنبنده
  • کششی
  • تکان دهنده
  • دردناک
  • خارشی

چه زمانی برای مراجعه پزشک مناسب است؟

بعضی افراد مبتلا به سندروم پاهای بی قرار هرگز به توصیه های پزشکی توجه نمی کنند، چرا که آن ها نگرانند که جدی گرفته نخواهند شد. برخی از پزشکان به اشتباه علائم را به ناآرامی، استرس، بی خوابی یا گرفتگی های عضلانی نسبت می دهند.

اما در سال های اخیر سندروم پاهای بی قرار مورد توجه و تمرکز رسانه ها و جامعه ی پزشکی قرار گرفته است، که مردم را بیشتر از این وضعیت آگاه می سازند.

اگر فکر می کنید که سندروم پاهای بی قرار دارید، به پزشک مراجعه کنید.

سبب شناسی

علت سندروم پاهای بی قرار اغلب ناشناخته است. محققان تصور می کنند که ممکن است این شرایط ناشی از یک عدم تعادل در دوپامین مغز، که پیام هایی را برای کنترل حرکات ماهیچه ای میفرستد، باشد.

وراثت

گاهی اوقات سندروم پاهای بی قرار در خانواده وجود دارد، به ویژه زمانی که این وضعیت قبل از 50 سالگی آغاز می شود. محققان محل هایی را در کروموزوم ها شناسایی کرده اند که ژن های سندروم پاهای بی قرار ممکن است در آن جا حضور داشته باشند.

حاملگی

حاملگی یا تغییرات هورمونی ممکن است به طور موقت نشانه ها و علائم سندروم پاهای بی قرار را شدیدتر کنند. بعضی از خانم ها سندروم پاهای بی قرار را برای اولین بار در دوران بارداری، خصوصا در طول 3 ماه آخرشان تجربه می کنند.

عوامل خطر

سندروم پاهای بی قرار می تواند در هر سنی، حتی در دوران کودکی رخ دهد. این اختلال با افزایش سن افزایش می یابد و همچنین در زنان شایع تر از مردان است.

سندروم پاهای بی قرار معمولا با یک مشکل پزشکی زمینه ای مرتبط نیست. اگرچه، گاهی اوقات با شرایط دیگری همراه می شود، از قبیل:

  • نوروپاتی(آسیب عصبی) محیطی. این آسیب به اعصاب دست ها و پاهای شما گاهی اوقات ناشی از یک بیماری مزمن از قبیل دیابت و مصرف الکل است.
  • فقر آهن. کمبود آهن، حتی بدون کم خونی، می تواند باعث سندروم پاهای بی قرار شود و یا آن را شدیدتر کند. اگر سابقه ی خونریزی از معده یا روده تان دارید، دوره های قاعدگی سنگین را تجربه می کنید، یا اهدای خون مکرر دارید، ممکن است فقر آهن داشته باشید.
  • نارسایی کلیه. اگر نارسایی کلیه دارید، احتمالا فقر آهن، همراه با کم خونی نیز دارید. وقتی کلیه ها درست کار نمی کنند، ذغایر آهن در خون شما می توانند کاهش پیدا کنند. این اتفاق همراه با تغییرات دیگر در شیمی بدن، ممکن است باعث شدیدتر شدن سندروم پاهای بی قرار شود.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/restless-legs-syndrome/basics/definition/con-20031101″ target=”blank” ]لینک منبع 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/restless-legs-syndrome/basics/symptoms/con-20031101″ target=”blank” ]لینک منبع 2[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/restless-legs-syndrome/basics/causes/con-20031101″ target=”blank” ]لینک منبع 3[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/restless-legs-syndrome/basics/risk-factors/con-20031101″ target=”blank” ]لینک منبع 4[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا هنگام خواب پاهایم را تکان می دهم؟»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت در خواب گردد.
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی پسرتان می باشد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید و از جناب دکتر حامد امیری (متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب) نوبت ویزیت اخذ نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *