چرا من احساس پوچی میکنم ؟حس پوچی و شخصیت مرزی

 

اختلال شخصیت مرزی

 

من احساس پوچی میکنم و از حقیقت و مردم به شدت فاصله گرفته ام و مثل یک موجود تهی به دور خودم میچرخم –گفته هایی از فردی با اختلال شخصی مرزی

 

ارتباط بین بی حسی احساسی و حساسیت شدید چیست ؟

 

انسانها هنگام مواجهه با خطر به سه روش عکس العمل نشان میدهند :جنگیدن ,پرواز کردن ویا منجمد شدن .

زمانی که ما با شرایط بسیار بحرانی روبرو میشویم مانند سو استفاده در دوران کودکی و یا غم های بزرگ ,بدن ما و روان ما در حالت انجماد دربی حسی فرو میروند .گاهی اوقات این واکنش ها ماندگاری طولانی تری نسبت به طول مدت خطر دارند و برای تمام عمر با ما میمانند .

 

در چنین شرایطی فرد به طور کلی منزوی شده و از برقراری ارتباطات اجتماعی خودداری میکند .

نمیتوان تصور نمود که بی حسی احساسی ناشی از حساسیت بالاباشد ولی این بی حسی یک انتخاب هوشیارانه نیست و حتی ممکن است تا زمانی که این الگو ها در وجود شما ساخته میشوند شما از انها بی خبر باشید .

 

شما ممکن است که یک پناهگاه برای خود بسازید که احساسات حقیقی شما را پنهان میسازد و در نهایت شما شرمنده و یا خجالت زده نخواهید شد .

 

شاید به دلیل شرایط اجتماعی و نحوه تربیت خانوادگی شما ترجیح میدهید تا احساسات خود را مخفی نمایید .

 

معمولا افراد جدایی احساسی را به روش هایی متفاوت حس میکنند :شما ممکن است یک حس مادام از خستگی و پوچی داشته باشید و یا نتوانید احساسات خود را نشان دهید و یا نتوانید به اتفاقات اطراف خود همانند دیگر افراد به درستی پاسخ دهید و یا ارتباط درستی با دیگران برقرار نمایید .

 

در چنین حالتی شما احساسات مثبت همانند لذت و خوشحالی و عشق را تجربه نخواهید کرد .

پناهگاه ساختگی شما در ابتدا بسیار کاربردی به نظر میرسد و به شما احساس قدرت میدهید و شما احساس میکیند که میتوانید با توانایی کامل در جهت انجام کارهای روزانه خود اقدام نمایید .

 

در این حالت تمام احساسات شما یکجا انباشته شده و تخلیه نمیگردد و زمانی که حس ناراحتی و مشکلات به اوج خود برسند شما بسیار ازرده خاطر خواهید شد .

 

گاهی ممکن است که دست به کارهایی بزنید که اصلا با شما همخوانی ندارد زیرا بخشی از وجودتان را کنار گذاشته اید .

 

بسیاری از این افراد به زندگی رباتیک دچار میشوند و برای جبران احساسات تخلیه نشده خود به پرخوری و یا مصرف مواد و یا رفتار های تهاجمی و عجولانه پناه میبرند و عده ای دیگر هم فقدان حافظه را تجربه میکنند .

 

علائم رفتاری این افراد شامل احساس پوچی و خستگی و سو مصرف مواد و انحراف شخصی و مشکلات روان پریشی و بدبینی میباشد .

این افراد در تمام طول زندگی خود و حتی در زمان درمان هم از این پناهگاه استفاده میکنند زیرا در طی درمان احساسات فرد پدیدار شده و ضمیر ناخود اگاه وی نا امنی را حس میکند و حتی پیش از قبل به این پناهگاه پناه میبرد .

 

منبع :

counselling-directory.org.uk


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

22 دیدگاه دربارهٔ «چرا من احساس پوچی میکنم ؟حس پوچی و شخصیت مرزی»

  1. با سلام
    من ۱۵ سالمه و زندگی که دارم هیچ لذت خاصی نداره چون خانواده ام نمیزارن لذت های که میخوام رو بکنم بعد محدودیت دارم و … یه سری چیزایی که میخوام رو نمیتونم داشته باشم بعد میدونم اگه در این رابطه با هاشون صحبت کنم بازم جواب نمیده چون اصلا منتقی نیستند و برام سوال که چرا گناه کنیم میریم جهنم اصلا چرا اینجوریه که ما بتونیم کاری کنیم که اصلا بد باشیم چرا قدرت بد بودن رو داریم چرا از همون اول تو بهشت نبودیم چرا اگه خدا میدونست آدم اون سبب رو میخوره اصلا بازم آدم خلق کرد چرا از اونجا به بعد نسل آدم ها رو از بین نبرد کلا و یه عالمه سوال تو زهنمه و الان شما اگه میخواین تبلیغ کارتون و از چیزا کنین همون بهتر که این چیزا برام سوال بمونه و دوباره با آدمایی که واقعا منتقی نیستند رو به رو نشم و اگه میخواید جوابمو بدید لطفا تو همین جواب پیام بدید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      سوالتان واضح نیست. تعریفتان از گناه و یا قدرت بد بودن را ذکر نکرده اید.
      تعاریف منفی، گناه و … از دید هر انسانی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی در لذت بردن از زندگی، چنانچه به سایر افراد آسیبی نرسانیم و موجب آزار روحی و جسمی شان نشویم دیگر نیازی به پاسخ به سایر افراد در خصوص نوع تفکر و عملکردمان نمی باشد. این نوع تفکر و سوالات در این سن طبیعی می باشد و بهتر است با مطالعه، شناخت علائق، پرداختن به فعالیت هایی که علاقه دارید مسیر درست و مشخص خود را طی زمان پیدا کنید.

  2. منم19سالمه دقیقا همین مشکل دارم الان که رسیدم به کنکور به پوچی تمام رسیدم البته اوايل اينجوري نبودم، از لحاظ روحی خیلی حالم بده و کسی در کم نمی کنه فقط میگن درس به جای پنکه رو سقف که نگاه میکنم به این فکر میکنم که با چادرم خودمو دار بزنم ولی بعد به خودم نهیب ميزنم ، فقط رو تختم درازم و فکر خیال میکنم یا هدفون رو گوشمه آهنگ گوش میدم حالم خیلی بده

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل مختلفی ممکن است موجب این حالت در افراد گردد. توصیه میکنیم تحت نظر روانپزشک قرار گیرید تا بررسی لازم صورت گیرد. درمانگر در پیدا کردن علت این احساس کمک کننده می باشد و قطعا جلسات مشاوره و در صورت نیاز دارو درمانی برای بازیابی احساس بهتر در شما کمک کننده می باشد.

  3. الان من نظرات رو خوندم خیلی نا امید شدم از زندگی .
    واقعا چی بگم اخه خدا چرا باهامون اینطوری کردی مگه چی کردیم برات که زندگیمون رو سیاه کردی اینم از لطف تو که باهامون همچنین کاری کردی بعدشم ما رو از آتش جهنم میترسونی . الان من 15 سالمه که اوج احساس پوچی گرفتار شده ام لطفا یه نظری بدین چون تو تبریزم نمیتونم بیام تهران . خواهش میکنم.

  4. سلام 25سالمه نمیدونم چی بنویسم چند باری تایپ کردمو پاک کردم مشکلاتمو اخرش گفتم بیخیال نمینویسم اصن ارزو میکنم تا تهش همین بمونم ولی تک تکتون مشکلاتشون حل شه اینو از ته قلبم میگم به امید روزای بهتر

  5. سلام، از زمان کودکی و نوجوانی یادمه اعتماد بنفس ضعیفی داشتم خصوصا در مدرسه و جمع دوستان ،شاید چون پدر و مادرم مثل بقیه پدر مادرها نبودند هردو به نوعی نابهنجار محسوب میشدند :پدر کارمندی معتاد و مادر کارمندی که بیماری روانی اسکیزوفرنیا داشت(در مقاطعی شدید و در مقاطعی خفیف) ،البته وضعیت مالی متوسطی داشتیم و ظاهرا خانواده موجهی بودیم… اما همیشه با آنکه مادربزرگم خلا عاطفی مادرم را جبران میکرد اما کمبود پدر مادری مثل بقیه بچه ها را حس میکردم… یکبار در همان آغاز نوجوانی و بلوغ دست به خودکشی با قرص زدم،بعدها در دوران نامزدی هم دست به خودکشی با قرص زدم…الانم که حدود ۳۵ سال سن ،لیسانس روانشناسی و جنینی در شکم دارم هنوز مشکل اعتماد بنفس دارم ،هنوز افسرده ام و بیشتر روزهای ماه احساس پوچی دارم،وااقعا دلیلی برای بودن ندارم ،از چیزی لذت نمیبرم،هیچ چیزی رو دنبال نمیکنم و هیچ کار و فعالیتی انجام نمیدم،شدیدا احساس مفید نبودن دارم،اگه دانشگاه رفتم اگه ازدواج کردم و حتی اگه الان باردارم ،گویی افسار زندگیم در دست نیروی دیگری بوده و منو به هرسو کشونده…خیلی برنامه و آرزو برای زندگی مفید و پویا داشتم ولی به هیچکدام نرسیدم و دیگه تو این سن و سالم امیدی به رسیدن بهشون ندارم….در کل احساس میکنم اگه یروز صبح بمیرم هم هیچ اتفاقی نمیفته و جهان چیزه خاصی جز یک مصرف کننده از دست نمیده و مطمينا چند سال دیگه کسی چیزی از من بیاد نمیاره چون هیچوقت شخصیتی نداشتم که حتی روی یک نفر تاثیری بگذارم و همه اینها باعث میشه حالم بد باشه از خودم راضی نباشم از زندگی و اطرافیان شاکی باشم ، و مجموعا بیش از علاقه به زنده بودن علاقه به مرگ بی درد داشته باشم.

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست گرامی ، برای درمان اقدام کنید به روانپزشک مراجعه نمایید . روانکاوی ، رواندرمانی و عدم نومیدی از پروسه درمان همراه با دارو درمانی میتواند باعث افزایش حس اعتماد به نفس و وضعیت روحی شما دوست عزیز باشد . افسردگی در اثر درمان نشدن میتواند عواقب بدی به همراه اورد و امید است مشکلتان حل شود

  6. با سلام
    نمیدونم اینکه اومدم سرچ کردم و حالا دارم سوال میپرسم واقعا کمکم میکنه یا نه ولی خسته شدم
    از این حس پوچ بودن دنیا و هدف نداشتنش خسته شدم
    18 سالمه و تو این 18 سال همه مدل طرز فکری داشتم
    قرآن خون بودم و چندین جز حفظ بودم
    مذهبی افراطی بودم
    مذهبی روشن فکر بودم
    بی دین بودم
    دنبال عشق و حال بودم
    همه جوره بودم ولی الان سر همشون بحث دارم و اعتقادی ندارم
    اینو میدونم که اگه اعتقاد داشتم حالم این نبود ولی خوب نمیتونم چون دلیل هایی واسه خودم دارم که فکر میکنم منشا این حس پوچی الانم هم نبودن خدا یا خواب بودن خداست و فکر کردن و تحلیل کردن این موضوع ها و مشکلات اجتماعی دینی و خدایی بود که منو به این فکرا رسوند
    در هر صورت الان نه هدفی واسه بوجود اومدن خودم و دنیا میبینم نه هدفی واسه تموم شدنش
    تنها کمکی که تونستم به خودم بکنم این بود که حواسمو پرت کردم به وسیله هرچیزی که میتونستم
    تنها جوابی که بم میدین وقت گرفتن از مشاوریه که معرفی میکنین و در واقع پول در اوردن خودتونه
    اگه یکم کمتر به آدما به دید ابزار پول در اوردن نگاه میکردین مطمعنا الان وضع خیلی چیزا بهتر بود
    دوستی دارم که حالش از من خیی داغون تره و احساس میکنم جونش حتی در خطره و یهو خودکشی کنه
    چیجوری آرومش کنم وقتی خودم با فکراش موافقم ؟

  7. باسلام خدمت دکتر بزرگوار ..من حدود یک سال اندی دچار یک بیماری روحی یا روانی شدم نشونه هاش اینطوریه خودمو تو آینه نگاه میکنم انگار خودمو نمیشناسم دنیارو درک نمیکنم نمیفهمم کی هستم چی ام و این احساس آزار دهنده معمولا غروبا به اوج میرسه جوری که هیچ چیز آرومم نمیکنه خیلی احساس آزارردهنده ایی خیلی اعذاب میکشم دکتر روانشناس و اعصابم هم رفتم تاثیر که نداشت بدتر هم شدم آقای دکتر عاجزانه تقاضا دارم بنده حقیر یاری بفرمایید من ساکن شهر مشهدم پشتیبان هم ندارم و از این همه هزینه کردن برا دکتر به تنگ اومدم خواهش میکنم دکتر خوب به من معرفی کنید و بگید بیماری من چیه

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      تشخیص بیماری شما بعد از بررسی بالینی خواهد بود در این خصوص برای جناب دکتر قاسمی و یا خانم دکتر محمدی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  8. روانپزشک رفتم دارو گرفتم فکرم آزاد شده ولی بازم به این چیزا فکر می کنم چون هرکی رو می بینم که از بیشتر لذت می بره از زندگیشون لذت می برن فکرم بهم میریزه .
    دکتر مغز و اعصاب کاری میتونه بکنه .
    چون روانپزشک گفت کاری که از دست ما بر می یاد همینه .
    مشاور هم رفتم گفت خلق و خوی توئه .
    یعنی من تا اخر عمرم باید با همین زندگی سر کنم ؟؟؟
    هر موقع فک می کنم اشکم در میاد .

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      رواندرمانی در دراز مدت خیلی می تواند به شما کمک کند. در این خصوص برای جناب ضرابی در کلینیک شریعتی می توانید نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

      1. سطح درک پایین از اطراف اجسام اشیا و چیز های ديگه هم خوب ميشه بنظرم بخاطر اينه که مثله دیگران لذت نميرم شاید هم برعکس چون درک نميدونم لذت نميرم تورونتو خدا کمک کنید

        1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

          سلام
          باید بررسی های اولیه انجام شود تا تشخیص و راهکار مناسب به شما ارائه شود.برای این منظور برای جناب ضرابی در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تعیه فرمائید.

  9. باسلام من فک میکنم یک شخصیتی مرزی هستم .می خواستم بدونم قابل حل هستش مثلا من با چند تا اتفاقی ک افتاد فهمیدم نسبت به آدم های دیگه یک خلا هایی در خودم دارم من دنیا رو اونجوری که دیگران جذاب و قشنگ می بینن نمی بینم سطح لذت هام خیلیب پایین اکثر لذت ها کاذب هستن .اشیاء رو درک نمی کنم از رنگ خاصی خوشم نمیاد انگار یک بعد از مغزم بسته است مثل یک فرد عادی نیستم و این مشکل زندگیمو داره مختل میکنه نمیتونم از اشیاء بخوبی استفاده کنم مثلا یک شهر بازی میرم مثلا دیگران احساس یک محل جدید و ندارم الان 20 سالمه تعداد آسنا و دوست هایی که دارم به تعداد انگشت های دستم نمیرسه از خودم خلاقیتی ندارم توجامعه نیستم چون لذت نمی برم احساس های دیگران رو ندارم دنیا برام جذاب نیست واسه خودم چیزی نمی خرم تو هرکاری می رفتم بی حوصله بودم از پول در آودن لذت نمی برم چون برام استفاده ای نداره بی هدفم تو زندگی قبلا فک میکردم شخصیتم کامل ولی الان فهمیدم که نیست خیلی مشکلات دارم تنبلم بی حوصله شلخته نمی دونم ریشش از کجاست ریشش چیه ولی از پدرم ارث گرفتم اخه پدرمم همینطوری . دوست دارم زندگیم عادی بشه مثله همه عاشق بشم عشق و درک کنم نمیتونم اقتصادی فکر کنم سلیقه ندارم . اختلال یادگیری دارم روانپزشک رفتم نتونست کمک کنه دکتر مغز و اعصاب می تونه ؟؟؟ تورو خدا کمک کنید مثلا بعضیا با مراسم های مذهبی آرامش می گیرن با نماز خوندن من خدارو درک نمی کنم احساس کند ذهنی می کنم دوست دارم زودتر خوب بشم از روابط اجتماعی لذت نمی برم زندگیم سیاه و سفید کمک کنیییددددددددددددددددددددددددددددد تورو خدا .

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است جلسات رواندرمانی برای خانم کاشفی در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *