چرا شب ها نمی توانم بخوابم…؟

بی خوابی

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

بی خوابی یک اختلال خواب رایج است که می تواند باعث شود سخت به خواب روید، سخت در خواب بمانید، خیلی زود از خواب بیدار شوید و نتوانید دوباره به خواب روید. بنابراین وقتی بیدار هستید همچنان احساس خستگی دارید. بی خوابی نه تنها می تواند سطح انرژی و خلق شما را کاهش دهد بلکه سلامت، عملکرد شغلی و کیفیت زندگی شما را نیز ضعیف می کند.

میزان خواب کافی از شخصی به شخص دیگر متنوع است، اما اکثر بزرگسالان در یک شب بین 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند.

در برخی موارد، بسیاری از بزرگسالان بی خوابی کوتاه مدت(حاد) را که چند روز یا چند هفته طول می کشد تجربه می کنند. این اتفاق معمولا نتیجه ی استرس یا یک رویداد آسیب زا است. اما بعضی از افراد بی خوابی بلند مدت(مزمن) دارند که یک ماه یا بیشتر طول می کشد. بی خوابی ممکن است مشکل اولیه، یا نتیجه ی شرایط پزشکی دیگر و داروها باشد(مشکل ثانویه).

لازم نیست با شب های بی خوابی کنار بیایید. تغیرات ساده ای در عادت های روزانه ی تان اغلب می تواند مفید باشد.

علائم

علائم بی خوابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال در به خواب رفتن شبانه
  • بیدار شدن در طول شب
  • صبح خیلی زود بیدار شدن
  • احساس خوبی نداشتن بعد از یک خواب شبانه
  • خستگی یا خواب آلودگی روزانه
  • کج خلقی، افسردگی یا اضطراب
  • اختلال در توجه، تمرکز بر وظایف یا به خاطر آوردن
  • افزایش خطاها یا تصادفات
  • نگرانی های مداوم درباره ی خواب

چه زمانی برای مراجعه به پزشک مناسب است؟

اگر بی خوابی باعث اختلال در عملکرد روزانه ی شما می شود، برای تشخیص علت مشکل خواب خود و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشکتان فکر می کند که ممکن است یک اختلال خواب داشته باشید، باید به یک مرکز خواب برای آزمون های مخصوص ارجاع داده شوید.

سبب شناسی

بی خوابی ممکن است مشکل اولیه، و یا نتیجه ی شرایط دیگر باشد(مشکل ثانویه).

بی خوابی مزمن معمولا نتیجه ی استرس، حوادث زندگی یا عادت هایی است که خواب را مختل می کنند. درمان علت اصلی می تواند مشکل بی خوابی را حل کند، اما گاهی اوقات این درمان می تواند سال ها طول بکشد.

علل رایج بی خوابی مزمن شامل موارد زیر است:

  • استرس. نگرانی هایی در مورد کار، مدرسه، سلامتی، امور مالی یا خانوادگی می تواند ذهن شما را در شب فعال نگه دارد، و خوابیدن را دشوار کند. حوادث استرس زا یا آسیب زای زندگی، از قبیل مرگ یا بیماری یکی از عزیزان، طلاق، از دست دادن شغل و… نیز ممکن است منجر به بی خوابی شوند.
  • سفر یا برنامه ی کاری. ریتم شبانه روزی شما به عنوان یک ساعت داخلی(ساعت بیولوژیک بدن) عمل می کند، و بعضی چیزها از قبیل چرخه ی خواب و بیداری، متابولیسم و دمای بدن شما را تنظیم می کند. اختلا ل در ریتم شبانه روزی بدنتان می تواند منجر به بی خوابی شود. سفر به مناطق دور با محدوده های زمانی مختلف، کار کردن در شیفت های خیلی زود یا خیلی دیر، و یا تغییر مداوم در شیفت کاری، از جمله عواملی هستند که می توانند باعث اختلال در ریتم شبانه روزی بدن شوند.
  • عادت های خواب ضعیف. عادت های خواب ضعیف شامل برنامه ی خواب نامنظم، خواب نیمروز، انجام فعالیت های مهیج قبل از خواب، محیط خواب نامساعد، و استفاده از تخت خود برای کار/غذا خوردن/ یا تماشای تلویزیون می باشند. کامپیوترها، تلویزیون ها، دستگاه های بازی، گوشی های هوشمند یا دیگر صفحه های نمایش قبل از رفتن به رختخواب می توانند در چرخه ی خواب شما تداخل ایجاد کنند.
  • خیلی دیر غذا خوردن در شب. خوردن یک غذای سبک قبل از خواب خوب است، اما زیاد غذا خوردن ممکن است باعث شود زمانی که دراز می کشید از نظر جسمی احساس ناراحتی کنید. بسیاری از مردم در چنین شرایطی سوزش معده، بازگشت اسید و مواد غذایی پس از خوردن غذا از معده به داخل مری را تجربه می کنند، که ممکن است شما را بیدار نگه دارد.

بی خوابی مزمن ممکن است نتیجه ی شرایط پزشکی یا استفاده از داروهای خاصی نیز باشد. درمان شرایط پزشکی ممکن است به بهبود خواب کمک کند، اما بی خوابی ممکن است پس از بهبود شرایط پزشکی نیز باقی بماند.

علت های رایج دیگر بی خوابی نیز شامل موارد زیر هستند:

  • اختلالات روانی. اختلالات اضطراب، از قبیل اختلال استرس پس از سانحه، ممکن است خواب شما را مختل کند. همچنین بیدار شدن خیلی زود می تواند نشانه ی افسردگی باشد. بی خوابی اغلب با اختلالات روانی اتفاق می افتد.
  • داروها. بسیاری از داروهای تجویزی، از قبیل ضد افسردگی های خاص و داروهایی برای آسم یا فشار خون می توانند در خواب تداخل ایجاد کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه، از قبیل داروهای درد، آلرژی، سرماخوردگی، و همین طور محصولات کاهش وزن، که حاوی کافئین و محرک های دیگر هستند می توانند باعث اختلال در خواب شوند.
  • شرایط پزشکی. درد مزمن، سرطان، دیابت، بیماری قلبی، آسم، بیماری رفلکس معده به مری، تیروئید پرکار، پارکینسون، و آلزایمر از جمله بیماری ها و شرایط پزشکی ای هستند که با بی خوابی مرتبط اند.
  • اختلالات مرتبط با خواب. آپنه ی خواب باعث می شود که تنفس شما به صورت دوره ای در طول شب متوقف، و در خوابتان وقفه ایجاد شود. سندروم پاهای بی قرار نیز باعث احساسات ناخوشایند در پاهای شما و میل غیر قابل کنترل برای تکان دادن آن ها می شود، که ممکن است از به خواب رفتنتان جلوگیری کند.
  • کافئین، نیکوتین و الکل. قهوه، چای، نوشابه و دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین، محرک هستند. نوشیدن آن ها در اواخر شب می تواند شما را بیدار نگه دارد. نیکوتین موجود درمحصولات تنباکو یکی از محرک های دیگری است که می تواند در خواب تداخل ایجاد کند. الکل ممکن است در به خواب رفتن شما کمک کند، اما مانع از ورود به مراحل عمیق تر خواب و اغلب باعث بیدار شدن در میانه ی شب می شود.

محقق و مترجم: فاطمه(ندا) مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/home/ovc-20256955″ target=”blank” ]لینک منبع 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/dxc-20256961″ target=”blank” ]لینک منبع 2[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا شب ها نمی توانم بخوابم…؟»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      باید در این خصوص توسط متخصص اختلال خواب، معاینه و ارزیابی صورت گیرد. متناسب با میزان اختلال و علت آن، راهکار مناسب اتخاذ می گردد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید و از متخصص این حوزه تایم ویزیت اخذ نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *