چرا دارویی مانند آدرال در امریکا زیاد مصرف می شود؟

آدرال

در طول 15 سال گذشته تحول بزرگی در تجارت دارو اتفاق افتاده است. این تجارت تحت تاثیر کارتل های غیر قانونی دارو نیز بوده است. در حال حاضر این تجارت توسط شرکت های دارویی قانونی کنترل می شود. خطرناک ترین داروهای قانونی، داروهای مخدر یا اپیوئیدها هستند که امروزه مسئول دوبرابر مرگ های خیابانی هستند و همچنین عامل اعتیاد به هروئین می باشند.

دومین داروی خطرناک قانونی، داروهای زاناکس و دیگری بنزودیازپین است که باعث اعتیاد شدید می شود و خطر افتادن را افزایش داده و مشکلات شناختی را بدتر می سازد.

داروهای ADHD خطرناکترین داروهای قانونی بین جوانان می باشند. دانش آموزان از داروی آدرال (Aderall) استفاده می کنند – آدرال دارویی است که معمولا برای درمان نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود.

آدرال و دیگر داورهای محرک که برای درمان ADHD استفاده می شوند، در حال حاضر در بین دانشجویان و در محیط های دانشگاهی بسیار رایج است. آنها این داروها را با یکدیگر مبادله می کنند، به فروش می رسانند، می دزدند و به دلایل غیرپزشکی از آنها استفاده می کنند. بنابراین اخیرا تعداد افرادی که به خاطر استفاده غیرپزشکی از داروهای بیش فعالی به اورژانس مراجعه می کنند، افزایش یافته اند.

از دهه 1970 تعداد کودکان مبتلا به ADHD افزایش یافته است. در آخرین آمار گرفته شده، 14 درصد کودکان در امریکا تا قبل از پایان کودکی، به این اختلال مبتلا هستند. افرادی که در دوران کودکی به این اختلال دچار هستند، در دوران جوانی نیز به داروی آدرال رو می آورند.

در مورد ADHD، متوسط تعداد کودکان مبتلا به این شرایط، تمام داستان را بیان نمی کنند. پسران سفید پوست بیشتر از دیگر گروه ها به این مشکل دچار می شوند. با این حال میزان تشخیص در سراسر امریکا بسیار متفاوت است، چیزی حدود 6 درصد در نوادا تا 16 درصد در کارولینای جنوبی. این تفاوت ها در ایالت های مختلف بیش از این است. در برخی مناطق، مانند سواحل ویرجینیا و مناطق اطراف آن، بیش از یک سوم از پسران سفید پوست قبل از فارغ التحصیلی از دبیرستان، مبتلا به ADHD تشخیص داده می شوند و از داروهای مربوط به آن استفاده می کنند.

بسته به محلی که دانشگاه واقع شده و مناطقی که از آنها دانشجو جذب می کند، تعداد زیادی از دانشجویان با مواد مخدر در دانشگاه حاضر می شوند. تا زمان فارغ التحصیلی دانشجویان، به تعداد افرادی که از اینداروها استفاده می کنند افزوده می شود. خیلی زود دانشجویان تشخیص می دهند که به چه پزشکی مراجعه کنند و چه بگویند تا اجازه قانونی مصرف Adderall را دریافت کنند. حتی اگر دانشجویی استفاده شخصی از دارو نداشته باشد، احتمال فروش مجدد آن بالاست. فروش یک بسته Adderall در یک بعد از ظهر به راحتی 300 دلار به فروشنده می رساند.

آدرال و دیگر داروهای محرک مانند کنسرتا (Concerta)، ویوانس (Vyvanse)، فوکالین (Focalin) و ریتالین بسیار اعتیاد آور هستند. از سال 1995 سازمان غذا و دارو هشدار داد که اطلاعات مربوط به ADHD که در دسترس مردم قرار گرفته، نتوانسته این واقعیت را بیان کند که داروهای مربوط به این اختلال به طور بالقوه خطرناک هستند و باید به میزان کم مورد استفاده قرار بگیرند. تا به امروز نیز بسیاری از متخصصان، دانشجویان و والدین قدرت این داروها را به دلیل بازاریابی موفق، دست کم گرفته اند.

آدرال 1

بسیاری از دانشگاه ها میزبان مذاکرات متخصصان CHADD شده اند – یک گروه حمایت کننده ADHD که برای تاسیس آن به میزان یک میلیون دلار در سال بودجه شده است. تمام این رویدادها با نمایش یک فیلم آغاز شد. نیویورک تایمز در سال 2013 در مورد داستان چنین نوشت که تحت تاثیر تمت تجویزات، چنین رویدادی را در یک دانشگاه در ویرجینیا توصیف می کند. پس از نمایش فیلم یکی از روانشناسان بیان کرد که نگرانی زیادی در مورد افرادی که دچار اختلال ADHD نیستند و از داروهای آن استفاده می کنند، وجود ندارد.

این روانشناس که کاتز اهل ساحل ویرجینیا بود. زمانی که میزان بالای اختلال ADHD گزارش شد، کاتز نسبت به ارقام بالای گزارش شده اعتراض کرد. گرچه نگرانی های کاتز با شواهد علمی تایید نشدند و هیچ تحقیق در این زمینه از وی منتشر نشد، اما وی به عنوان هیئت مدیره CHADD و رئیس آن کمیته انتخاب شد – موقعیتی که در زمان بیانات خود صاحب آن شد.

بدون شک مدیر مدرسه که این بحث را بر مبنای ADHD برگزار کرد، تصور نمی کرد فرصتی شود برای قانع کردن دانشجویان در ادامه دادن به مصرف چنین داروهایی یا اگر تاکنون از آنها استفاده نکرده اند، تشویق به انجام آن شوند. سنارویویی مشابه آنچه بیان شد توسط موسسه CHADD و روانشناسی به نام ند هالوول، در دانشگاه واشنگتن در سیاتل برگزار شد.

نمی توان تشخیص داد که کدام دانشجو دچار سوء مصرف دارو شده و یا از طریق مصرف قانونی به آن اعتیاد پیدا کرده است. در طول زمان مصرف یا سوء مصرف این داروها باعث بروز خشم، اضطراب، رفتارهای پرخاشگرانه و هذیان و توهم می شود. برخی دانشجویان دچار مشکلات عاطفی نیز می شوند. ترک کردن این دارو نیز باعث بروز افسردگی، خستگی مفرط ، از دست دادن حافظه کوتاه مدت وعدم توانایی در تمرکز می شود. به همین دلیل است که این داروها به عنوان اعتیاد آورترین نوع داروی تجویزی طبقه بندی شده اند که امروزه در دسترس هستند و البته باید باشند، اما به میزان کم تجویز نمی شوند.

مصرف بالای داروهای ADHD ناشی از بازاریابی نادرست شرکت های داروسازی غیر مسئول، تشخیص و تجویز اشتباه برخی پزشکان، والدین نگران و عجله برخی معلم ها می باشد. بهتر است در مورد تشخیص ها و تجویزهای مربوط به ADHD دقت بیشتری شود تا میزان تجویز قانونی دارو کاهش یابد.

به علاوه لازم است به مردم آموزش داده شود که داروهایی مانند Adderall برای بهبود عملکرد می باشد و دارای خطرات زیادی است و نباید به عنوان یک داروی معمول مورد استفاده قرار گیرد. ما در حال مبارزه با استفاده اشتباه از داروهای مخدر هستیم – مبارزه ای که مدت ها نادیده گرفته شده است، اما می توان تاثیرات مخرب صنعت داروسازی را به آسانی کنترل کرد.

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

[divider]

کلینیک فوق تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «چرا دارویی مانند آدرال در امریکا زیاد مصرف می شود؟»

  1. بیشتر محرک ها یا بنزوها بیشتر از وابستگی جسمی وابستگی روحی میارن.
    من هر دو گروه رو هم زیر نظر پزشک(طولانی) و هم تفننی مصرف کردم و میکنم، تجربه جالبی برام نبوده هیچوقت. مثلا بنزودیازپن ها بیشتر از اینکه سرخوشی ایجاد کنن بی تفاوتی و کندی تحرکی و تفکری ( و کلامی) میارن که بعد از مدتی فرد میبینه پتانسیل زندگیش زیر 50% درصد واقعیش شده، افکار بدش رو فراموش کرده ولی اهداف مهم زندگیش رو هم به یاد نمیاره. بی احساس!!!
    برای محرک ها مثلا ریتالین تمرکز بالایی میاره ولی همزمان متابولیسم رو هم بشدت افزایش میده، به محض تموم شدن نیمه عمر دارو نه قندی تو کبد مونده و نه مغر توانایی انجام کاری رو داره، خواب !!!!!! اونهم از نوع خوابی که کمترین ریکاور رو داره (اینا کیس استادیش خودمن، فکت هاش علمین تجربیاتش از خودمه). خوابی که عمیق نباشه و ریکاور نیازه یعنی فرداش فراموشی، خمودگی، خستگی.
    به نظر من خطرناک ترین اینها شبه تریاک ها هستن، اندورفین و دوپامین و فراقت از دنیای بیرون، کبد ناقص و معده زخمی ، موهای سفید و دندون ها سیاه و باز هم نیاز بیشتر.کل داستان.

  2. به نظر من دلیل اصلی استفاده ی زیاد محرک های قانونی در امریکا تعداد زیاد محصل ها و دانشگاهای اون کشور هست و چند وقت پیش اماری خوندم که بیشتر از نیمی از دانشمندها و اساتید از محرک ها استفاده کرده اند یا میکنند.
    ایمن بودن این قرصا رو من طبق گذارش های رسمی که از اوردوز و مرگ دیدم.کلا خانواده ی بنزو ها خواب اورها بیشترین مرگ و کمترین مرگ برای محرک ها بوده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *